Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Omnium Cultural. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Omnium Cultural. Mostrar tots els missatges

14.4.08

Darrer poema

Fa 10 anys vaig guanyar el Premi Comarcal de Narrativa Òmnium Cultural amb la meva primera novel·la, que després va ser publicada per l'Editorial Granollers (abril de 2000). En aquesta obra narrava la "relació amorosa" entre Fernando Pessoa i Ofèlia [Vid. crítiques]. Com que, a hores d'ara, resulta introbable, he dicidit fer-ne un edició digital mitjançant Issuu. És el meu regal per Sant Jordi...


"Ofèlia, heura d'angoixes, flaire de glicines, musa enyoradissa...
Sóc esclau dels teus somnis.
"

Un relat amb Issuu


Issuu is the place for online publications. It's the place where YOU become the publisher: Upload a document, it's fast, easy, and totally FREE. Find and comment on thousands of great publications. Join a living library, where anyone finds publications about anything and share them with friends.

5.3.08

Vent del nord

Guàrdia de pati. Un fred que pela. Aire gèlid que baixa de les muntanyes nevades. Internet va fatal. Han instal·lat tants ordinadors a l'insti (uns 200) que la línia es col·lapsa cada dos per tres. Realment tercermundista.

Divendres tornaré a veure el Canigó. Pujo a Perpinyà per a enregistrar una lectura de poemes a Ràdio Arrels. Recitaré 10 poemes del poemari guanyador del Machado. He quedat amb Joan Pere Sunyer, responsable de l'espai Instants Poètics. La meva relació literària amb la Catalunya Nord va començar l'any 2001 quan vaig rebre el Premi Francesc Català de Poesia (Òmnium Cultural). El Rosselló és una terra en la qual em sento molt a gust.

Acabo de fer una classe de filosofia amb 1r. de BTX B. He deixat la següent pregunta pendent per al proper dia: ¿I si tot fos contingent?

6.6.07

Es cans ja luden...

Baltasar Porcel: Felicitats!

NB: El que Heidegger diu exactament és que la llengua és la casa de l'ésser (Die Sprache ist das Haus des Seins)

9.4.07

Sorrobloc, cirerers florits i mona

Vaig conèixer en Salvador a la taula rodona que vam fer a la seu d'Òmnium (22.3.07). Estava assegut entre el públic, escoltant amb atenció; al final, va fer una pregunta i, l'endemà, una crònica de l'acte. Si jo ja estic per damunt de la mitjana d'edat de la majoria de bloggers, imagineu-vos ell. En Salvador és un exemple extraordinari: feliçment jubilat, té un esperit inquiet que el porta a aprendre cada dia més coses. Al seu blog hi ha penjat imatges, cançons i fins i tot ha enregistrat la seva veu. El seu cas demostra que l'edat no ha de ser cap impediment per a res, que es pot tenir un esperit jove malgrat que el cos no acompanyi. Vaig escriure que la seva fesomia em recordava la del poeta Juan Ramón Jiménez. Ara li dic que és un model a seguir. La catosfera pot sentir-se orgullosa de tenir persones com ell.

Solució al post d'ahir:

Efectivament, com alguns heu comentat encertadament, la pífia monumental del fragment és dir que un camp de cirerers florits té el color vermell pujat, quan sabem que la flor del cirerer acostuma a ser blanca o, de vegades, rosa. Però hi havia més errades: si poses talment no cal posar darrere el com perquè resulta reiteratiu. La puntuació també grinyolava (sobraven dues comes). El text, ben redactat, quedaria més o menys així:
El tatami, la delicada roba de la cortesana i la seva pell suau es tenyiren de vermell pujat talment un cirerer carregat de fruits.
No puc dir el títol ni l'autor de l'obra en la qual m'he trobat aquest fragment perquè pertany a un original del XIV Premi de Literatura Eròtica La Vall d'Albaida del qual sóc jurat.

Una mona de fa molts anys: (Temps de 600 i de Mirinda...)

27.3.07

Sobre los catalanes

Al final de 2003 me cansé. Estaba harto de publicar gratis, cansado de tanto opinar. Me había asqueado también de mi propio personaje: un joven agresivo, hipercrítico, que disparaba contra todo. Hombre, eso está bien para una novela, para columnas en periódicos, pero en el web log hacía que la gente me tomara por un cabrón. Pero yo soy una buena persona :) De modo que seguí publicando relatos aún durante seis o siete meses, hasta que definitivamente lo dejé estar en julio de 2004.
¿Por qué no refloto Multitextos, que tenía un buen page rank en Google? ¿Por qué he vuelto a escribir en la Red? ¿Qué es lo que voy a publicar aquí? No lo sé. Tú sigue leyéndome y ya veremos lo que pasa...
Temps era temps ho podia haver signat jo, però ho signa Alberto Noguera. Aquí teniu un post de mostra: Sobre los catalanes

23.3.07

Crònica de la taula rodona a OC

El que, inicialment, havia de ser una conferència de Saül Gordillo es va convertir en una taula rodona (bé, la taula era allargada, no sé per què li'n diuen rodona, mai no he vist una taula rodona quan he assistit a taules rodones) amb tres ponents: Marc, Daniel i servidor. Moderava Roger Buch. Era la primera vegada que visitava la seu d'OC. El públic: majoritàriament gent gran, socis fidels i incombustibles d'Òmnium. Alguns joves, empleats de la institució i també bloggers. No gaires. Ens costa sortir de casa, abandonar el magnetisme de la pantalla, fer acte de presència, desvirtualitzar-nos. Conec Francesc Puigcarbó, que diu que té 9 blogs! (no us perdeu la seva crònica). Un altre bloguer identificat: Guillem Carbonell. Un parell de iaios que clapen. El somicaire de la primera fila em deprimeix. Sobre la marxa, decideixo escurçar el meu parlament i ser didàctic. En Marc insisteix en la revolució que suposa el Web 2.0, sobretot per al món de l'empresa i la política. En Daniel se centra en la catosfera política (aquí la seva crònica). Jo faig el contrapunt amb una autocrítica dels blogs tot subratllant el seu vessant més literari. Parlem massa de política. Recalco que els blogs poden servir per alguna cosa més que per a la propaganda partidista. Al torn de preguntes veig que, per sort, alguns no s'han adormit; fins i tot un home gran del públic (que em recorda Juan Ramón Jiménez) confessa que ha obert el seu propi blog: Sorrobloc. El millor de la nit: haver conegut Marc Vidal. Resulta que som gairebé veïns. (Collons, acabo de comprovar que ara mateix ha postejat la seva crònica, cabró, se m'ha avançat! Per ben poc). En Marc em va causar molt bona impressió. Ell es referia més a la iberosfera mentre jo em vaig cenyir a la catosfera. Em quedo amb l'escena final dels quatre bloguers davant el portal d'Òmnium xerrant una estona abans d'acomiadar-nos. 9 euros de pàrquing. La lluna: una ungla retallada, un gronxador de plata. Els blogs: aquest desfici que ens ha robat l'ànima.

22.3.07

El fenomen dels blogs en català


Avui seré molt crític. Començaré amb una autocrítica.

No sé si això dels blogs és una cosa gaire seriosa. Un bloguer il·lustre que ha plegat (l’Antoni Ferrando de Quaderns) va deixar escrit al seu últim post:
Plego convençut que els blocs no tenen tanta transcendència ni potencial com alguns proclamen. Em costa veure-hi res més que la il·lusió de milers i milers de persones, jo el primer, creient que tenen coses a dir, parlant per no callar.

És un entreteniment respectable, baratet i inofensiu. Descomptant l'onanisme adolescent, descomptant politicastres municipals amb blocs de set lectors, descomptant el tedi del sectarisme polític... el que queda no impressiona.

En canvi, on són els blocs de gent que sàpiga molt bé de què parla, que tingui a dir coses realment interessants, i que les sàpiga dir bé?

Els millors blocs són els que no existeixen. Jo què sé: les confessions d'una prostituta de luxe entre els alts cercles de Barcelona... les confessions d'un lampista de la política que ens expliqui "la veritat" des de dins... Si almenys els escriptors se'ls inventessin! Però tampoc.
Egocentrisme, narcisisme, onanisme, exhibicionisme, vanitas vanitatis, autobombo, autocomplaença, grafomania, teràpia virtual… Els blogs són tot això, sí. I més encara: laboratori, gresol, espill, aparador, finestra, calaix, pou, passatemps, obsessió, addició, vici…

Jo tinc molt clar per què escric: perquè sóc escriptor. Un escriptor del segle XXI no pot obviar les noves tecnologies. El blog em permet escriure amb plena llibertat, donar-me a conèixer, ser llegit. Si no tingués visites ja hauria plegat. A sobre, em premien pel que faig, m’ho reconeixen, hi guanyo diners i prestigi. Fa 3 anys i 3 mesos que bloguejo, i així penso continuar. El que facin els altres se me’n refot. Jo vaig a la meva. Sóc el paio més individualista del món. Els entrellumaires (lectors d’ENTRELLUM) que em segueixen fidelment ja ho saben. Ningú no els obliga a llegir-me cada dia. Un 50% dels comentaris que rebo no els publico perquè no em dóna la gana. A casa meva mano jo. A internet, com a tot arreu, hi ha genteta desagradable, fracassats, envejosos, mediocres, amargats que no suporten la felicitat aliena. No responc. Els ignoro. La meva manera de respondre és fotre-ho cada cop millor, superar-me, alliçonar-los amb la meva reconeguda excel·lencia. Sóc un prepotent, sí, un cregut i un pedant, perquè cito en llatí i en alemany. A més, acostumo a contradir-me. Em perden les formes, la vehemència, l’apassionament. En realitat, la clau del meu èxit ha estat el màrqueting catosfèric que vaig emprar durant l’etapa TdQ. Fou una màscara molt divertida. Polèmiques, multiplicació de blogs heterònims, estil destraler, estripador, provocador etc. En vaig treure molt profit. Ara m’he encalmat. Ja no necessito fer tant el pallasso. Ja no parlo de política…

Ara criticaré el politiqueig catosfèric, el soroll mediàtic que suposa tota aquesta allau de blogs replicants i propagandístics que repeteixen les consignes del partit al qual serveixen. Abomino dels escolanets que canten plegats la mateixa lletania tot reproduint les notes de premsa dels respectius partits. Són legió. Una pandèmia. Només cal mirar la columna de la dreta del blog de Saül Gordillo. Fa por. (I no parlem de la vergonya dels confidencials!) Tu no tens pensament propi? A qui creus que poden interessar aquestes obvietats que escrius, aquestes musiquetes que penges, aquests videos You Tube? Palla, morralla, fum, xerrameca prescindible. Adolescents servils, regidorets i aspirants a regidorets, candidats de futures llistes municipals, fent el seu blog sectari. Massa mediocritat buscant visibilitat internètica, perdent el temps teclejant banalitats plenes de faltes d’ortografia. Paorosa indigència intel·lectual. No cal llegir-los. Mires el seu blogroll i ja en tens prou. El partido los cria y ellos se ajuntan. Cadells dòcils, manipulables, que funcionen amb esquemes simples. Hi ha un enemic identificat que cal abatre. No hi ha matisos. L’àgora virtual s’omple de crits, atacs, insults… Ramat controlat per l'aparell. Els blogs esdevenen armes d’intoxicació massiva. Voleu dir que la política (perdó el politiqueig) mereix tanta atenció? Presumpta ciberdemocràcia...

La moda bloguera condueix sovint al papanatisme. No és tan senzill escriure un post diari. La continuïtat és la clau de l’èxit. Molts comencen i duren tres dies. La majoria de blogs són abandonats. Els que persisteixen, no triguen a descobrir que cal ser molt disciplinat, que cal pencar, currar-s’ho de debò. Tenir coses a dir, no copiar notícies, no teclejar trivialitats. Dir coses amb cara i ulls, coses que demostrin que ets algú amb una opinió formada. Com a banc de proves per agafar ofici està bé. Diguem que bloguejar és una bona escola d’escriptura, una pedrera de futurs escriptors. El problema és que molta gent no té sentit del ridícul. Veuen que és fàcil obrir un blog i s’hi posen sense manies. Vinga, a bloguejar, que hi falta gent! Els meus alumnes, almenys, tenen la delicadesa de limitar-se als fotoblogs: fan fotos amb el mòbil i les pengen. D’aquí no passen. És d’agrair. Que tothom ho pugui fer no significa que tothom ho faci bé. Aquesta democratització que ofereix el blog és molt perillosa. No hi ha criteri de qualitat. Jo el tinc, però és el meu criteri. Sé el que busco, el que vull, el que exigeixo. Qui posa a cadascú al seu lloc? El temps. El temps i el reconeixement dels lectors. Però això també és força perillós: l’audiència no t’assegura la qualitat d’un producte. Mireu què passa a la tele. Si després arriba el reconeixement oficial de certes institucions que avalen la teva feina, millor que millor.

M’interessa la creativitat, l’originalitat, la reflexió crítica del bloguer. Dels blogs em sedueix la veu directa, particular, independent del seu autor, l’autenticitat, la transparència, la immediatesa del missatge, la frescor d’un text escrit sovint a rajaploma. Dels blogs em sedueix el seu pluralisme descentralitzat, incontaminat. On són els límits? Hi ha d’haver límits? Dels blogs em sedueix l’encís de l’acte creatiu, l’acció que brolla dels dits com una pluja revolucionària...

Gràcies als blogs la gent escriu (bé o malament, però escriu) i la gent llegeix. La joventut mai no havia escrit tant i mai no havia llegit tant com ara. Què escriuen i què llegeixen ja són figues d’un altre paner. No llegeixen llibres, esclar. Per això és tan important dignificar la catosfera. Necessitem bloguers i blogueres que escriguin bé, que tinguin consciència i cura de la llengua, que postegin continguts de qualitat. Necessitem blogs literaris i blogs no literaris. Calen blogs de tota mena perquè hi ha ciberlectors de tota mena.

El català serà bloguejat o no serà, perviurà a la xarxa o no perviurà. Que ara sigui la 25a. llengua a internet és un bon senyal. El ciberespai xerra català. Alguns no ho volen veure; són els que reneguen de les noves tecnologies mentre segueixen ancorats al segle passat. El tren de la història corre més de pressa que mai. Que ara siguem aquí, a la seu d’Òmnium Cultural, diu molt a favor d’aquesta llegendària institució; vol dir que han entès per on van els trets i no volen perdre’s el futur. La catosfera mereix l’atenció i el recolzament de tothom. Nosaltres som pioners i, com tots els pioners, som la punta de llança que obre nous camins. Ho vaig dir l’altre dia a Mallorca: 700 anys després de Ramon Llull, el català reviu a la xarxa. Amb el .cat Catalunya ja és una nació digital. L’estela continua sense aturador. Els blogs en són la mostra més fefaent. Després de ser autocrític, permeteu-me ser optimista.

Taula rodona sobre blogs

14.3.07

Agenda de març

Divendres 16 (18:30 h.)
Benjamí Villoslada m'entrevistarà al programa de ràdio Mallorca en Xarxa. (Anterior entrevista)


Dijous 22 (19 h.)
Participaré a la taula rodona El fenomen dels blogs en català, organitzada per Òmnium Cultural. Parlarem de la catosfera i debatrem sobre el seu present i el seu futur. (Anterior taula rodona)

Divendres 30 (19:30 h.)
Presentaré L_OI al II Saló de Sexe en Català. (Anterior presentació)