18.8.08
11.4.08
L'home que estimava els cementiris
Manzano llegeix el fragment sobre el pou que vaig posar al meu post. El bloguista perifèric bolanyeja (cap novetat) i esmenta El Llibreter...
Escriptors de paper, editors de paper, llibreters de paper... Tots dins el mateix vaixell que s'enfonsa.
Manzano: convida'm al teu programa quan surti EL LLIBRE MÉS IMPORTANT DE L'ANY 2008. No te'n penediràs.
NB: "Abans de Sòcrates, Plotino, molt maco; els sofistes, simpatiquíssims". Sisplau, que algú orienti cronològicament el pallasso ofegagossets del final. Un colofó patètic.
18.2.08
Paper i xerrameca
[Comentari inspirat per El Llibreter]
25.1.08
Presentació taula rodona Blogs & Literatura
Recordo com si fos ara aquell 6 de juny de 2005 a la Sala Capitular del monestir de Sant Cugat... Alguns dels presents vam compartir dos dies apassionants en els quals vam debatre sobre el dietarisme clàssic i el nou dietarisme dels blogs. Escriptors de la mà tancada versus escriptors de la mà oberta, lletraferits versus blogferits...Han passat dos anys i mig d'aquella trobada iniciàtica i avui ens retrobem aquí, a Granollers, en aquesta taula rodona catosfèrica per a parlar de la literatura que es fa a la xarxa -la ciberliteratura-, les lletres a la pantalla, la nova escriptura i la nova lectura del segle XXI: dietarisme digital, e-poesia, blognovel·la, hipertext, literatura ergòdica, blogografies, autoedició, del paper al blog i del blog al paper, internet i els llibres, què significa ser escriptor a l'era digital, edició 2.0, el futur de les lletres virtuals... etcètera.
Com que em toca fer de moderador, hauré de reprimir la meva verborrea. El que voldria dir ja ho he deixat postejat en el meu Manifest Catosfèric de Granollers.
En primer lloc, vull agrair als ponents la seva presència aquí i la disponibilitat que han tingut a l'hora d'acceptar la nostra invitació. Us els presento:
Haureu vist que hi ha un canvi d'última hora. Malauradament, Biel Mesquida no ha pogut venir per motius de salut. En el seu lloc tenim Jesús M. Tibau.
Jesús M. Tibau: És escriptor i coordinador del Club de Lectura de la Biblioteca de Tortosa. La seva especialitat literària és el conte curt. Ha guanyat diversos premis i té publicats dos llibres: Postres de músic i Tens un racó dalt del món, que també és el nom del seu blog, un dels blogs literaris més actius de les terres de l'Ebre. Properament sortirà publicat el seu últim llibre titulat El vertigen del trapezista, que també és el nom d'un altre blog...
Laura Borràs: Doctora europea en Filologia i professora de la UOC. Directora del grup de recerca Hermeneia i autora de llibres com Textualidades electrónicas i
Jordi Ferré: Editor de Cossetània i també blogaire. L'editorial Cossetània ja ha publicat uns quants llibres basats en blogs i aquesta primavera publicarà la primera antologia de la catosfera literària, Blogs & Literatura, una obra col·lectiva feta a partir de les aportacions de més de 100 blogaires catosfèrics.
Miquel Bonfill: Editor de Relats en Català, web que va rebre el Premi Lletra 2004 i que aplega un fum d'escriptors que han trobat a internet la manera de donar a conèixer els seus textos.
Ens hagués agradat poder comptar amb més ponents. La llista dels absents seria interminable. Deixeu-me destacar-ne un parell...
- L'anònim Llibreter [Premi Lletra 2005]
- Josep Porcar, autor del blog Salms (un dels blogs més veterans, since 2002) i editor de l'hiperblog Blog de Lletres [Premi Lletra 2007]
Bé, anem per feina...
El 15 de desembre passat, en Biel va escriure al seu blog que
En la Catosfera es fa una part essencial de la literatura del presentPartint d'aquesta afirmació, m'agradaria saber quin és el vostre parer...
31.12.07
L'últim post de l'any
A falta d'unes hores per acabar el termini d'admissió, ja hem rebut 129 textos, que es diu aviat. Fa un mes de la convocatòria i ens ha sorprès molt gratament la resposta rebuda. Ara ve la segona fase en la que caldrà garbellar les propostes i seleccionar aquelles que mereixeran formar part del llibre de paper que publicarà Cossetània. Volem agrair-vos la generositat que heu demostrat tot compartint les vostres lletres.
El mapa de la catosfera literària fa molt de goig: des de l'Alguer fins a Nova York, des d'Andorra fins a Les Valls de Vinalopó... Llàstima que ens manqui representació de la Catalunya Nord! Si algú coneix algun blogferit de Perpinyà o encontrons... Podem allargar uns dies el termini...
Ara me'n vaig a recollir la meva filla a l'aeroport. Potser després escric alguna altra cosa...
—i que ha de ser el més venut per Sant Jordi, diuen—
19:16 Aquest és el post número 970 d'ENTRELLUM. Ara mateix el comptador diu que, des del dia 8 de gener de 2006, aquest blog ha rebut 182.376 visites. Alianzo assenyala una autoritat 128 amb 1.128 enllaços.
Si aquest matí els participans del llibre Blogs & Literatura eren 129, ara ja són 134. Alguns ho han deixat per a última hora...
L'any 2007 se'n va. La vida se'n va. Tot se'n va. No pas debades. Resten les passes, les petjades, les empremtes, les ombres d'aquella llum que vam ser a l'altra banda del mirall (perquè això és un mirall, una simple pantalla, no ho oblidem)... Sí, aquella llum que vam ser, xàldigues i batecs humans, fal·lera blogogràfica. Resten els arxius, els comentaris, el silenci còmplice dels que passeu de puntetes, llegiu i torneu l'endemà...
L'any 2007 se'n va. ENTRELLUM encara no. Demà farà 4 anys justos que bloguejo. Després del Neujahrskonzert der Wiener Philharmoniker ens veiem. Que la ressaca sigui lleu!
Salut i posts per al 2008!!!
L'any passat aquest premi va quedar desert. Espero que enguany els il·lustres i admirats Pere Gimferrer, Valentí Puig, Vicenç Villatoro, Alan Yates i Fermí Pons-Pons obrin els ulls i reconeguin que una part essencial de la literatura del present s'està fent a la Catosfera (La frase és d'un Premi Nacional de Literatura).
24.11.06
BlogPower
Deixo aquest comentari a Can Llibreter: At novembre 23, 2006 11:34 PM, tonibanez said...De tot plegat se'n poden extreure unes quantes conclusions:
1- El blog és una eina on el que compta és la immediatesa, la rapidesa (just in time), cosa que no és possible en els mitjans tradicionals (sobretot premsa escrita)2- El blog és una eina útil en la mesura que els bloguers s'enllacen i es llegeixen els uns als altres, la qual cosa genera una comunitat virtual de creixement exponencial que pot arribar a tenir un poder (BlogPower) molt important de convocatòria i d'acció efectiva.
3- El blog és una arma carregada de futur que alguns encara no han descobert i que altres (ancorats en el segle passat) encara menyspreen.
4- El blog és, a hores d'ara, el mitjà més potent a través del qual la nostra llengua i la nostra cultura (CAT) es projecta en el món (www), superant altres mitjans en els que la presència del català és purament anecdòtica o cada cop més minsa. Sembla mentida que els responsables de la política cultural encara no se n'hagin adonat de la feina que estem fent a la CATOSFERA i que no recolzin i promocionin aquest àmbit com cal.
5- Les noves generacions que pugen són essencialment ciberlectores. Potser no llegeixen llibres de paper, però llegeixen blogs o són bloguers. Calen models de referència en els quals puguin emmirallar-se, blogs de qualitat on aprenguin totes les possibilitats que ofereix la llengua, l'ús de les noves tecnologies i, d'aquesta manera, agafin ofici tot practicant el bloguejar. Els blogs, en aquest sentit, són perfectes.
6- Finalment, somio que en un futur no gaire llunyà en comptes (o a més) de fer un Saló del Llibre, puguem fer un Saló del Blog. De la llista de blogs recomanats ja me n'encarregaré jo, amb el permís de Herr Buchhändler, esclar.
14.9.06
Garrulisme
És l'hora de l'esbarjo. El cel s'ha tornat a enfosquir com ahir. Ensumo l'aigua que caurà. Les primeres classes del curs tenen un no sé què d'especial, com les primeres cites quan encara no conexies la persona i tot és possible, si més no per a la fantasia. La remor dels nens no és una "remor", sinó un brogit, un soroll característic que carrega les neurones, un terrabastall de veus i de crits que cansa, la quinta essència del garrulisme (que significa sorollós i també s'aplica als ocells que canten molt). Xivarri. Ja plou. Més xivarri. Els alumnes intenten aixoplugar-se. No, amic llibreter, no et recomano aquest fons per a la lectura. És del tot insuportable. 4.4.06
Trobar l'equidistància justa...
Tots els plaers són inútils
Si els perpetrem, perquè són perpetrats i es fonen
Si no reïxen, perquè se'ns podreixen a dins
Tots els plaers són inútils
Desitjos satisfets i insatisfets
naturals i necessaris
articials i prescindibles
Epicur menjant un bocinet de formatge sota la figuera del seu Jardí
O l'amic Llibreter llegint el seu llibre entre energúmens
Tots els plaers són inútils
Inútil és viure per a morir
-
►
2022
(37)
- ► de desembre (2)
- ► de setembre (6)
-
►
2021
(15)
- ► de desembre (1)
- ► de setembre (3)
-
►
2017
(195)
- ► de desembre (22)
- ► de novembre (28)
- ► de setembre (9)
-
►
2016
(58)
- ► de desembre (2)
- ► de novembre (4)
- ► de setembre (2)
-
►
2015
(109)
- ► de desembre (4)
- ► de novembre (7)
- ► de setembre (3)
-
►
2014
(132)
- ► de desembre (10)
- ► de novembre (15)
- ► de setembre (6)
-
►
2013
(95)
- ► de desembre (11)
- ► de novembre (7)
- ► de setembre (12)
-
►
2012
(138)
- ► de desembre (8)
- ► de novembre (9)
- ► de setembre (11)
-
►
2011
(168)
- ► de desembre (18)
- ► de novembre (18)
- ► de setembre (18)
-
►
2010
(114)
- ► de desembre (10)
- ► de novembre (1)
- ► de setembre (2)
-
►
2009
(174)
- ► de desembre (28)
- ► de novembre (28)
- ► de setembre (21)
-
►
2008
(343)
- ► de desembre (10)
- ► de setembre (32)
-
►
2007
(459)
- ► de desembre (37)
- ► de novembre (46)
- ► de setembre (29)
-
►
2006
(491)
- ► de desembre (48)
- ► de novembre (53)
- ► de setembre (50)
-
►
2005
(2)
- ► de desembre (2)

