Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Pau Casals. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Pau Casals. Mostrar tots els missatges

25.11.14

Som instruments


Visc en present (com tu, com tothom). M'aturo i m'assec en un banc qualsevol d'una plaça qualsevol d'una ciutat qualsevol d'un país qualsevol d'un planeta qualsevol d'una galàxia qualsevol... per a sentir els batecs del cor i el vaivé de la respiració. Tot és rítmic: sístole i diàstole, inspiració i expiració. No cal res més. La gent camina amunt i avall. Els cotxes acceleren i frenen. Les fulles cauen. Els ocells piulen. Els núvols s'esfilagarsen. En tinc prou amb aquest instant. La mirada es mira a si mateixa. Tot existeix en un punt (ara i aquí), des del nen que diu “mama” fins a l'estrella més llunyana. Visc en present (com tu, com tothom). Un raig de sol enllustra l'estàtua d'un home que toca el violoncel. Déu fa música amb nosaltres. Som instruments.

Vivo en presente (como tú, como todos). Me paro y me siento en un banco cualquiera de una plaza cualquiera de una ciudad cualquiera de un país cualquiera de un planeta cualquiera de una galaxia cualquiera... para escuchar los latidos del corazón y el vaivén de la respiración. Todo es rítmico: sístole y diástole, inspiración y expiración. No hace falta nada más. La gente camina arriba y abajo. Los coches aceleran y frenan. Las hojas caen. Los pájaros trinan. Las nubes se deshilachan. Me basta con este instante. La mirada se mira a sí misma. Todo existe en un punto (aquí y ahora), desde el niño que dice “mamá” hasta la estrella más lejana. Vivo en presente (como tú, como todos). Un rayo de sol abrillanta la estatua de un hombre que toca el violoncelo. Dios hace música con nosotros. Somos instrumentos. 

I live in present (like you, like everyone). I stop and sit on any bench of any square of any city of any country of any planet of any galaxy... to hear the heartbeat and to feel the breathing sway. Everything is rhythmic: systole and diastole, inspiration and expiration. I do not need anything else. People walk up and down. The cars accelerate and brake. The leaves are falling. The birds are chirping. The clouds are fraying. I have enough with this moment. The look is looking itself. Everything exists in a point (here and now), from the child saying "mom" to the farthest star. I live in present (like you, like everyone). A ray of sun shines an statue of a man playing the cello. God makes music with us. We are instruments.

    15.5.14

    #ODA2014


    Ni que impossible fossis, els fills t'hem escollit 

    Armand Obiols, Oda a Catalunya 


    Del campanar de la Seu fins al Norfeu,
    Del Canigó als arrossars de l'Ebre,
    De l'arcana Vall d'Aran a tot arreu,
    Del llogaret a la urbanita febre.

    (Màrius escriu cançons d'amor a Mahalta,
     Xènius la Lídia de Cadaqués empaita)

    L'afecte més sagrat ix a Montserrat,
    Sens oblidar la pau de Poblet i de Núria;
    Dòlmens i menhirs de gaudiniana fúria
    Atenyen el cel al bell mig de la ciutat.

    (Fills d'una augusta esperança,
    Fets de boira i tramuntana)

    Arrelats a la terra amb consistència,
    Bastim castells d'arquitectura humana,
    Units de mans fem via i fem rotllana,
    Tres-cents anys de greuges i paciència.

    (On ets, Espanya, que no et veig?
    Lo teu present és ruïna)

    No hem nascut per acatar lleis ponentines,
    Ni fem mutis quan ens volen engabiats;
    No oblidem la sang dels avantpassats
    Que anhelaren quimeres gegantines.

    (Catalonia is not Spain, 
    Freedom for Catalonia!)

    Abecedaris nous haurem d'escriure,
    Alliberats del passat per a encetar el camí,
    Amb la certesa que som dignes de viure
    El somni més gran que pot tenir un país.

    (Alba naixent d'estrelles coronada;
    Segueu arran, que la palla va cara)

    L'estel encès ens guia firmament enllà
    On Ítaca roman com una pàtria antiga;
    La por no prevaldrà, que l'horitzó llunyà
    S'acosta a poc a poc amb passa decidida.

    (Som i serem per voluntat
    Artífexs de la nostra identitat)

    Pagesos i menestrals, burgesos i masovers,
    Pubilles i hereus, turistes i testaferros,
    Estàtues humanes, nouvinguts sense papers,
    Carteristes, okupes, iaioflautes i gamberros.

    (Ja ho va dir Francesc Pujols: un dia
    Anirem pel món i ho tindrem tot pagat)

    Planians i dalinians, culés i pericos,
    De la ceba i empeltats, conversos i micos;
    Setze jutges i un sarpat de policies
    Desnonaren un cau de morosos suïcides.

    (Són molts anys plens d'afanys i s'ha demostrat
    Que mai ningú no ens podrà tòrcer)

    Caganers i pixapins, diputats i tertulians,
    Si l'encerto l'endevino, no val a badar:
    “És una cosa que té ales i no pot volar”
    I no és pas una gallina.

    (Què se n'ha fet de l'anarquia?
    Qui ens esborrarà la poesia?)

    Temps era temps, abans dels romans,
    De les pedres fèiem pans i coques de recapte.
    Ens volen llevar la llengua i l'ànima si poguessin,
    La nissaga dels botxins, el jou i les fletxes.

    (Què volen aquesta gent? Veles i vents,
    Toquem el dos i barca nova)

    Deutocràcia, misèria, anestèsia col·lectiva.
    La banca que ens escanya sempre guanya.
    La revolta està servida: la bossa o la vida.
    Visca la utopia de la terra de Cucanya!

    (Quants màrtirs més reclama l'or de la senyera?
    Quan caducarà la patètica incertesa?)

    Ara és l'hora d'estar alerta no fos cas
    Que amb la consulta ens cardin una multa
    Per alta sedició in-cons-ti-tu-cio-nal.

    #novullpagar #republicacatalana

    (Ja ho va dir Pau Casals: els ocells, quan són al cel,
    Van cantant peace, peace, peace)

    Català a l'atac, s'ha acabat el bròquil.
    Anys i panys de desfetes fent el tòtil.
    Ja va sent hora de posar-se dempeus
    Amb l'auxili dels àngels i dels déus
    Per resoldre l'enigma de la història.
    L'únic camí que val és la victòria.

    Del campanar de la Seu fins al Norfeu,
    De Berenguer de Cruïlles a Lluís Companys.

    (L'hora és greu i gloriosa, cal que
    Ressusciti la veu escumosa)

    Que la rauxa ens acompanyi,
    Que el seny no ens abandoni,
    Que el cor porti ferm el timó,
    Que la mar no s'esvaloti.

     #Sí volem #Sí podem 

    Catalans de bona fe,
    Visca la Llibertat!

    Les roses ressorgiran 
    en la nit estelada de somnis 

    Carles Fages de Climent, Colofó 

    NB: #ODA2014 està inspirada en La Pàtria d'Aribau, Oda a Barcelona de Verdaguer, Oda a Espanya de Maragall, Oda a Catalunya d'Obiols, Oda a Catalunya des dels tròpics de Bartra, els Segadors, el Virolai i l'himne del Barça. Per citar-ne els més rellevants. Hi ha manlleus i paràfrasis (paraules, versos, idees) d'aquestes obres, a més de dites, refranys, cançons i altres picades d'ullet. Valgui aquesta nota per evitar malentesos. La resposta de l'endevinalla és la darrera paraula del text.

    9.10.07

    Acte inaugural de Frankfurt

    Estic mirant el C33. Acte inaugural de la Fira del Llibre. Quin ensopiment. Quina carrinclonada. Quina tristor. Quanta naftalina. Els alemanys que encara no s'hagin adormit deuen pensar que Catalunya és un geriàtric o un cementiri. Tot negre. Tot fosc. Tot lent. He llegit el discurset del Quimet i m'ha caigut l'ànima a terra. Quina cosa més fluixa. Aquest home ha perdut molt des que escriu a La Vanguardia Española. Ara canten Paraules d'amor. Me'n falta una de Llach per acabar-ho d'adobar. Els que aplaudeixen deuen ser tots de casa. Fragment del Quadern gris de Pla. Al fons apareixen les traduccions en l'alemany. Els mateixos de sempre. Les mateixes cares. Estic fart de veure els mateixos endollats, els mateixos subvencionats, els mateixos i les mateixes mediocritats. Ara llegeixen Rosselló-Pòrcel auf Deutsch. Així els hem d'engrescar? Els versets feministes de la Marçal. Bartra. Fuster. Pedrolo. Moncada. Und so weiter.

    Joan Anguera recita EL MILLOR POEMA CATALÀ DE TOTS ELS TEMPS: Corrandes d'exili de Pere Quart. L'han escapçat! Ara l'esguerren llegint un poema en castellà! Espriu, un poeta sobrevalorat. Què ha dit Montilla? I-na-ni-na-ni-tat. PAU CASALS: 1971 a l'ONU. Cosa seriosa... Much before England. Eleven Century. Against against against war. I l'home, emocionat, acaba plorant. El cant dels ocells. Lluís Claret. Silenci............ Toti Soler a la guitarra. Té raó l'amic Marc: tot això és PASSAT. Sona antic, rebregat. Els que som futuristes necessitem nous horitzons, nous oceans, i no la mateixa bassa pudenta de sempre. Ciberliteratura. 2.0. N'hi ha que encara no se n'han assabentat i s'aferren desesperadament als seus privilegis decimonònics per no dir feudals.

    Vinyoli. Cançoneta. ¿Per què no em sento identificat amb tot això? La idea d'una cultura catalana nostàlgica, rància. Estellés. Els grills que no he matat. L'amic Jordi Julià va guanyar el Màrius Torres amb un poemari titulat així. I estic content i calle. Durarà molt, aquest funeral?

    Caga-t'hi: el lobito de Goytisolo!!!! Si tornen a cantar o recitar alguna cosa en castellà tanco la tele. Ara Paco Ibáñez en català. Això està molt millor. Paco Ibáñez versus Pamplina Peri Rossi. Apali.

    Català montillero. Aquest mestissatge lingüístic em posa frenètic. Sota un mur emblanquinat de Blai Bonet. Toti de nou guitarrejant. Era pedra viva. On és Mesquida? No sortirà Mesquida? Vull veure en Biel. Martípol. Una altre poeta sobrevalorat. Piano. Sona altre cop carrincle. Hòstia. No aixequem el vol.

    Wenn ihr ohne Sünde lebt
    einander brav das Händchen gebt
    Wenn ihr nicht zur Sonne schielt
    wird für euch ein Lied gespielt

    Brossa. Vázquez Montalbán en castellano. Apago la tele! No, encara no. Puc suportar una mica més vergonya. Gastronomia catalana. Pa amb tumàquet. Sisa. No el trago. Ensaïmada mallorquina. Totum revolutum. Benvinguts, passeu, passeu... El Quimi Porquet, perdó, Portet, no hi és? Ho dic pèrquè és la revisitació de Sisa al segle XXI. Hola Jaimito y Doña Urraca y Carpanta... Mare meva, quina vergonya aliena. Sisa, sisplau, desapareix. ¿Durarà molt més aquest martiri?

    Ara surt un Mosso d'Esquadra a la pantalla. Increïble. Samarreta del Barça. Cava català. Vinga, foteu-li. Algun lector malpensat dirà que escric tota aquesta merda perquè estic enrabiat perquè no m'han convidat perquè segur que m'encantaria estar ara mateix assegut allí (Y Mortadelo y Filemón y la Caputxeta y el Caganer y Tot Cristo y en Coco Liso: oui, c'est moi) entre els aplaudidors de la sala on se celebra aquesta tortura inaugural... Doncs no, senyors, no pas, van vostès molt equivocats. ¿Com voleu que em convidin uns editors amb els quals competeixo cada dia ferotgement? Jo sóc el seu pitjor enemic. Tots els bloggers ho som. Bloguejo per a poder suportar el que estic veient. Terenci Moix. Ecs.

    Ara surt l'encarnació de la ballarina blava de Barceló i es fot sobre el piano, es contorsiona, s'hi ajeu, ensenya les calces blaves, es gronxa... A terra hi ha un adhesiu CAT amb les quatre barres, d'aquests que no pots enganxar-te al cotxe perquè et foten la multa. La ballarina i la musiqueta són depriments. Una deconstrucció musical dels Segadors. Torna a enfilar-se al piano. Pobre piano. Carles Santos és un tarat, però es veu que fa gràcia, com el Monzó. Puto país de graciosets. Polacs. El Bonafont no hi és, no l'han convidat? Ara la ballarina abraça amb les cames el cap del pianista. Finito. Crèdits. ¿Un passeig per la cultura catalana? Una pallissa. Ein grosse Mühe.

    Die Welt ist uns vielmehr noch einmal "unendlich" geworden: insofern wir die Möglichkeit nicht abweisen können, dass sie
    unendliche Interpretationen in sich schließt. Noch einmal fasst uns der große Schauder — aber wer hätte wohl Lust, dieses Ungeheure von unbekannter Welt nach alter Weise sofort wieder zu vergöttlichen?

    516 visites. Bona nit.

    29.7.06

    Com a català...











    Com a català, sempre tinc present dos noms, dues dates i dues frases cabdals de la nostra història:

    LLUÍS COMPANYS en el fossar de Santa Eulàlia de Montjuïc al cant del gall del dia 15 d'octubre de 1940: "Per Catalunya!"

    PAU CASALS a la seu de l'ONU el dia 24 d'octubre de 1971: "I'm a catalan..." (vid. video)

    Tenen raó Francesc Pujols i Enric Vila: La veritat no necessita màrtirs. El que la veritat necessita són treballadors, persones que facin coses de profit perquè la humanitat progressi. En el nostre cas, la veritat catalana necessita catalans que penquin per tal que la nostra cultura s'enforteixi i avanci amb empenta cap al futur.

    El final de Companys (com el de Sòcrates) no m'acaba de fer el pes, però valoro el seu simbolisme tràgic. Companys i Casals són dos models, però no són els únics. Jo aspiro a ser un Pau Casals de les lletres i anar pel món ple d'orgull dient que sóc català.

    Els que, al final, tinguin la responsabilitat de representar-nos a la Frankfurter Buchmesse haurien d'aprendre's una frase ben senzilla (fins i tot en Kennedy se'n va sortir) i repetir-la ben fort perquè tothom se n'assabenti: Ich bin Katalane!


    11.3.06

    El millor regal d'ahir...


    El millor regal d'ahir va ser rebre els mails de felicitació dels entrellumaires (des d'aquí us agraeixo el detall), i trobar-me aquest mail d'en Jordi Riba:
    Benvolgut amic:
    E-noticies compta amb un nou apartat anomenat “QUI ES QUÍ A LES LLETRES CATALANES”. El principal objectiu d’aquest apartat és donar a conèixer als autors que com vostè han destacat per la seva aportació a la cultura catalana. Per aixó li demanem que el més aviat possible ens faci arribar les respostes a l’entrevista que properament publicarem així com una fotografia per tal de poder incloure-la.
    Suposo que ho publicaran la setmana vinent, però m'avanço aquí penjant les respostes que he donat a les sis preguntes plantejades:
    Com es definiria com a autor?

    Una barreja de filòsof i poeta. Escric per a comprendre i cantar el misteri de viure. La literatura em serveix per a inventar màscares, esbombar dubtes, vomitar obsessions, amagar secrets, divertir-me... Quan més lliure sóc és escrivint. Les paraules són ales, m’enlairen i em fan molta companyia. Escric perquè no sé viure o perquè la vida se’m queda curta massa sovint. La ultravida literària em salva del naufragi de cada dia i de cada nit. Si dic, si escric, existeixo més, sóc encara més. És una recerca constant, arriscada, del sentit de tot plegat…

    Quina considera que és la seva obra més destacada?

    A banda dels llibres publicats en paper, la meva obra més important és a la xarxa, en els blogs que escric des de fa dos anys. Intento fer literatura del segle XXI: ciberliteratura. En aquests moments destacaria sobretot el meu ciberdietari: ENTRELLUM.

    Com veu el panorama literari català?

    Antiquat, endogàmic, claustrofòbic, lil·liputenc, capelletes, amiguisme, pontífexs i acòlits, picabaralles de galliner, mediocritat, molt aparador i poca substància, manquen idees, innovació, nous horitzons, sempre les mateixes cares i els mateixos noms. La institucionalització de la cultura mata l’autèntic sentit de la creativitat artística. A les editorials només els interessa Sant Jordi. Un escriptor no pot ser un paràsit subvencionat, ni una vedet, ni un mico de fira que ven xurros... Malgrat tot, hi ha individualitats que fan coses interessants. El problema és que els canals mediàtics estan embussats i la crítica és una escandalosa conxorxa de silencis vergonyants.

    Quins autors i obres de la literatura catalana contemporània destacaria?

    Els que arrisquen, els que no s’han quedat al segle passat i han entès que cal apostar per les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies. Citaré alguns escriptors amb blog actiu: Biel Mesquida, Jaume Subirana, Xulio Ricardo Trigo, Tina Vallès, Emma Piqué... A la catosfera hi ha joves que prometen força, però encara és aviat per a esmentar noms.

    Quina valoració fa de la participació de Catalunya a La Fira de Guadalajara del 2004?

    Cap.

    Frankfurt suposarà un abans i un després en les lletres Catalanes?

    Com que està molt clar que no podem esperar res de Madrid, i menys en l’àmbit del reconeixement cultural, hauríem de saber aprofitar les poques oportunitats que tenim a fora per tal d’afirmar la nostra identitat. Jo sempre tinc present el discurs que Pau Casals va fer a l’ONU l’any 1971. Frankfurt ha de parlar català. Ens hem de treure de sobre els complexos, que en tenim molts, i així ens va. Jo escric a la xarxa en català i, gràcies als traductors on line, em llegeixen a tot el món. Això ja és possible. No m’interessen les discussions polítiques. Si els polítics no són capaços d’estar a l’alçada d’aquesta oportunitat històrica, em sentiré avergonyit com a català, i encara més com a escriptor català. Aleshores, potser em plantejaré la possibilitat d’escriure les meves obres directament en alemany.

    L'ORACLE IMMINENT