Les paraules són ombres en un doble sentit: materialment -com a taca gràfica embrutidora- perquè enfosqueixen papers i pantalles; formalment -en la mesura que les necessitem com a instrument d'intel·lecció- perquè ens impedeixen de copsar la realitat en si mateixa (
noümènica, que diria
Kant).
La civilització occidental es fonamenta en el prestigi del
Logos com a camí de coneixement cert (el
camí correcte del
poema parmenidi). La
Lògica (alfabètica i numèrica: socraticoplatònica i pitagòrica) va bastir aquesta
Caverna que habitem des de fa 25 segles.
La filosofia és un gènere literari molt peculiar en el qual les ombres cavernícoles s'idealitzen i esdevenen fantasmagòriques (
el πετόμενα διώκειν d'Aristòtil,
Metaf. IV, 5, 1009b 38).
La literatura és una altra història: les ombres llueixen per si mateixes en el més estèril onanisme esteticista. Tant la filosofia com la literatura són estances contigües de la mateixa
Caverna.
Les paraules són ombres i habitem una caverna lògica la sortida de la qual només pot ser
meta-lògica. Això ja ho vaig esbossar en
un post anterior on parlava del
Logos eròtic.
Plató ho tenia clar:
Eros és l'única força que ens pot ajudar a sortir de La Caverna.
Eros ens il·lumina per tal de poder transcendir les ombres.
Eros trans-lògic ens empeny devers aquella
veritat (
Αλήθεια) que les paraules no aconsegueixen desvelar-nos ni en el seu cim més sublim: la poesia.
La Poesia, malgrat ser la forma literària més depurada, sempre ens deixa envoltats d'
una certa penombra. El poeta entrelluca l'exterior de La Caverna, però viu a l'
entrellum, en el límit que separa les ombres certes de la llum presumta.
Si no entenem que
les paraules són ombres que ens esclavitzen i alhora ens alliberen, no entendrem res. Aquí rau
la contradicció humana. Som humans perquè tenim Paraula, però aquesta Paraula (que és ombra cavernícola) no ens deixa atènyer la veritat definitiva, la llibertat definitiva, la llum definitiva... Suposant, esclar, que hi hagi res "definitiu" i que hi hagi "fora" de la Caverna i que aquesta "llum" a la qual aspirem sigui quelcom recomanable, saludable, suportable, vivible...
Les bèsties, els déus i els savis no parlen. La resta -humans xerraires- necessitem La Paraula...
Εν αρχή ην ο Λόγος (Jn. I,1). O sigui, que des del principi dels principis
som éssers ombrívols: Wahr spricht, wer Schatten spricht. Wir sind ein Fleisch mit der Nacht. La materialitat del Verb i la materialitat del Cos (
somato + logia) ens hi obliguen. Potser la llibertat absoluta seria la de l'ànima deslliurada del cos i deslliurada dels mots per sempre més... L'esperit mut. El silenci blanquíssim. El somriure búdic.
Els teus ulls ferits de pleniluni...