Al darrer número del setmanari El Temps trobo la crítica que fa Lluís Bonada del llibre d'Albert Villaró: Blau de Prússia, premi Carlemany.
La tiorba és un instrument greu de la família del llaüt. Jo mai no posaria a la meva nota biogràfica que faig les millors truites amb patates de la comarca o que m'agradaria saber tocar el piano. No estic d'acord amb això de la fidelitat a l'estil. Crec que els escriptors (i els creadors en general) hem d'arriscar, innovar, obrir camins nous, renovar-nos... El pitjor que ens pot passar és repetir-nos o, com diu Bonada, escriure sempre el mateix llibre.
Tret d'algun article a Presència, no he llegit Villaró. Amb ell comparteixo edat (bé, ell és 5 dies més vell que jo), lleidatanitat, la closca pelada i la muntura de les ulleres... Res més, que jo sàpiga. No tinc el gust de conèixer-lo personalment. Em temo que tampoc compartim estil literari, ell és d'història i jo de filosofia. Hi ha gent que ens confon físicament (vid.), però jo sóc molt més xamós i més pinxo i, sobretot, molt més megalòman. També he sentit a dir que és l'Atxaga català i que, fins i tot, s'assemblen els títols de les novel·les (Obabakoak / Obaga). La gent és l'hòstia.
Al Sr. Bonada li demanaria quin és el seu estil i que em digués (sense comptar els llibres sobre Josep Pla) el títol de les novel·les que ell ha escrit per a poder-ne fer la crítica. Sembla que per a fer aquest article l'únic que s'hagi llegit sigui la crítica del Guillamon i la solapa del llibre.
¿Oi que és divertit criticar una crítica? Els escriptors tenim dret a rescabalar-nos, no?
-------------------------------------------
Envio un mail a l'Albert amb l'enllaç a aquest post i ell em respon de seguida:
Ep, Toni, bon dia. Molt de gust de saludar-te.
De vegades passo pel teu blog, i m'ha fet una gràcia especial que hagis dedicat un post a la crítica del Bonada. No l'havia llegida (ni la llegiré), perquè ja m'havien arribat campanes de que seria una mica bèstia. M'hi he d'anar acostumant. Que un parell de patums hagin rebut el llibre amb tanta mala llet deu ser un bon senyal. A veure si ens trobem algun dia i ens fem passar per bessons. Te'n dec una!
Albert

La tiorba té el seu morbo.
ResponEliminaCom la teva música avui.
L'Albert, també.( i a més té un gran sentit de l'humor)
A mi sí que em va agradar Blau de Prússia.