Avui he fet quilòmetres seguint la 185 des del Pacífic fins a l'Atlàntic, rumb a Veracruz, on no he arribat. Dormiré a Acayucan. Hauria de parlar del que ha passat a Catalunya? M'ho estalvio. He estat tot el dia pendent de les notícies, clar. Però millor m'espero a demà.
Toca fer llista de coses típiques de Mèxic. Com sempre, ni és exhaustiva ni tampoc definitiva. Són curiositats que m'han cridat l'atenció i en deixo constància. Som-hi:
1- La xarxa de carreteres i (presumptes) autopistes és nefasta. Hi ha dos imponderables que apareixen dia rere dia, absolutament inesquivables: els "reductors" i els forats. Arriben a ser odiables. A més, hi ha força trams de carretera en obres pels ensorraments de la calçada. Mai et pots confiar. Conduir en aquest país és una contínua carrera d'obstacles.
2- La perspectiva general del país que he vist deixa dues certeses: la majoria del territori és encara selvàtic i la majoria de la població indígena.
3- Al mexicans els encanta la música a tot drap. Les botigues ho fan (suposo) per atreure l'atenció. La qualitat musical és ínfima. També sovintegen cotxes amb altaveus anunciant tota mena de coses!
4- La gent no fuma gaire, però són addictes a la Coca-Cola, principalment els joves.
5- Mengen a totes hores. Triomfen els establiments populars al carrer, barats i ràpids, de dubtosa higiene.
6- La propina és una institució nacional. Al meu parer, abusiva. Argumenten que el sou és tan baix que sense propines no poden sobreviure. El colmo és quan pagues amb targeta i al TPV apareix l'opció "propina" ("tips") a escolllir entre 5% 10% 15%
7- Es veu molta policia i també exèrcit. Fan controls. L'aspecte dels cossos de seguretat és sempre igual: ulleres de sol, seriositat intimidatòria, com si fossin els amos. La poli va amb Dodges de vidres negres i amb pick up (amb efectius dempeus al darrere). Entrant a Oaxaca vaig trobar molts vehicles militars. Una pintada a l'autopista deia: "Fuera ejército, asesinos del pueblo".
8- El vehicle més venut és la pick up. Lògic: per l'estat de les carreteres i per la funcionalitat, ja que hi poden carregar objectes i persones (molta gent viatja al darrere, dempeus, descoberts)
9- Els motoristes no solen portar casc. Els camions solen portar dos remolcs i són impressionants (marca Kenworth).
10- Els mexicans són molt religiosos. Els queda la religió com a consol, producte de la pobresa i la ignorància. Fa 80 anys que governa el mateix partit (PRI), si fa no fa com a España.
11- Tothom ven coses pel carrer, te les ofereixen als "reductors" (on has de reduir la velocitat per nassos), i els nens també. La majoria de vegades és menjar o begudes.
12- Els homes i les dones solen estar separats en grups. Normal és veure una colla d'homes sense fotre res, a l'ombra, platicando o fent vida contemplativa. Les dones treballen més.
13- Les noies són mares molt aviat. Massa. Això crida força l'atenció. M'expliquen que les prenyen i els nois després marxen a buscar-se la vida, molts cap a USA...
14- L'essència del mexicà rural (dels urbanites passo) és molt pura, humil, fins i tot servil. No he sofert cap mala experiència amb ningú, per sort. Al contrari, sempre m'han respost i m'han ajudat. El fet de ser europeu et confereix una certa "respectabilitat", ets algú que ha vingut de molt lluny i s'interessa per les seves coses. Ells se senten valorats i t'ho agraeixen.
15- En realitat, al canvi, aquí tot és bastant barat. Pots anar als millors restaurants de DF i pagar uns 20 euros per cap. Això lo més car. Pots dormir en hotels molt decents per 20 o 30 euros. La benzina va a 0,7 euros el litre. El monopoli de les benzineres el té PEMEX.
16- Vocabulari bàsic: platicar (xerrar), mascarado (sucre moreno), cuota (peatge), meter crédito (recarregar targeta mòbil), no pica mucho (pica, i tant que pica), hojalatero (planxista), jalar (empényer), ahorita (potser demà passat o l'altre)
17- La majoria d'aigua embotellada que pots comprar és "agua depurada" (sic). Poques marques fiquen a l'etiqueta "agua 100% de manantial". Compte!
Continuarà....

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada