Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris cinisme. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris cinisme. Mostrar tots els missatges

21.11.11

T-58


Com en els anys de la seva infantesa i adolescència a la ciutat de les cigonyes, la boira torna a ser l'embolcall dels dies freds. Amb sort, acostuma a esvair-se pels volts del migdia i, si la sort és absoluta com avui, pot veure amb claredat els cims nevats dels Pirineus.

Aquest matí ha visitat el mercat setmanal de Tremp. Té poques parades (roba, sabates, fruita i verdura, planter). Ocupa la Plaça Catalunya i tot el carrer Lleida. Ha comprat tres parells de mitjons de llana, moniatos, pomes, mandarines, plàtans i bròquil. Ha de menjar una mica més perquè aviat no tindrà sinó la pell i l'os. Ahir es va pesar i, estupefacte, va descobrir que, per primera vegada després de molts anys, havia baixat dels 80 kg. La bàscula assenyalava 79,6. Recorda sense gens de nostàlgia l'època de petit burgès en la qual havia arribat a pesar-ne 100. Alguns cínics ho anomenen "la corba de la felicitat", però us asseguro que, de feliç, ho era ben poc, aleshores. ¿Com pot ser feliç algú la panxa del qual no li permet de veure's la titola o el xut (cony en pallarès)? Els ventrelluts són poc atractius per a les femelles, i viceversa; sense esmentar els estralls per a la salut que la sobreabundància de reserves sebàcies acostuma a provocar.

La Biblioteca Pública Maria Barbal es troba a la mateixa plaça que el mercat. L'altre dia es va posar d'acord amb la directora per tal de fer una donació de llibres. Avui n'ha portat quatre: Darrer poema, L'oracle imminent, Catosfera Ciberdietaris 04-05-06 i La catosfera literària. Són els que tenia a mà. Fa dos anys va fer la donació de cinc volums a la Biblioteca Pública de Lleida. Com que ara resideix al Pallars (tot i que encara no hagi aconseguit empadronar-se a Llimiana) potser els posaran en el fons local.

L'hort segueix el seu curs amb gansoneria. Faves i pèsols han fullat. Fa quatre setmanes que va plantar les llavors. Hi ha instal·lat un plàstic per a protegir-lo de les glaçades. La temperatura nocturna frega els 5 graus.

8.8.11

Sense metàfores

No és el dolor que tiba la fibra més tendra del cor, ni aquesta humitat intempestiva que anuncia llamps i trons, ni el tacte que s'allunya amb el pas de les hores -nina vençuda sobre el llençols-, ni el darrer missatge que no penso respondre perquè ja n'hi ha prou, de jugar amb l'equilibri emocional dels altres, ni la mala consciència que et fa tractar-me com una criatura, ni les inevitables mentides que implica qualsevol relació (ara pietoses, adés cíniques). No, no és res d'això, bruixeta, sinó la crua certesa d'aquesta veritat sense metàfores -freda i clara com l'aigua d'una glacera-, el que em fa somriure entre llàgrimes -amor fati- i m'ensenya a ser més lliure, a ser més fort.

+ poemes +

6.9.07

Contra el cosmopolitisme

Es declara cosmopolita -o ciutadà del món-, que és una manera progre i fina de dir que se sent d'arreu i que està per damunt de qualsevol localisme de barretina. Et mira amb posat de superioritat i t'etziba: "Ets un nazionalista excloent i fastigós". Ja me'ls conec, aquests cosmopolites...

La mateixa paraula és un despropòsit, perquè no es pot ser ciutadà (polités) del cosmos, atès que el cosmos no és cap ciutat (polis). Tots habitem en algun lloc sobre el qual tenim les cames, que són les nostres particulars arrels humanes. Podem viatjar i fer mil vegades la volta al món, però sempre serem fills d'algun indret, sempre tindrem en algun lloc la nostra llar...

El cosmopolita vol creure que podem prescindir de l'arrelament, que podem viure deslligats de qualsevol concreció; però és absurd pensar que la teva pàtria pugui ser una pura abstracció còsmica. El cosmopolita renega de la realitat per abraçar un ens rationis.

Existeix el meu poble, la terra que m'acull, aquest racó de món on habito, visc i convisc.

Cada cop sóc més localista, cada cop vull conèixer millor i estimar millor l'entorn que m'envolta. Això no treu que m'agradi viatjar. M'encanta viatjar, però sóc d'aquí on estic, i aquest estar em fa ser el que sóc.

El cosmopolita (diu que) és d'arreu, i no és d'enlloc; ho vol ser tot, i no és res; o sí: és un esnob, un ridícul esnob, un esnob cínic, forumesc i vomitiu.

4.11.06

Resultats V

Posicionamientos como el de Toni Ibáñez sólo sirven para alimentar la EXCLUSION. Por eso tal discurso ha de ser denunciado públicamente, sin ambages, al atentar contra la convivencia pacífica.
Llegeixo aquesta parida escrita per un tal Maty al blog de JPQ. El tal Maty és un acòlit de Ciutadans (l'escamot anticatalanista d'Arcadi Espada, el bufó Boadella i tota la patuleia d'intel·lectuals orgànics de la COPE i El Mundo).

Mira, Maty, els únics que alimenteu l'exclusió sou els que viviu i treballeu a Catalunya (alguns fins i tot hi heu nascut) i no us sentiu catalans, sinó tot el contrari. Teniu una actitud anticatalana que fa feredat, esteu des-integrats, des-arrelats, i sou vosaltres els que atempteu veritablement contra la convivència pacífica de Catalunya en la mesura que refuseu la realitat catalana que us acull, us tolera i us dóna de menjar. El teu cinisme, Maty, és insuperable perquè intentes culpabilitzar els catalans pel simple fet d'exercir com a catalans tot defensant el que és nostre: la nostra catalanitat. Ets tu mateix i els que són com tu (okupes d'aquesta terra que no sentiu vostra) els que us autoexcloeu i genereu el mal rotllo dins la nostra societat. N'estic més que tip, d'aquest discurs victimista que només amaga un colonialisme espanyolista d'allò més descarat. Està bé que doneu la cara i tingueu un partit propi, almenys ja sabem qui sou i què voleu: anorrear el poc que resta de la Catalunya Catalana... Però ja us aviso que ho teniu pelut; fa segles que ho intenten i encara no se n'han sortit. Maty, Maty, Maty... quin nick més ridícul!