5.12.07

Catalanetes i catalanets

Aparentment, sembla que després de la Manifestació, aquí no ha passat res. Montilla ni s'immuta. El Tripartit segueix, només faltaria. Qui dia passa, nòmina empeny. Els propers mesos estarem prou distrets amb el maniqueisme espanyolista: ZP o PP, sense matisos. Hi haurà més atemptats, això no falla . Nosaltres, més pacífics, seguim pendents del que dictamini el TC sobre l'Estatut. Artur Mas ja va anunciar a la seva conferència que, segons com vagi la cosa, el panorama es pot complicar... ¿I què farem, aleshores, una altra manifestació perquè la guàrdia urbana digui que només érem 200.000 i TV3 li dediqui dos minuts i mig? ¿Què farem, catalanetes i catalanets, més teràpia de grup o una orgia assenyada (que som gent de seny) per a poder sublimar tota la nostra frustració? Si a Madrid ni se n'han assabentat! ¿Sabeu per què? Perquè saben que aquí no passarà res de res mentre Montilla sigui l'Honorable. Potser haurem d'esperar a les properes eleccions... ¿Per a què, perquè es repeteixi el frau segons el qual votar ERC és votar Montilla? ¿Voleu una cosa més surrealista que aquesta: si votes el partit (suposadament) més independentista t'acaben encolomant un president espanyolista? És al·lucinant. Paciència, doncs, catalanets i catalanetes, que la lluita serà llarga... ¿He dit "lluita"? Perdó, els catalans no lluitem mai, som gent de pau, assenyats; més que lluitar ens agrada "negociar" i, de tant en tant, manifestar-nos. Els catalans som bona gent, un poco suyos (com diuen a Madrid), però bona gent, és a dir, inofensius; sobretot gràcies als que traeixen sistemàticament Catalunya predicant una cosa i després fent la contrària.
Sèrie Manifestació 1-D

4.12.07

Blogabulari

Noves realitats (i noves virtualitats) requereixen noves paraules que les denominin. Internet -i en concret el món dels blogs- està suscitant nombrosos neologismes que, a poc a poc, anem afegint al nostre bagatge lingüístic. Sense voler ser exhaustiu, deixeu-me fer una petita llista orientativa. Per descomptat, estic obert a noves aportacions que, molt gustosament, inclouré en aquest Blogabulari:

Autoblogografia: Autobiografia blogogràfica.
Blogaire: El que perpetra un blog.
Blogalització: Globalització dels blogs.
Blogamoll: Que blogueja fàcilment allò que caldria callar.
Blogança: R
ecança d'escriure al propi blog o de llegir-ne d'aliens. Enyorança del blog.
Blogferit: Amant de conrear els blogs
Blògic: Discurs racional dels bloguers.
Blogmestre: Responsable de l'administració del blog.
Blogoaddicció: Adicció als blogs.
Blogoaddicte: Addicte als blogs.
Blogocràcia: Govern dels blogs.
Blogodependent: Aviciat als blogs.
Blogofília: Simpatia apassionada pels blogs. (Vid.)
Blogofòbia: Aversió als blogs.
Blogògraf: Escriptor de blogs.
Blogografia: Escriptura en blogs.
Blogòleg: Especialista en blogologia.
Blogologia: Ciència que estudia els blogs.
Blogomania: Impuls morbós i irresistible a fer blogs.
Blogomància: Endevinació a través dels blogs.
Blogopatia: Malaltia produïda pel blogueig.
Blogòpata: Malalt de blogs.
Blogopèdia: Enciclopèdia de blogs.
Blogosfera: Tot el conjunt de blogs en general.
Blogosofia: La saviesa dels blogs.
Blogosucció: Reducció dels continguts d'un blog. (Vid.)
Blog Power: El poder dels blogs.
Blogs & Beers: Trobada de blogaires on es beuen cerveses (i altres coses)
Blogueig: Acció de bloguejar.
Bloguejar: Fer blogs.
Bloguejo, ergo sum: Intuïció solipsista neocartesiana, primera veritat dels autors de blogs.
Bloguer: Una altra manera de dir blogaire.
Bloguicidi: Eliminar un blog, esborrar-lo.
Bloguisme: Ideologia dels bloguers.
Bloguista: Una altra manera de dir blogaire.
Bloguístic: Relatiu als blogs.
Bloguitis: Necessitat irrefenable de bloguejar, el vici dels blogs.
Catarsiesfera: Catarsi a la catosfera. (Vid.)
Catastrosfera: Catosfera catastròfica. (Vid.)
Catetosfera: Manera despectiva i humorística d'anomenar la catosfera.
Catosfera: Conjunt de blogs escrits en català i la comunitat virtual que existeix al voltant d’aquests blogs. (Vid.)
Catosfèric: Membre de la catosfera.
Ciberescriptor: Escriptor digital, que escriu a internet.
Ciberlector: Lector que llegeix en línia, a la pantalla.
Ciberliteratura: Literatura feta digitalment mitjançant els blogs.
Cibersexe: Sexe virtual. (Vid.)
Desblogar-se: Deixar de banda els blogs.
Desvirtualitzar: Conèixer a la realitat algú que només coneixies virtualment, trobada presencial..
Emblogar-se: Embolicar-se amb els blogs.
Frikisfera: La catosfera friki.
Ghostblogger: Bloguer que fa el blog d'un altre, "negre" que escriu blogs. (Vid.)
Teclamoll: Que tecleja fàcilment allò que caldria callar.
Posteig: Acció de postejar.
Postejable: Digne de ser postejat.
Postejar: Fer posts, escriure anotacions al blog.

Catalunyes

Hi ha moltes catalunyes dins de Catalunya. Una d'aquestes catalunyes, potser la més important, es va manifestar dissabte passat al centre de Barcelona. I escric "més important" per dos motius: perquè és la meva Catalunya i perquè, malgrat tot, segueixo sent un romàntic, que és la cosa més ridícula i patètica que es pot ser després dels 40 anys. Em refereixo a la Catalunya catalana, o millor dit: la Catalunya catalanista. Aquí s'inclouen entitats, partits polítics i ciutadans a títol individual. El que ens uneix és un sentiment de pertinença a una mateixa comunitat identitària definida per una llengua i una cultura específiques. Aquesta Catalunya existeix mal que pesi als que han fet tot el possible per anorrear-la al llarg de la història. Existim i persistim. Dissabte ens vam manifestar sense complexes, i feia goig de veure tanta gentada reunida amb un mateix esperit de lluita.

Punt i a part mereixen els absents, les altres catalunyes que dissabte van quedar-se a casa. Aquest tema és fonamental perquè és la clau del nostre futur. Té molt a veure amb la immigració. És una evidència que la immigració que hem sofert durant les darreres dècades ha descatalanitzat Catalunya. Dir descatalanitzar és el mateix que dir espanyolitzar. Aquest és el quid de la qüestió. Sé que és un tema tabú. Sé que alguns se'm llençaran a la jugular. Ho sé, i no em penso aturar pas. Cal parlar sense embuts, clar i català. I ara més que mai. Ha arribat l'hora de dir les coses pel seu nom, sense ambigüitats.

He parlat de vàries catalunyes, en plural. Per exemple, al Raval es parlen 300 llengües. Però no són aquestes microcatalunyes les que em preocupen, atès que encara són molt minoritàries. De fet, grosso modo, hi ha dues catalunyes rellevants: la Catalunya catalanista i la Catalunya espanyolista. Em direu que simplifico de forma massa maniquea. No pas. No estic parlant de teories abstractes, sinó de realitats immediates que tots podem comprovar en el nostre dia a dia. Direu que es pot ser català sense ser ni catalanista ni espanyolista... Potser sí, no dic que no, però aquesta postura la trobo poc defensable, com poc defensable és l'abstencionisme: passo d'implicar-me, no vull definir-me, ja us ho fareu, etc. A la manifestació de dissabte vam trobar a faltar els espanyolistes i els abstencionistes. ¿Què feien? ¿En què estaven pensant? Esto no va conmigo... Todo está politizado... Ya están estos catalufos dando otra vez la lata... Esto es España... Menos identidad y más política social... Etc.

Si la meitat de la població no vota (ni fu ni fa) i la meitat que vota cal dividir-la en dues meitats (catalanistes versus espanyolistes), ja podeu comptar que tenim un problema seriós. Aquest doble fifty-fifty demostra que Catalunya pateix una esquizofrènia dramàtica. Els símptomes són més que clars. ¿Quina podria ser la solució? Que una de les meitats sumi més que l'altra, o sigui, que una Catalunya s'imposi finalment sobre l'altra. Aquesta serà la que governarà. La democràcia funciona així. No cal dir que, en el meu romanticisme idealista, espero de tot cor (i de tot cap) que sigui la meva Catalunya la que governi. L'horitzó dels somnis es barreja amb la imatge inoblidable de la Via Laietana plena de catalans cridant INDEPENDÈNCIA... ¿Tan difícil ha de ser?

Sèrie Manifestació 1-D
BRUTAL BRUTAL BRUTAL
L'endemà

3.12.07

Val la pena?

¿Val la pena mantenir un blog que no ultrapassa les 50 visites diàries? La meva resposta és NO. A banda d'ENTRELLUM, perpetro altres blogs: A RANVESPRE, ENTRELUZ, CAPVESPRE... Cap d'aquests tres, per ara, superen les 50 visites al dia. ¿Val la pena treballar per tan poc? NO. A partir de 100 visites diàries pots començar a plantejar-te seriosament la feina blogogràfica. Quan parlo de "feina" vull dir hores i dedicació. Després tenim l'ús del blog com a distracció perquè el llegeixin quatre amics... Tot és respectable, clar. El que no té sentit és que inverteixis el teu valuós temps i les teves limitades energies en una tasca que no et proporciona fruits ni satisfaccions. Cadascú ha de valorar-ho personalment. Jo ho tinc clar.


2.12.07

L'endemà

Anem trobant la calma per a reflexionar. Ahir va ser un gran dia, un dia que passarà als annals de la història: 1_D_07. Els nostres néts ens demanaran: Avi, tu hi eres, no? I direm: Sí, jo hi vaig ser, i vaig posar el meu granet de sorra perquè avui tu puguis viure millor i ser més lliure. L'ORGULL, la DIGNITAT, el poble que surt al carrer per a reivindicar el seu DRET A DECIDIR. Montilla encara no ha dit res de res. Iceta s'ha quedat en blanc. Anem trobant la calma per a reflexionar...

Catalunya no està acabada. Catalunya és GRAN. D'ençà 1714 ho hem perdut tot, bous i esquelles, però encara resistim, collons, encara SOM i SEREM, malgrat els Francos i els Montilles i la mare que els va parir a tots. Aquest és el miracle que ahir em va fer plorar. Plorar d'emoció i d'esperança. SOM. EXISTIM. Tenim la força més gran de totes: la força de la gent que no es deixa esporuguir, que s'aixeca sempre, que lluita i que treballa per aquest país...

Mireu aquesta nena...

És la millor imatge d'ahir. La nena parlava un català perfecte. Com aquella foto del dia de l'enterrament de Xirinacs...

Catalunya tornarà a ser rica i plena. Montilla, com va venir, se n'anirà. Cendra i oblit. El catalanisme és l'única força que ens pot fer millors. L'ànima que ha de moure el cos social. Ahir tothom va quedar retratat. S'han acabat les ambigüitats. Escolta, Carod: no ens pots fallar. No donis l'esquena a Catalunya. Ara, més que mai, fa falta la unitat de tots els catalanistes si volem que la nostra nació assoleixi la plena sobirania. Ara, més que mai, hem d'anar junts. Com ahir, Via Laietana avall... Qui ens podria deturar?
La coincidència ahir dels tres partits autodeterministes a la manifestació preconfigura una majoria alternativa a un socialisme cada cop més replegat en ell mateix, aferrat als mecanismes de control del poder, però cada cop més lluny del poble (...) La societat civil, doncs, ha marcat el camí. Ara es tracta de prendre les regnes del país i traçar el full de ruta. El 2008 hi ha congressos de CiU i d'ERC un cop passades les eleccions. El país està preparat, doncs, i arriba l'hora de planificar la recta final.

MI


1.12.07

BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL BRUTAL

He plorat. Us juro que he plorat. M'he emocionat tant que no em surten les paraules. Situat a la cantonada de Fontanella amb Via Laietana (on estava la Telemontilla sense emetre-ho en directe), he vist com la Manifestació ocupava TOTA la Via Laietana com un riu immens fins al mar! Després he anat cap a Plaça Catalunya. Estava a vessar. Hi havia gent que encara no s'havia mogut de lloc quan la capçalera ja feia més d'una hora que caminava. La nit ha arribat amb una apoteosi d'estelades i crits d'INDEPENDÈNCIA.

Almenys aquesta ha sortit una mica millor que la del 29-O. Tindrem molts dies per a comentar el que ha passat avui a Barcelona. Està clar que hi haurà un abans i un després del 1-D-07.

Gràcies a tots!
Visca Catalunya Lliure!!!


Aquí us deixo un bon sarpat de fotos. A veure si poseu nom a les cares (i esquenes) que surten...

21:05 És completament INADMISSIBLE que TV3 obri el Telenotícies connectant amb MADRID explicant-nos fil per randa el "encuentro fortuito" entre uns guàrdies civils i uns etarres quan centenars de milers de catalans aquest vespre estaven col·lapsant el centre de Barcelona demanant precisament no dependre de Madrid! I aleshores, per art de màgia, surt Zapatero en directe!! I afegeixen que avui ja funcionen tots els trens... TV3, la nostra. UNA VERGONYA VOMITIVA.

Qui ens esporgarà l'Esperança?

Hòstia, en Martí Cabré m'ha enxampat a la Plaça Catalunya mentre explicava a la gent (que encara no s'havien mogut) que la Manifestació omplia tota la Via Laietana i arribava fins al mar... i no s'ho creien!


1-D CATALUNYA ÉS EL MÉS IMPORTANT



¿Tu de quin costat estàs?

La meva crònica aquest vespre

29.11.07

Nosaltres sí, que som imparables

Primer de tot, vull agrair la col·laboració de Sani Girona i Jesús M. Tibau, dos blogaires fora de sèrie que m'estan ajudant a muntar aquesta moguda blogliterària.

Un agraïment especial per a Jordi Ferré, de l'editorial Cossetània, que publicarà el llibre. De seguida ho va veure clar i es va llençar a la piscina amb tots nosaltres.

Més agraïments: Josep Porcar ha afegit al seu premiat Blogs de Lletres un espai per al seguiment de Catosfera_08 (mireu quin logo més xulo):


Encara no fa 24 hores de la convocatòria i ja hem rebut un grapat de textos de blogferits que volen formar part la primera antologia de la literatura catosfèrica.

És molt fàcil. Només cal que seleccioneu
el vostre millor post i ens l'envieu. També en podeu fer un de nou aprofitant l'avinentesa. De la pantalla al paper... Literatura 2.0. Teniu un mes per a trobar la inspiració. [bases]

Blogs & Literatura

Suposo que ja sabeu que els dies 25, 26 i 27 de gener tenim una cita a Granollers. Es tracta de la primera gran trobada de blogaires catalans: Jornades de la Catosfera. Serà una desvirtualització massiva que passarà a la història. L'objectiu és congregar-nos per a reflexionar sobre aquest món virtual (i no tan virtual) en el qual estem ficats. ¿Encara no us heu apuntat?

Dins la secció Blogs & Literatura hem organitzat una Taula Rodona per al dia 26. També volem fer un Llibre que reculli les aportacions de tots els bloguers lletraferits que hi vulgueu col·laborar.

Compondrem el Llibre a partir de textos escrits als blogs. Escolliu el vostre “millor post” i envieu-nos-el. Els textos rebuts formaran part del volum

BLOGS & LITERATURA
Primera antologia de la catosfera literària


Que serà publicat la propera primavera per l’editorial Cossetània [blog]

Els textos els heu d’enviar a catosfera2008@gmail.com
Termini de presentació: 31 de desembre de 2007

Formulari de dades:

- Nom del blogger (o nick)
- Breu currículum (edat, localitat, ocupació… màx. 250 caràcters)
- Correu electrònic
- Nom del blog
- Adreça del blog
- Enllaç al post
- Data del post
- Text del post

[Només s'accepta un post per persona. Val a dir que es farà una selecció d’acord amb un criteri de qualitat i temàtica (els posts han de ser de caràcter literari o referents a la literatura). Els autors cediran els drets sobre el text, i els beneficis seran destinats a fins solidaris.]

PARTICIPA
ENVIA'NS ELS TEUS TEXTOS!
catosfera2008@gmail.com

28.11.07

Una altra cosa

- Toni, no oblidis que, per damunt de tot, ets escriptor.
- Per què ho dius?
- Perquè últimament et veig massa despistat amb la política...
- Despistat?
- Sí, despistat. Entre la política i el coi dels blogs, no et queda temps per a escriure obres mestres literàries... I mira que tens fusta, eh, jo sempre he cregut que podries arribar molt lluny...
- Lluny?
- Sí, sí, fer una carrera d'escriptor com cal, seriós, apartat de l'aparador mediàtic...
- Ah. Vols dir que no t'agrada el que faig ara?
- No gaire, la veritat.
- Però escric cada dia. Fot quatre anys que escric cada dia.
- Això dels blogs no és escriure seriosament...
- No? I què és, doncs?
- No, si ja veig que tens lectors, que ets un referent catosfèric, però per a mi això no és autèntica literatura, sinó una altra cosa...
- Una altra cosa?
- Sí, una altra cosa.

[En castellano]

27.11.07

Vídeo amb Artur Mas

Ja podeu veure el vídeo de la trobada que alguns bloggers vam tenir dijous passat amb l'Artur Mas.


Va deixar de creure en els blogs

Les meves disculpes, Joan. Ja veig que estàs d’allò més enfeinat canviant el món. Et desitjo molta sort, de veritat. És normal que, amb la feinada que tens canviant el món, no puguis perdre el temps amb collonades com els blogs. Jo, en canvi, que sóc un funcionari desvagat i mediocre, em distrec escrivint parides als meus blogs, més que res per narcisisme, atès que ja no hi crec gaire, en això de canviar el món. És el món el que ens acaba canviant a nosaltres!

[En castellano]

26.11.07

Novetats catosfèriques

La màscara nietzscheana

Alles, was tief ist, liebt die Maske [Tot el que és profund estima la màscara]. Així enceta Nietzsche l'apunt número 40 de Més enllà del bé i del mal. I el finalitza així:
Aital emmascarat [Verborgener], que per instint necessita parlar per a callar i silenciar, i que és inesgotable en el subterfugi de la comunicació, vol i procura que sigui una màscara la que circuli pel cap i pels cors dels seus amics; i suposant que no ho vulgui, algun dia se li obriran els ulls i veurà que, malgrat tot, allí hi ha una màscara d'ell, i que és bo que així sia. Tot esperit profund necessita una màscara [Jeder tiefe Geist braucht eine Maske], i encara més: al voltant de cada esperit profund constantment creix [lit. s'enguixa: wächst] una màscara gràcies a la contínua interpretació falsa, o sigui superficial [flachen], de cada paraula, cada passa, cada senyal vital que dóna.
A l'apunt 175 del llibre Humà, massa humà Nietzsche rebla:
La mediocritat és la màscara més afortunada que pot lluir l'esperit superior, perquè la majoria de la gent, és a dir els mediocres, no s'adonen de la disfressa.
Per tant, la presumpta sinceritat pot ser sovint la millor màscara; i la presumpta mediocritat també. Anònim, pseudònim, heterònim o ortònim, no hi ha manera de desemmascarar-se. Les paraules són màscares rere les quals ens amaguem. Per això, jo mai escric el que realment penso o el que realment sento, perquè el que realment penso i el que realment sento no es troba a l'abast de les miserables paraules, que només són ombres, boira, ersatz...

[En castellano]