5.11.06

Resultats VII

Més que la reedició del Tripartit, el que em preocupa és que Montilla pugui arribar a ser President de la Generalitat de Catalunya. Ja vaig expressar en un post anterior que les forces que sumen el Tripartit havien perdut massa vots per a poder estar legitimades en un nou govern. La clau és ERC, és a dir, la màxima responsabilitat serà d'ERC. No ho oblidem. Si, tenint l'oportunitat històrica de formar un govern nacionalista (CiU + ERC = CAT), ERC es decanta finalment per investir Montilla president, posant els interessos de partit per damunt dels interessos del país, aleshores ERC haurà assumit un risc incalculable que, a la llarga, li pot costar molt car. ¿Hi estan d'acord les seves bases amb posar José Montilla de Molt Honorable? ¿Tan ràpid han oblidat que van ser expulsats de l'anterior govern per aquesta gent que, sent els clars perdedors d'aquestes eleccions (-25%), aspiren a tornar a utilitzar-los per a governar il·legítimament? ¿Fins a quin punt estan disposats a col·laborar amb aquesta nul·litat espanyolista que no és res més que l'estendard visible de la tràgica descatalanització que ha sofert la nostra terra en els darrers anys? Jo m'ho rumiaria dues i tres vegades. Montilla - Nocilla - Qué - Merendilla - Montilla - Moriles - Lobito - Pepe - Para - Los - Amigos no pot ser Molt Honorable. Almenys per a mi no ho serà mai. Si, al final, ho és -gràcies a la fatídica connivència d'ERC-, es confirmarà la meva tesi inicial: LA CATALUNYA CATALANA HA MORT. Delenda est Catalonia!

4.11.06

Resultats VI

Aquest és el problema de prendre's la política seriosament: acabes enfangat fins al coll, perds els estreps i sempre trobes algú que descarrega la seva ira contra tu. Perquè la política és això: controvèrsia, polèmica, partidisme, sectarisme, fanatisme, la lluita pel poder, la imposició sobre els altres. Si no aconsegueixes distanciar-te una mica de l'escenari, l'escenari t'engull i els cavalls et passen a galop tirat per damunt.

No sóc partidari de l'intel·lectual escèptic-asèptic que es renta les mans situant-se en el seu pedestal més enllà del bé i del mal. Crec que cal comprometre's amb l'època que ens ha tocat viure i defensar allò que considerem que paga la pena defensar. Hi ha moments per a la batalla i moments per a la poesia. No sóc platònic (no crec en la societat perfecta ni en la doctrina del filòsof-rei), però si per alguna cosa hem de servir els filòsofs és per analitzar la realitat de forma crítica i col·laborar amb els que governen per tal que la seva tasca sigui profitosa. La política és l'art d'afavorir la majoria, la recerca del bé comú; potser per això és la cosa més seriosa del món, i més a hores d'ara que sembla que l'únic que interessa és el benefici privat, la idiotesa generalitzada.

Me'n podria desentendre, idiotitzar-me, retirar-me al meu jardí, rellegir els clàssics i escriure poemes sublims, angelicals... Podria fer-ho, però no ho faré. No puc. La meva implicació és inevitable. Lamento moltíssim els improperis que alguns oligofrènics han vomitat en llegir els meus textos. Van errats. Jo no sóc ni racista ni xenòfob ni feixista ni totalitari ni cap altre qualificatiu deningrant (que, curiosament, sempre han estat proferits en castellana llengua). Ni tan sols sóc nacionalista, sobiranista, independentista... Etiquetes de caire polític, massa tòpiques, que no s'adiuen amb el meu tarannà individualista. Al capdavall, només sóc un català que lluita per la seva catalanitat amb l'única arma que tinc: les paraules. I no penso callar.

Segueixo pensant que, en aquests moments, el millor per a Catalunya és un pacte entre CiU i ERC, un front catalanista que freni l'espanyolisme creixent que ens assetja des de fora i des de dins. ERC i CiU representen el veritable vot català. O ens entenem ara (i fem el 69) o perdrem una oportunitat històrica per a fer avançar aquest país cap al futur que més ens convé...

Perquè si Carod vol realment que el futur Govern es decideixi des de Catalunya el pacte nacional és l'única via

Resultats V

Posicionamientos como el de Toni Ibáñez sólo sirven para alimentar la EXCLUSION. Por eso tal discurso ha de ser denunciado públicamente, sin ambages, al atentar contra la convivencia pacífica.
Llegeixo aquesta parida escrita per un tal Maty al blog de JPQ. El tal Maty és un acòlit de Ciutadans (l'escamot anticatalanista d'Arcadi Espada, el bufó Boadella i tota la patuleia d'intel·lectuals orgànics de la COPE i El Mundo).

Mira, Maty, els únics que alimenteu l'exclusió sou els que viviu i treballeu a Catalunya (alguns fins i tot hi heu nascut) i no us sentiu catalans, sinó tot el contrari. Teniu una actitud anticatalana que fa feredat, esteu des-integrats, des-arrelats, i sou vosaltres els que atempteu veritablement contra la convivència pacífica de Catalunya en la mesura que refuseu la realitat catalana que us acull, us tolera i us dóna de menjar. El teu cinisme, Maty, és insuperable perquè intentes culpabilitzar els catalans pel simple fet d'exercir com a catalans tot defensant el que és nostre: la nostra catalanitat. Ets tu mateix i els que són com tu (okupes d'aquesta terra que no sentiu vostra) els que us autoexcloeu i genereu el mal rotllo dins la nostra societat. N'estic més que tip, d'aquest discurs victimista que només amaga un colonialisme espanyolista d'allò més descarat. Està bé que doneu la cara i tingueu un partit propi, almenys ja sabem qui sou i què voleu: anorrear el poc que resta de la Catalunya Catalana... Però ja us aviso que ho teniu pelut; fa segles que ho intenten i encara no se n'han sortit. Maty, Maty, Maty... quin nick més ridícul!


Resultats IV

Suposant que es reedités el Tripartit, tindríem -per segon cop- una coalició de perdedors al Govern, però ara encara més perdedors: el PSC que ha perdut 5 escons (241,687 vots) i ERC que n'ha perdut 2 (130.257 vots)... L'únic que ha salvat els mobles és ICV-EUiA, que ha guanyat 3 escons (40.311 vots) gràcies als quals -pels pèls- el Tripartit sumaria la majoria absoluta necessària. Comptat i debatut, la ciutadania ha restat 331.633 vots al Tripartit que ha malgovernat aquesta avortada legislatura la qual cosa significa que aquest malgovern no ha estat ratificat en absolut pels votants, ans tot el contrari.

L'aritmètica parlamentària permitiria un nou Tripartit que seria de molt mal justificar per tres motius fonamentals:

1- El partit guanyador (CiU) avantatja en 11 escons el segon (PSC)

2- Les xifres esmentades demostren, sens dubte, la important davallada del recolzament popular a l'experiment tripartític.

3- ¿Com s'entén que ara pugui tornar al Govern un partit (ERC) que fou expulsat per estar en contra de l'Estatut?

Per tant, si els perdedors es tornen a ajuntar per a fer fora la força guanyadora (en escons i vots a totes les circumscripcions) perpetraran un acte de difícil justificació, una acte legal però del tot il·legítim. Allà ells.

Montilla President és quelcom vergonyant, la consagració més fefaent de la descatalanització de Catalunya... D'aquesta manera s'acomplirien els pitjors pronòstics, l'horitzó més fosc i més incert. Quatre anys decisius la malvestat dels quals podria ser irreparable.

Tot plegat tufeja. L'afany de poltrona pesa massa. Els perdedors s'apleguen en el mateix interès: l'odi al guanyador i l'avidesa de poder. Es repartiran els càrrecs, investiran un President indigne no escollit pel poble i, en el súmmum del cinisme, els més catalanistes de tots justificaran la descatalanització del país en nom de qui-sap-lo: en nom de la menjadora, el cotxe oficial i el tiberi en helicòpter a Can Bulli. Amén.

¿Odes a la Pàtria? Que les foti ta mare.

3.11.06

El silenci dels morts

Vinyes vestides de dol
El cel és un esquitx de niguls
¿On és l'estiu que ens feia suar?
¿Què se n'ha fet del rossinyol?
La flor de l'arboç, castanyes i anous
Arrecerem-nos sota la flassada
Encén el foc i acosta't al caliu de la pell retrobada

Vinyes vestides de dol
El vi novell amara els llavis
Fumerol a les teulades
Fulles seques i marrons, bosc endins, encatifen els corriols
¿No ensumes l'hivern?
¿Coneixes el cau on dormen les serps?

Vinyes vestides de dol
Freda, la nit ens abraça
Hi ha un silenci tardorenc que baixa de la muntanya
El silenci dels déus
El silenci dels morts

Resultats III

Pujol es va equivocar: no n'hi ha prou amb viure i treballar en aquesta terra, no n'hi prou amb ser un okupa de Catalunya per a considerar-se català. Cal un esforç més gran d'implicació, una integració més profunda, un sentiment que trobo a faltar en molts okupants que fa anys i panys que viuen i treballen aquí, però als quals els importaria un rave que demà passat el català fos una llengua morta. Són els que se n'aprofiten i després se'n foten, els que diuen que ells no són nacionalistes... Són els que et miren amb un deix de superioritat i t'etziben: ets un cavernícola antediluvià preocupat només per les coses de la teva tribu, has d'obrir-te (com si una persona fos una síndria que cal esberlar). Sí, són els ciutadans del món, una colla de desarrelats que no suporten que alguns encara tinguem arrels i vulguem defensar-les.

Pujol es va equivocar: no n'hi ha prou amb estar en un lloc per a ser d'aquell lloc. La identitat no és un situs ni un habitus, sinó una qualitat substancial. Ells em respondran: deixa't de metafísiques barates, que els essencialismes no s'adiuen a l'home actual.

L'home actual, sí, postmodern, globalitzat, sense arrels ni identitat, el nàufrag del segle XXI esclau del sacrosant Mercat. L'home actual, sí, que ja no sap d'on ve, ni qui és ni cap a on va...

Les despulles d'aquest home que es mira al mirall i només veu fragments, Narcís esmicolat que ha perdut les referències, que ja no sap què sent, què vol, qui era o qui voldria ser...

Deixalles humanes, inútils i estèrils, sobre les quals no podem construir res perquè tot ha de ser enderrocat. Delenda est Catalonia!

2.11.06

Resultats II

Suposo que el post d'anit necessita un aclariment, sobretot si tenim en compte les reaccions (al meu entendre desproporcionades) d'alguns lectors que s'han sentit ofesos per les meves afirmacions i han optat per l'insult més visceral. Porto tot el dia rumiant si val la pena allargar la ressaca d'un text escrit a rajaploma una nit de decepció. Ens agradi o no, les nostres expectatives sempre topen amb el principi de realitat. Tanmateix, l'anàlisi acurada d'aquesta realitat ha de ser el nostre objectiu primordial.

Els resultats d'ahir demostren que a Catalunya creix la idiotesa alhora que es confirma la progressiva descatalanització de l'electorat.

L'abstencionisme (43,23%) és preocupant en la mesura que planteja una curiosa paradoxa dins la democràcia: gairebé la meitat dels votants decideixen no decidir (sic).

La descatalanització es palesa a les xifres: els resultats que obtenen els dos partits estrictament catalanistes (CiU i ERC) són pitjors que els de 2003. A les eleccions de 2003 sumaven 1.568.749 vots (47,38%) i ahir van sumar 1.342.578 vots (45,58%). En canvi, la suma de vots de la resta de partits es manté si fa o no fa igual, amb l'agreujant d'un PSC més PSOE que mai liderat per José Montilla i la nova incorporació del partit anticatalanista dels Ciutadans.

Si barregem catalanisme, nacionalisme, sobiranisme, independentisme... podríem entrar en un galimaties terminològic i conceptual de cal déu. M'ho estalviaré. Quan dic que CiU i ERC són els dos únics partits pròpiament catalanistes em refereixo a què són els únics que tenen una visió de la política des de Catalunya i per a Catalunya, cosa que no poden dir la resta de partits. Malgrat les diferències ideològiques (i sociològiques) que hi ha entre CiU i ERC, els uneix un sentiment comú de país, de pertinença a una terra, la consciència d'una identitat que cal salvaguardar...

La
catalanitat no és solament una qüestió política -com pensen alguns-, sinó quelcom més profund i substancial que implica la totalitat de l'ésser i ens defineix com a individus dins una comunitat. És la llengua, la cultura i la voluntat de persistir en el llegat dels nostres avantpassats. Això no s'improvisa d'avui per demà, no pot ser impostat. Es tracta d'una convicció i d'un sentiment que està per damunt de les sigles polítiques.

Potser ha arribat l'hora d'escollir què volem de veritat: una Catalunya Catalana o una Cataluña descafeïnada, colonitzada, aigualida des de fora i des de dins pels enemics de sempre que, ara més que mai, tenen a l'abast la possibilitat real d'anorrear-nos definitivament. La cosa no és per a fer broma. Em doldria de veure que no som capaços d'unir-nos en un front comú quan més falta ens fa. Em doldria d'assistir a la claudicació dels més catalanistes lliurant en safata la nostra sobirania a les mans dels anticatalans. No sé si m'explico.

Probablement continuarà...

1.11.06

Resultats


La Catalunya Catalana ha mort. Avui -dia de Tots Sants de 2006-, malgrat que el poble català amb el seu vot ha pintat de color CiU la immensa majoria del territori superant amb 11 escons el PSC, és possible la reedició del Tripartit (cosa que ja donen per fet els seus actors "amics") i, per tant, José Montilla podria esdevenir el proper President de la Generalitat gràcies a la inestimable col·laboració dels botiflers d'ERC. La transcendència d'aquest fet és inenarrable per a la nostra mil·lenària història. El fracàs del candidat Montilla (que, amb tot el reforç ZP, ha perdut fins i tot a BNA) és indiscutible. A més, els resultats del partit del bufó Boadella reblen el que dic (C's + PP = 403.046 vots!)

Tot plegat és la conclusió de molts anys i de molts fets entre els quals destaquen sobretot la feina feta pel franquisme amb la seva invasió demogràfica, la colonització espanyolista que ha continuat durant la Transición i el lamentable caïnisme suïcida de les dues formacions pròpiament catalanistes (CiU + ERC) les quals, si s'entenguessin, encara podrien sumar i salvar el que queda de la nostra Catalunya moribunda... Liquidar-la en nom de "les esquerres" i del "progressisme" és una responsabilitat massa greu, la ignomínia de la qual parlava abans d'ahir.
És a dir, si les dues forces que s'autoproclamen nacionalistes no poden formar un Govern nacionalista, malgrat que entre ambdues sumen la majoria parlamentària suficient, quin nacionalisme és aquest? Quin nacionalisme és el qual estan oferint als electors?
Ara plou sobre el meu poble. Els resultats de Vallromanes han estat excel·lents, però malauradament no són representatius del conjunt del país.

Des d'aquesta palestra, m'he compromès amb el que creia i he escrit el que he escrit amb plena llibertat de pensament. Sabia el que em jugava. N'assumeixo les conseqüències. A hores d'ara, les meves esperances són minses.

Sí, aquest matí feia un sol esplèndid i ara plou sobre el meu poble, quina trista metàfora...

--&--

+ sobre la descatalanització de Catalunya
: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6

Ja he votat

Baixem riera avall caminant a la vora del carril bici fins a l'alzina centenària de Mas Morera. Molta gent. Criatures pedalant amb el casc posat. Vallromanes té un dels índexs de natalitat més alts de Catalunya. Davant l'escola bressol girem cap la dreta -sempre seguint el carril bici- fins a l'escola nova, que és la seu del col·legi electoral. Les fulles dels plataners, marrons i encartonades, ja es desprenen de les branques. Ara en cau una, adés una altra. El cel és ras i fa una temperatura perfecta. L'escola ha estat inaugurada aquest curs després d'anys amb barracons. És un edifici integrat amb l'entorn verd. Vivim en un poble idíl·lic. Per descomptat, governa CiU. Coincideixo amb un veí il·lustre: Felip Puig. Ha votat abans que jo. Du una camisa molt llampant. Xerrem una mica. No se separa del seu mòbil. Consulta correus electrònics. Ahir li vaig enviar aquest. Està molt optimista. Té pressa. S'acomiada de tothom i, abans d'entrar al cotxe, fa amb els dits el signe de la victòria. Els interventors m'han dit que la participació va força bé. Tornem xano-xano riera amunt tot saludant mig poble. M'agradaria que tota Catalunya fos com Vallromanes, no pas com Cornellà. El sol d'avui em dóna una certa esperança. Malgrat tot, continuo confiant en la saviesa del poble català.

Misteri


L'amor és un misteri que converteix la vida grisa en un arc de sant martí, huracà d'inexplicables sensacions (per què collons s'ha d'explicar tot!?), guitarra enmig del desert, ombres amatents, la bellesa del dolor, el fil que es tiba cada dia una mica, crits de veus properes, gambades allunyant-se del cos, mujer rota en esencia, entrellum que ens embolcalla, tardor de papallones embogides, trompetes de la mort, defugim paraules fàcils, no preguntis coses abstractes, agafa el tren que surt ara mateix, estiba't el cor, somia que tot és mentida i desperta't de patac a l'altra banda del món... ¿Quantes Lolites vas ser? ¿Saps què va dir Humbert Humbert quan la va veure prenyada? No va dir res, plorava borratxo de passat impossible... ¿La felicitat? ¿Qui és aquesta bagassa? Jo també plorava quan era nen. Ara em limito a suportar l'espectacle lamentable dels sentiments aliens. Tú en tu cuerpo, yo en el mío, gira cua, no t'acomiadis, posa't les ulleres de lluna i toca el dos, la nit està de part teva, has vençut.

30.10.06

La no-èpica montillera





Digues, Montilla: ¿Què és la vida sense èpica? ¿La teva prosaica grisor burrocràtica? ¿El teu destrempament constitutiu? La política ens ha d'engrescar, ens ha de fer somiar, ha de ser èpica i lírica i utòpica... Per contra, ¿Què ens ofereixes tu, Montilla? ¿Quina és la teva epopeia, la teva heroïcitat, la teva llegenda? ¿Néixer a Iznájar i haver arribat al cim més alt de la misèria sociata? ¿Fer-nos badallar de fàstic i de pena? ¿Quines són les teves conviccions més profundes, pixatinters? ¿Quins són els teus somnis de puça restreta? La no-èpica que prediques és pura mediocritat, acontentament, incompetència, enanisme de mires, política lil·liputenca... El que Catalunya necessita -ara més que mai- és líders que siguin capaços de grans projectes, herois ambiciosos que catapultin el país cap a horitzons de grandesa. ¿Què t'empatolles, Montilla-Nocilla? ¿Què ens vols vendre? ¿El vol gallinaci de la teva incapacitat manifesta? ¿Qui ets? ¿A qui representes? Tu, que en 35 anys que fa que vius a Catalunya has estat incapaç d'aprendre a parlar bé la nostra llengua... Tu, que amb prou feines saps llegir el que t'escriuen perquè no tens ni el batxillerat... ¿Tu vols ser President? ¿Un President que maltracta la llengua? ¿Un President que no s'ha pres ni la molèstia de catalanitzar el seu nom: José? ¿Un españolista disfressat de xarnec? ¿Un homenet ridícul sense atributs de cap mena? La teva no-èpica és la nostra vergonya aliena. Un català com cal no pot votar aquesta caricatura de candidat. I compte els d'ERC, perquè si Montilla acaba sent President gràcies a la vostra inestimable col·laboració, la ignomínia caurà sobre vosaltres per sempre més. He dit.

Mark Knopfler molt jove amb una preciosa Fender Stratocaster vermella cantant una cançó que m'agrada molt malgrat que aquest directe és bastant penós

YouTube - Dire Straits Lady Writer Rockpalast 79

(¿Algú em pot explicar per quins 7 sous no puc veure el video amb el Firefox2 nou de trinca i, en canvi, el podia veure amb el Firefox anterior i el veig perfectament amb l'Explorer? SOLUCIONAT: Gràcies a Softcatalà!)

Una altra genialitat

29.10.06

CATOSFERA

Pessoa deia que ell aspirava a crear mites nous, cosa difícil per dos motius: gairebé tots els mites ja estan inventats i vivim una època molt desmitificadora. Si no podem crear cap mite, almenys ens queda el consol d'inventar paraules noves. El món dels blogs (amb g, sisplau, amb g) és un món emergent que requereix nova terminologia. Durant aquests darrers anys hem hagut d'improvisar termes a mesura que apareixien noves realitats a la xarxa. La llengua sempre s'ha renovat així. Passa el temps i, a poc a poc, l'ús d'una paraula s'estén fins que és acceptada per tothom. Aquest és el cas de Catosfera.

Mercè Molist ja va titular el capítol 7è (p. 40) del seu treball així. Veure'l escrit avui en el títol d'un article d'El País m'omple de satisfacció. Fa uns mesos, Google a penes registrava quatre entrades de catosfera; ara n'apareixen 22.500.

La blogosfera CAT té denominació pròpia: CATOSFERA. Ni blogosfera catalana (massa llarg) ni blocosfera o bloquesfera (horrorosament bloquejador). Dient CATOSFERA ja ens entenem tots, oi? Enganxa el CAT al teu blog!

Història de la paraula Catosfera

La primera vegada que vaig escriure aquesta paraula fou en un post de Tros de Quòniam titulat Qualitat (6.1.05) en el qual deia

Estic content. La blogosfera CAT (hauríem d’inventar una paraula nova: Catosfera? Diposfera? Bitacosfera? Blocosfera? Catapingolàndia?) creix i creix… El cens diu que hi ha gairebé 8.000 blocs en català, quasi tants com en japonès. Que creixi la quantitat és un bon senyal perquè, com és lògic, també creixerà la qualitat.

També apareix al Manifest Blogpoètic de Sant Cugat (6.6.05)

28.10.06

Una altra

La sensació de deixar un altra obra enllestida. L'última relectura abans del vistiplau per a la publicació. Contemples el PDF com si allò ja no fos teu, com si ho haguessis "superat". Just fa vuit mesos que l'estaves parint, però et semblen vuit anys o vuit segles. Ara tens el cap i els dits en una altra cosa, noves idees, noves obres... Quan la vegis a les llibreries et passarà igual que les vegades anteriors, igual que la primera vegada: et demanaràs si aquell objecte que duu el teu nom té res a veure amb tu o ja no et pertany perquè té vida pròpia... Un altre volum fent pila a la secció "els meus llibres" de la prestatgeria. ¿Quants seran, al final? ¿Per a què? ¿Quin sentit té escriure'ls?

Vic e-week

Molt amablement, en Jordi em passa aquest enllaç gràcies al qual m'assabento que Pierre Lévy (+), creador del concepte d'intel·ligència col·lectiva (text), participarà a la setmana digital vigatana fent una conferència (Open Search Model, 6N 19 h Aula Magna) i formant part d'una taula rodona sobre Cibercultures (7N 12 h). Molt interessant també la taula rodona del 8N 12 h. amb José Luis Orihuela...









Sense oblidar la Beer & Blogs de les 17 h...







Programa e-week PDF
Weblog e-week

27.10.06

Mosques

Aquesta estranya tardor (que encara sembla estiu al tombant de novembre) perpetua la presència empudegadora de les mosques... A Girona, per exemple, una gran mosca apareix sobre fons fúcsia al cartell anunciador de les Fires de Sant Narcís i, ben aviat, la nostra mouchette infestarà les llibreries després d'haver-se imposat per aclamació popular en la votació per la coberta de L'Oracle Imminent.

Mosques i més mosques... dalinianes, sartreanes o satàniques. Que ningú no es mosquegi, però alguna cosa tindran les mosques quan les beneeixen.

Apunts sartreans

El veritable escriptor neix de la solitud i la llibertat. La literatura té una doble funció alliberadora: allibera l'escriptor i apel·la la llibertat del lector. És una crida a la revolta, una invitació a la lucidesa, a l'examen autocrític, a la desmi(s)tificació, a l'abandonament dels privilegis... No escrivim per als poderosos. Els mots són pistoles carregades. La nostra activitat inútil només demostra que som la conscience malheureuse de la societat. L'autèntica obra d'art s'oposa a l'utilitarisme burgès. El Poder voldrà assimilar-nos, ens convidarà a la seva taula, ens oferirà un seient a l'Acadèmia, però no podem trair l'essència de la nostra tasca revolucionària i maleïda. ¿Per a qui escric, per al crític elitista o per al meu veí d'escala? ¿Què he de fer, desvetllar la consciència obrera, denunciar la iniquitat burgesa, o esdevenir un altre paràsit panxacontent del sistema establert? Som la consciència reflexiva d'aquesta societat. La literatura de consum (= divertissement) és la mort de la literatura. Quan la literatura flirta amb la política acaba convertint-se en propaganda. Un escriptor que no es compromet amb l'època que viu (il faut s'engager!) és un simple escrivent a sou, un esclau dòcil i obedient. Si no entenem per què Sartre va refusar l'any 1964 el Premi Nobel, no entenem res. Malgrat que fou escrit ara fa 60 anys, aquest discurs no és gens anacrònic. Parce que la littérature est par essence prise de position...

Si l’écrivain fait de la littérature, c’est-à-dire s’il écrit, c’est parce qu’il assume la fonction de perpétuer, dans un monde où la liberté est toujours menacée, l’affirmation de la liberté et l’appel de la liberté.


(apunts d'una relectura de Sartre: Qu'est-ce que la littérature, Gallimard, 1948)

26.10.06

L'escriptor

L'écrivain, par opposition à l'idéologie bourgeoise, choisit pour nous parler des choses la minute privilégiée où tous les rapports concrets sont rompus qui l'unissaient à elles, sauf le fil ténu du regard, et où elles se défont doucement sous sa vue, gerbes dénouées de sensations exquises.

Jean-Paul Sartre, Qu'est-ce que la littérature? IV

25.10.06

Cròniques quebequeses

Salvador Macip ens relata les seves peripècies editorials a l'altra banda de l'Atlàntic...

Tururut al Quebec (I)
Tururut al Quebec (II)
Tururut al Quebec (III)

Em quedo amb aquestes dues idees per a la reflexió:
Una editorial del Quebec, Les Intouchables, va comprar els originals abans que aconseguíssim que se n’interessés cap de catalana, que era el meu primer objectiu.

El viatge al Quebec m’ha deixat una mica pessimista respecte al futur de la nostra llengua. Una Catalunya catalana dins una Espanya espanyola és una contradicció, tot i que els canadencs ens hagin demostrat que el sistema pot funcionar si s’hi posa bona voluntat. Només una independència política total podria garantir la supervivència de la nostra llengua i està prou clar que això no passarà mai, primer de tot perquè ni nosaltres mateixos no ens posem d’acord si és això el que volem.

Ciberdietaris 04-05-06

Fa 3 anys que blogueges. Has ultrapassat la mítica barrera dels 1.000 posts. A TdQ (04-05) van ser 700 i a ENTRELLUM (06) ja en portes 395. Sense comptar altres blogs heterònims... Ara et planteges la possibilitat de què tota aquesta Obra (prèvia selecció, depurant i descartant moltes coses) pugui convertir-se en un llibre de paper. Fins i tot tens el títol: CATOSFERA. Ciberdietaris 04-05-06. El problema és que estem parlant d'un patracol de 500 pàgines que recolliria uns 700 posts... ¿És presentable a algun premi? ¿Hi ha alguna editorial que estigui disposada a publicar-ho? Abans que s'acabi l'any sortirem de dubtes...

I vam sortir de dubtes: PREMI NADAL BATLE