Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Granollers. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Granollers. Mostrar tots els missatges

12.6.13

Sani Girona


La primera vegada que vam coincidir va ser el juny de 2005 a Sant Cugat, a les jornades sobre el nou dietarisme dels blogs que va organitzar Vilaweb. Fa vuit anys! Aleshores ningú en sabia gran cosa, del fenomen catosfèric. Ell era allí, amb la seva inconfusible còrpora, amb aquell entusiasme encomanadís, excessiu de mena, energèticament inesgotable. Recordo que no parava de fer fotos i que va perpetrar alguna intervenció de les seves. Quan agafava el micròfon era perillós. Garlava i garlava pels descosits. Si en Sani era present, segur que no passava desapercebut. La paraula que el definiria és "entranyable". 

Després vam continuar la nostra relació virtual a través dels blogs i dels mails. Era un brollador d'idees, sempre estava rumiant projectes. Jo li retreia el nom del seu blog: Dipofilopersiflex. Déu n'hi do, li deia, no podies buscar-te'n un de més complicat? Ell reia. En Sani sempre reia. Professor de francès, va saber aprofitar les eines d'internet per a la seva feina i per a fer amics arreu. Un bon dia va pujar des de Vilanova i la Geltrú fins a Vallromanes per a petar la xerrada face à face. Portava una ampolla de cava.

A les beceroles blogològiques, em va ajudar força amb tota la qüestió tècnica que encara no dominava. Recordo que em va fer uns gifts per a posar al blog i em donava consells diversos. Compartíem també les inquietuds per la docència. Us deixo un audio-comentari que em va enviar arran d'un post que vaig escriure. Escolto la seva veu avui i és com si m'estigués parlant a cau d'orella...


Vam coincidir, of course, a les primeres jornades de la catosfera que es van celebrar a Granollers (gener 2008) i en altres edicions també. Vam compartir moltes estones i afanys durant la gestació del volum La Catosfera Literària 08. Ell es va implicar i va treballar de valent en aquest projecte que, gràcies a la col·laboració de moltes persones, va fer-se realitat.

La darrera vegada que el vaig veure va ser l'agost passat. Es va presentar aquí amb la família i uns amics d'El Port de la Selva. Em van dir que a la porta hi havia algú que preguntava per mi. No em podia imaginar que fos ell. Em vaig emocionar. Com sempre, va fer fotos i més fotos. Va reconèixer que estava fotut. Puto càncer. Malgrat tot, no abandonava l'alegria innata, la seva bonhomia marca de la casa. Havia vingut a acomiadar-se. Quan va marxar vaig fer el següent comentari: ja no el tornaré a veure. I així ha estat. 

Hi ha un cel per a tu, Sani. I tant que hi és. El cel que acull els homes i les dones de cor gran i de bona voluntat. Queden els blogs i queden els records. Repasso els mails i miro les fotos. Gràcies pel teu exemple d'optimisme i vitalitat. Quina gran sort haver-te conegut.  

(Llàstima que no hagis desactivat la moderació dels comentaris al teu blog...)

30.1.10

Cultura en temps de xarxes-3

INTRODUCCIÓ TAULA "CULTURA EN TEMPS DE XARXES"

Bon dia catosfèrics!

Començo amb unes dades que Juan Varela va donar abans d'ahir al seu blog Periodistas21:

En el mes de desembre 20 milions d'espanyols (quasi la meitat de la població) van passar 5 hores i mitja a les xarxes socials, o sigui, més d'una hora per setmana. Això ens situa en el cinquè lloc després d'Austràlia, Estats Units, Gran Bretanya i Itàlia.

Direu que una hora per setmana és poc, que alguns estan (o estem) 1 h o 5 h i mitja al dia, però es tracta de la mitjana entre 20 milions d'usuaris!

Les xarxes socials són, per tant, el nou espai públic emergent on s'exerceix la llibertat d'expressió, relació i informació. Els grecs tenien l'àgora, on va néixer la democràcia. A les actuals xarxes descentralitzades i distribuïdes de la ciberpolis ha nascut la netocràcia...

Posem exemples concrets, el més recent i candent:

Si els cinemes fan vaga contra el català, els catalans fem vaga de cinemes”

Aquest grup de FB ha aplegat en tres dies 18.000 persones que fan pressió popular i ciberactuen...

És curiós, perquè encara hi ha veus en contra d'aquesta evidència, nostàlgics tecnòfobs, persones reticents que, amb l'avenç de les noves tecnologies (que ja no són tan noves), veuen perillar el seu estatus analògic o els seus beneficis empresarials.

Us posaré un contraexemple, també d'abans d'ahir. Quim Monzó (vaca sagrada de la nostra literatura, canonitzat en vida) va escriure un article a LV titulat ¿La rebelión de las masas? (parafrasejant el llibre d'Ortega i Gasset) en el qual deia pestes d'internet. L'ínclit Monzó fa 6 anys ja va escriure un altre article al mateix diari titulat “Intimidad y exhibicionismo” on afirmava que els blogaires som una colla d'adolescents descervellats.

L'article d'abans d'ahir acaba així:
“El gran escritor Stanislaw Lem empezó a usar internet y enseguida vio de qué iba la cosa. Dejó escrito: "Hasta que empecé a utilizar internet no sabía que en el mundo había tantos idiotas"
Gran argument, aquest de l'insult! (per cert, etimològicament, un idiotés és tot el contrari d'un internauta enxarxat). Sembla ser que a alguns els costa pair la irrupció digital de la “massa”, aquestes ciberturbes que gaudeixen d'una plurarquia gairebé anàrquica. Els mandarins troben a faltar el sedàs, el filtre, la jerarquia establerta pel poder tradicional, oficial, instituït. No suporten que tot això se'ls escapi de les mans, del control al qual estaven acostumats. Quina llàstima!

L'adaptació al medi digital és el que ens permetrà sobreviure. O adaptar-se o morir. Cal “deixar-se arravatar pel canvi”, fugir de l'immobilisme, ser heracliti... Els analògics repatanis són uns suïcides romàntics. Anar descalç té la seva gràcia, però a hores d'ara ningú ja no discuteix la utilitat més que provada d'unes bones sabates. Fa una dècada que som al segle XXI. Homo digitalis.

Gràcies a internet, estem gran part del dia (i de la nit) en contacte virtual amb altres persones, interactuant amb elles, llegint, comentant, xatejant, col·laborant, intercanviant informació i coneixements, desenvolupant la nostra identitat digital, conreant, vivint i compartint cibercultura. Les idees es transmeten com els virus.

La tecnologia actual ens permet relacionar-nos amb qualsevol persona d'arreu del món mitjançant unes eines ben senzilles d'usar. Aquesta és la realitat -virtual i real- que viuen la immensa majoria de nadius digitals (jo sóc un immigrant en el ciberespai, només fa 8 anys que l'habito).

Internet és un gran invent que ens permet navegar, surfejar, capbussar-nos, naufragar, ofegar-nos... Ets tu qui decideixes on vas, què fas, què és el que t'interessa, amb qui et relaciones i amb qui no. A la xarxa ets un subjecte actiu, un ciberactivista.

Les xarxes socials de la web 2.0 han creat nous contextos, un nou ecosistema en els qual podem expressar-nos lliurement entre iguals i podem unir-nos en comunitats. Fixeu-vos que, amb internet, s'acompleixen aquells tres ideals de la Revolució: Llibertat, igualtat i fraternitat.

La revolució cultural és una revolució de les conductes, un canvi de paradigma. Les velles estructures socials van quedant obsoletes, superades per l'avenç indeturable de l'univers digital, líquid, en flux constant, ple d'abundància.

La societat sempre ha estat una xarxa. La diferència és que amb les xarxes socials internètiques la nostra autonomia personal creix respecte a les estructures tradicionals. En elles es produeix una creació col·lectiva i desmercantilitzada.

Museus, biblioteques, llibreries, teatres, cinemes... No poden esperar que el client o usuari vagi al lloc, sinó que han de buscar-lo a la xarxa. Cal ser-hi present, establir una conversa, intercanviar experiències, crear una comunicació multidireccional que permeti després passar de lo virtual a lo presencial.

No n'hi ha prou amb usar les eines i tenir les destreses, sinó que cal reflexionar sobre elles, pensar-les, conceptualitzar-les. La cultura a internet és sobretot un univers de processos i d'agents. Cal entendre millor cap a on anem en els nostres projectes culturals.

Doncs això és el que intentarem fer avui en aquesta taula...


27.1.10

Recuperant "La catosfera literària"

Us recordeu de la ‘Catosfera Literària’ de l’any 2008? Toni Ibañez (Entrellum), el seu impulsor, escriptor i blocaire referència al nostre país, intentarà recuperar l’esperit d’aquella iniciativa el proper dissabte 30 de gener, a partir de les 11.30 h a les Jornades de la Catosfera.

El col·loqui ‘La catosfera literària‘, que se celebrarà al CTUG, és una de les activitats paral·leles a les ponències de la Catosfera que dedicarem al món cultural 2.0 i, més concretament, a la literatura. En aquesta xerrada, es debatran les darreres tendències en narració virtual i es farà un repàs a les noves tendències en literatura digital.

Podeu trobar més informació clicant aquí

Us podeu inscriure a les Jornades de la Catosfera, clicant aquí

26.1.10

Cultura en temps de xarxes-2


Segueixo amb les anotacions prèvies a la taula rodona "Cultura en temps de xarxes" que moderaré aquest dissabte 30 de gener a les 9:30 a les Terceres Jornades de la Catosfera.

2- Reflexió sobre les xarxes socials

Formem una societat de nòmades digitals, individualistes interconnectats que busquem una tribu on poder reconèixer-nos. Les xarxes socials permeten aquestes connexions on line. Àgora virtual. Ciberpolis. Comunitat global de diàleg. Intercreativitat.

Nova cultura digital on prima allò col·lectiu. Tenim les eines per a fer coses junts sense haver de menester les tradicionals (i obsoletes) estructures organitzatives (l'exemple dels partits polítics és flagrant).

Cadascú de nosaltres és un node d'identitat. Ja no som una massa unitària i uniforme de subjectes, sinó epicentres en els quals pivoten reticularment els altres d'acord amb uns interessos comuns.

Les xarxes socials permeten cada vegada més l'adaptació a l'individu. Blogs, Facebook, MySpace, Delicious, Twitter, YouTube, Flickr... Llocs de trobada on l'usuari és un subjecte actiu que interacciona.

Museus, biblioteques, llibreries, teatres, cinemes... No poden esperar que el client o usuari vagi al lloc, sinó que han de buscar-lo a la xarxa. Cal ser-hi present, establir una conversa, intercanviar experiències, crear una comunicació multidireccional que permeti després passar de lo virtual a lo presencial.

Valor de la creació i valor de comunicació. Avui es publiquen massa llibres (de paper). L'escriptor el que vol és ser llegit, i on trobarà més lectors és a la xarxa. Hem d'anar cap al model de comunicació cultural lliure...
"Una nueva era delimitada por los horizontes ideales de la distribución universal y el acceso universal... No hay duda de que un panorama donde los lectores tengan acceso libre y gratuito a los libros es el modelo deseable, y vale la pena trabajar en esa dirección." (Javier Calvo)
No n'hi ha prou amb usar les eines i tenir les destreses, sinó que cal reflexionar sobre elles, pensar-les, conceptualitzar-les. La cultura a internet és sobretot un univers de processos i agents. Cal entendre millor cap a on anem en els nostres projectes culturals.

NB: Com diu Clay Shirky, si no fos per internet, tots estaríem veient televisió, i aleshores l'avorriment encara seria més mortal.



19.1.10

Cultura en temps de xarxes

Els nous reptes que els entorns 2.0 plantegen al món de la cultura també seran tractats a les Terceres Jornades de la Catosfera del CDigital 2010 a la taula ‘Cultura en temps de xarxes‘.

Moderada per Toni Ibañez (Entrellum), escriptor i impulsor de la Catosfera i tot un referent de la cultura 2.0, la conversa comptarà amb la participació com a ponents de Conxa Rodà (Museu Picasso Barcelona), Lucía Calvo (CCCB) i Teresa Fèrriz Roure (LletrA).

Les eines 2.0 obren noves possibilitats i perspectives al món de la creativitat cultural. Les arts plàstiques i la literatura tenen un paper essencial a jugar en aquest panorama emergent. Els convidats han estat impulsors d’iniciatives culturals 2.0 rellevants i innovadores en els seus respectius camps. Volem conèixer de primera mà les seves experiències i compartir-les, en debat obert, amb la resta d’assistents presents a la trobada catosfèrica.

Cultura en temps de xarxes-1

Cultura en temps de xarxes-2

13.1.10

La Catosfera Literària 2010

Com vaig anunciar, el proper dissabte 30 de gener a les 11:30, dins les Terceres Jornades de la Catosfera, moderaré una conversa sobre "La catosfera literària". He pensat que seria una bona ocasió perquè els que vam participar (i els que no també!) fa dos anys en aquell projecte pioner de La catosfera literària 08 ens trobem per a parlar de l'experiència, i qui sap si per a engegar nous projectes col·lectius. ¿Com han evolucionat els blogs literaris? ¿Quin és el panorama actual de la Literatura 2.0? Autopublicació on line, e-books, etc. Podrem discutir de moltes coses. Que el format de la trobada sigui una "conversa" i no pas una "taula rodona" o una "conferència", dóna peu a una major participació que de ben segur resultarà d'allò més enriquidora. ¿Què us sembla la idea? ¿Ens veiem el 30 a Granollers?

10.1.10

Catosfera 2010

Del 28 al 30 de gener se celebraran a Granollers les Terceres Jornades de la Catosfera (programa).

En el mateix indret, fa justament dos anys, vam fer les primeres jornades catosfèriques, pioneres a casa nostra. Llavors, de la taula rodona sobre literatura que vaig moderar, en va sortir el llibre La catosfera literària 08, en el qual van participar 100 blogaires.

El dissabte 30 de gener pel matí moderaré la taula "Cultura en temps de xarxes" (9:30 a 11) i la conversa "La catosfera literària" (11:30 a 13:30). Allí ens (re)trobarem.

30.7.08

On holiday

Dissabte passat em vaig enamorar d'una melodia que Maite Aguirre va interpretar al piano en el concert de cloenda de les XXIV Nits Musicals de Vallromanes. Es tracta d'El Pont, una obra que Frederic Mompou va compondre l'any 1946. La Carme Miró m'ha ajudat a buscar-la. Es troba en un CD enregistrat pel pianista granollerí Jordi Masó [web]. Us la deixo aquí mentre estic de vacances...


Encara que la música més adient per al lloc on vaig seria aquesta...




Apa, passeu-ho bé, quan torni tornaré.

Una entrevista
Un poema
Un post
Twit

16.7.08

Més orxata

Som animals de costums, la nostra vida és plena d'hàbits. El meu últim hàbit adquirit és passar-me cada matí (abans d'anar a classe d'anglès) per la confiteria Uñó, la mítica pastisseria de la riera de Mataró. Prenc una orxata i menjo alguna coseta, dolça o salada, segons em vingui de gust. Avui he provat el trufat amb caramel. Increïble! He xerrat una estona amb l'amo, que és el típic pencaire català que ha estat tota la vida al peu del canó, aquesta mena d'homes que em recorden tant a mon pare els quals han aixecat el país i l'han portat fins a l'excel·lència. M'ha dit que l'orxata no la fan ells, sinó que la van a buscar a Granollers, a La Perla de Xixona de la Plaça Josep Maluquer I Salvador. Fa uns dies vaig escriure que la millor orxata de Mataró la tenien a Can Verdú... Ara dubto, no fos cas que la de Can Verdú també la portin de Granollers...

19.5.08

Ufff, quin cap de setmana!

Si el darrer cap de setmana de gener va ser memorable amb les I Jornades de la Catosfera celebrades a Granollers, i el darrer de febrer encara ho va ser més amb el Premi Machado a Cotlliure, aquest cap de setmana de maig que acabem de viure ja ha estat la repera confitada. No, per ara no ens podem queixar del 2008.

Vam començar divendres amb la presentació a Vallromanes del llibre El vertigen del trapezista de Jesús Tibau. Després el vam entrevistar al programa CAPVESPRE [Escolta'l aquí]. Com que això va quedar una mica eclipsat perquè era la vigília de La Presentació, ara, tranquil·lament, us deixo unes fotos del divendres...

11.5.08

Com arribar a Vallromanes el dissabte 17

Recordeu que l'acte de presentació de LCL és a les 19 h. al Casal

Els que veniu amb cotxe particular, aquí teniu el mapa:


Possibilitats de transport públic per a l'anada:
  1. Agafar bus a BARNA línia ALELLA-VALLROMANES: 17:30 a la Ronda de Sant Pere 19-21; 17:37 a Gran Via / Pg. Marina (banda mar). Arribareu a Vallromanes a les 18:10 (Vid. Google Maps)

  2. Agafar bus a GRANOLLERS línia VILANOVA-VALLROMANES: 17:28 a l'estació de FC > arriba a Vallromanes a les 17:55. 18:33 a l'estació de FC > arriba a les 18:55 (una mica just). També els podeu agafar (3' abans) a l'estació de busos de Granollers. (Vid. Google Maps)
I la tornada? Fomut. Calculeu que, entre l'acte i el post-acte (signatures + pica-pica + concert de jazz), se'ns faran les 21-22 h. A aquesta hora ja no hi ha busos ni cap Alella ni cap a Granollers. Serà qüestió d'aprofitar les places buides dels cotxes que baixin cap a Barna o quedar-se a l'after hours-akelarre-party que farem a la Roca Foradada...

25.2.08

Quadern de Cotlliure_1

El darrer cap de setmana de gener fou memorable (Jornades de la Catosfera a Granollers). El darrer cap de setmana de febrer també ho ha estat (Premi Machado a Cotlliure).

A Cotlliure no em vaig voler endur el portàtil. He estat tres dies completament desconnectat. Amb la mà tancada, he manuscrit mitja Moleskine. La nostàlgia de l'escriptura analògica... He titulat aquest bloc (amb c) QUADERN DE COTLLIURE. Avui començo una sèrie de posts en els quals reproduiré fragments d'aquest QUADERN.


QUADERN DE COTLLIURE_1

Divendres 22.2.08

El Canigó nevat, quin gegant! quin símbol!

Aquest campanar, únic, m'agrada sobretot al capvespre, quan la pedra és il·luminada pel sol ponent.

Tres nens juguen ran de l'aigua. Els custodia la seva àvia de cabells blancs.

Avui fa 69 anys que vas morir, Antonio, i sóc aquí perquè tu has volgut que hi sigui.

L'alcalde de Cotlliure inaugura el Congrés. Es passa mig discurs parlant de Sarkozy. Entre les eleccions i la vida privada del president, la resta passa desapercebut per als mitjans. C'est inquiétant pour l'avenir de la France...

3.2.08

Capvespre 1.2.08

Parlem de les Jornades de la Catosfera celebrades a Granollers els dies 25, 26 i 27 de gener. Lectura del text de Biel Mesquida per a la taula de blogs i literatura. Cançons de Fito & Fitipaldis. Què és Literatura? Què és la Catosfera? Aniversaris: 90 anys de Montserrat Abelló i 800 anys de Jaume I el Conqueridor. Poema final de Montserrat Abelló: Memòria de tu i de mi...



27.1.08

Tercera jornada catosfèrica


Taula de blogs de la CCMA

Taula sobre la influència dels blogs
(al bell mig Benjamí Villoslada)

El respectable públic
(al bell mig Jordi Torà de Gumets
i al fons, dempeus, Xavier Mir)

Més públic respectable
(a l'esquerra JA Donaire teclejant)

Bons amics

Més amics
Marina i Marc

Jesús Tibau
(una gran foto: sembla que parlis www...)


Els twittejadors "oficials" de la Catosfera
utopic, siknus (i David de las Heras a la dreta)

Cares de cansament
Saül, Toni i Marc

El culpable de tot

Us haureu fixat que aquests tres dies no he escrit gaire lletra i m'he limitat a penjar imatges al blog. En canvi, he fet anar molt el Twitter. Ja tindrem dies per a comentar la jugada a fons... Avui he intervingut com a públic dos cops: al "combat" bloC / bloG [vídeo] i a la taula final sobre la influència dels blogs [vídeo]. Quan pengin els vídeos ho podreu veure. Demano disculpes si alguns no heu estat citats o enllaçats perquè aquests dies he desvirtualitzat tanta gent que és impossible esmentar-vos a tots (si sortiu a les fotos m'ho dieu i us hi poso). Damunt la taula tinc un munt de targes vostres i ahir vaig esgotar les meves. Ara cal pair aquesta Catosfera'08. La propera serà encara millor.

Gràcies a tots!


Primera jornada catosfèrica
Segona jornada catosfèrica

25.1.08

Presentació taula rodona Blogs & Literatura

Recordo com si fos ara aquell 6 de juny de 2005 a la Sala Capitular del monestir de Sant Cugat... Alguns dels presents vam compartir dos dies apassionants en els quals vam debatre sobre el dietarisme clàssic i el nou dietarisme dels blogs. Escriptors de la mà tancada versus escriptors de la mà oberta, lletraferits versus blogferits...

Han passat dos anys i mig d'aquella trobada iniciàtica i avui ens retrobem aquí, a Granollers, en aquesta taula rodona catosfèrica per a parlar de la literatura que es fa a la xarxa -la ciberliteratura-, les lletres a la pantalla, la nova escriptura i la nova lectura del segle XXI: dietarisme digital, e-poesia, blognovel·la, hipertext, literatura ergòdica, blogografies, autoedició, del paper al blog i del blog al paper, internet i els llibres, què significa ser escriptor a l'era digital, edició 2.0, el futur de les lletres virtuals... etcètera.

Com que em toca fer de moderador, hauré de reprimir la meva verborrea. El que voldria dir ja ho he deixat postejat en el meu Manifest Catosfèric de Granollers.

En primer lloc, vull agrair als ponents la seva presència aquí i la disponibilitat que han tingut a l'hora d'acceptar la nostra invitació. Us els presento:

Haureu vist que hi ha un canvi d'última hora. Malauradament, Biel Mesquida no ha pogut venir per motius de salut. En el seu lloc tenim Jesús M. Tibau.

Jesús M. Tibau: És escriptor i coordinador del Club de Lectura de la Biblioteca de Tortosa. La seva especialitat literària és el conte curt. Ha guanyat diversos premis i té publicats dos llibres: Postres de músic i Tens un racó dalt del món, que també és el nom del seu blog, un dels blogs literaris més actius de les terres de l'Ebre. Properament sortirà publicat el seu últim llibre titulat El vertigen del trapezista, que també és el nom d'un altre blog...

Laura Borràs: Doctora europea en Filologia i professora de la UOC. Directora del grup de recerca Hermeneia i autora de llibres com Textualidades electrónicas i La Literatura Digital. Ha fet ponències i conferències a nivell internacional. És una autoritat en la matèria. Dirigeix un màster sobre la literatura digital.

Jordi Ferré: Editor de Cossetània i també blogaire. L'editorial Cossetània ja ha publicat uns quants llibres basats en blogs i aquesta primavera publicarà la primera antologia de la catosfera literària, Blogs & Literatura, una obra col·lectiva feta a partir de les aportacions de més de 100 blogaires catosfèrics.

Miquel Bonfill: Editor de Relats en Català, web que va rebre el Premi Lletra 2004 i que aplega un fum d'escriptors que han trobat a internet la manera de donar a conèixer els seus textos.

Ens hagués agradat poder comptar amb més ponents. La llista dels absents seria interminable. Deixeu-me destacar-ne un parell...
Ambdós són un exemple de l'excel·lència que pot assolir la catosfera literària.

Bé, anem per feina...

El 15 de desembre passat, en Biel va escriure al seu blog que
En la Catosfera es fa una part essencial de la literatura del present
Partint d'aquesta afirmació, m'agradaria saber quin és el vostre parer...