23.2.18

Sambaquis


No n’havia sentit a parlar mai fins que no vaig visitar el Museu da Imigração de SP. 

Els sambaquis (køkkenmøddingsón dipòsits de petxines acumulats per l’home prehistòric que va poblar aquestes terres abans dels tupi-guaraní. Hom suposa que amuntegaven les restes de la seva dieta en el mateix lloc durant segles, perquè sovint són tan grans que semblen dunes, tot conformant petites muntanyes.

N’he pogut visitar tres, un dels quals (Garopaba do Sul) és el dipòsit de petxines més gran del Brasil (30 metres d’altura i 200 de diàmetre, amb una antiguïtat de 4.000 anys). Els altres dos estaven al Cap de Santa Marta. N’hi ha per tot el litoral brasiler, i també arreu del món: Portugal (Muge), Mar Bàltic, Estats Units, Canadà, Japó, costa atlàntica africana (Senegal, Banco de Arguin)... 

La majoria de brasilers ignoren l’existència d’aquests monuments els més antics dels quals són de fa 8.000 anys, quan a Egipte construïen les piràmides. 

Els seus artífexs després usaven els sambaquis com a santuaris on enterraven els seus morts. S’hi han trobat també objectes i restes que serveixen per a desxifrar qui eren i com vivien aquells indígenes que van desparèixer fa mil anys.

La ruta que he fet fins aquí (1.000 km al sud de Sâo Paulo) tenia com a objetiu principal conèixer aquests misteriosos vestigis. Ha sigut molt emocionant pujar al capdamunt dels sambaquis i comprovar la seva magnitud, mentre em preguntava per la raó última d’aquella enorme acumulació de material...