20.1.18

Jeribucaçu



Prainha (Itacaré)


Estic pràcticament sol, amb els urubús (voltors negres típics del Brasil) i els crancs que surten dels forats de la sorra i, en veure’m, tornen a amagar-se.  He matinat per a fer la trilha de 3 km fins aquesta platga paradisíaca. Quina delícia caminar pel mato mentre escoltes com s’acosta l’oceà. La platja no és tan petita i està envoltada per un coqueiral. Cal anar en compte, perquè si procures l’ombra (cosa essencial per a la supervivència) et poc caure sobre la testa un coco i estàs ben apanyat. La imatge em recorda molt Anakena de Rapa Nui, per les palmeres i la sorra blanca, encara que hi falten els moais. M’he remullat una mica, però les onades de l’Atlàntic són perilloses. Fa un vent agradable. Comença a arribar gent. 




En un lloc com aquest m’hi podria quedar hores, dies, setmanes, mesos, per sempre més. Lo millor de tot és que no hi ha cobertura. Pots dormir perfectament en una hamaca i a mitja hora caminant tens les provisions. La nota negativa és que existeixen finques privades amb camins per accedir-hi també privats, ocupant els millors racons de la costa. Darrere meu veig un parell de cases protegides per una tanca que resa: “Condominio Villa de São José, accesso restrito”. De totes maneres, segueixo aplicant la meva filosofia del gaudir-sense-posseir... No em cal ser propietari de res i, en tot cas, si m’interessa, puc llogar-ho. Molt cops, com el cas d’aquesta platja, gaudir-ne és gratis, si estàs disposat a caminar mitja horeta...


Hi devia haver un temps en el qual tot era així, natural, salvatge, incontaminat... Reculant un segle n’hi hauria prou per a descobrir paisatges insòlits de bellesa indescriptible en els quals el turisme encara no ho havia emmerdat tot. Puto turisme. I he d’admetre que, sense la infraestructura turística (que inclou avions i carreteres), jo no hauria arribat mai fins aquí. Al capdavall, potser els condominios dels rics serveixen per a preservar millor el paisatge que, altrament, s’acabaria omplint d’edificacions anàrquiques i massificadores. Itacaré n’és un exemple. Aquests llocs (com el barri vell de Barcelona) acaben fent pudor de claveguera, sobretot a l’estiu. 


Sovint intento imaginar la cara dels conqueridors (aquells extremeños o portuguesos que navegaren amb les carabelas) tan bon punt van ficar el peu en aquest litoral. Devien flipar, i més veient les indígenes tupí peladinhas... Brasil no és gens partidari del nudisme. Al contrari. Malgrat el tòpic del desmadre carnavalesc, el puritanisme religiós té molt de pes. Ni tan sols veus top-less. Aquesta, per exemple, seria una perfecta platja nudista, com la Waikiki d’Altafulla (per citar la meva preferida). 




Jeribucaçu


La costa del Cacau té platges collonudes. A les millors, com sempre, hi costa arribar, primer camí de terra i després caminada. Jeribucaçu és el nom del riu que desguassa a la platja. Cal fer una trilha de 1 km per arribar-hi. El problema és la tornada, costa amunt. Hi ha una platgeta propera: praia do Arruda, val la pena anar-hi perquè té coralls. A Jeribucaçu la gent es remulla al riu i menja peix a la brasa en guinguetes que no tenen electricitat. 




He begut el contingut d’un coco fresc i m’he menjat la polpa (has de demanar que te l’esberlin amb el matxet), a més d’un peix sencer a la brasa pescat pel cuiner, acompanyat amb farofa de plàtan i arròs. Tot per uns 12 euros. Deliciós.


He acabat el trajecte d’avui al mirante (mirador) Serra Grande II, on un altre italià (Giulio) m’ha convidat a entrar al seu bar. Resulta que és amic de la Sara, la italiana de la pousada d’Itacaré. Des del mirador es veu la platja que va fins a Ilheus, 32 km de sorra! 




Cansat de tantes trilhes i, sobretot, de la calor xafogosa, he decidit cercar un lloc per dormir: Serrazul, a la platja de Sargi. 

19.1.18

Itacaré



Sóc al ferry que va de Salvador a Itaparica travessant la Baia de Todos os Santos. Molta calor. Sense l’aire condicionat del Nissan Match moriria. 


La humanitat en aquesta ciutat és predominantment de pell fosca i jeitinho (caràcter) alegre. Si encara queda algú que no cregui en Déu, que vingui a Salvador i contempli les dones baianes, quina bellesa més natural i exuberant. Són femelles de somni, obres divines, Venus d’ivori. Llàstima que la majoria no tinguin una altra expectativa que quedar-se prenyades abans dels 15 anys...




Seguint la costa do Dendê cap al sud, arribo a Itacaré, indret on desguassa el riu da Contas, que neix a la Chapada Diamantina. Demà visitaré les millors platges (Resende, Tiririca, Siriaco). 


La propietària de la pousada Casa Blanka es diu Sara i és italiana, de Trieste. Va arribar aquí fa 14 anys i s’hi va quedar. Ara té dos fills i es lamenta dels canvis que ha patit aquest recanto (racó) de món. Em recomana visitar un parell de pobles més al sud on encara no hi ha electricitat...




Menjo acarajé, una especialitat molt baiana (un bolinho fet de farina de fessols farcit de gambes). Em passo el dia bevent aigua de coco freda i sucs naturals de fruites estranyes que experimento. El meu gelat preferit és el d’açaí (baia d’una palmera que conté propietats antioxidants). 


Brasil és ple de canalla. Demogràficament, és l’antítesi d’Europa, on només veus vells i gossos passejant pel carrer. Suposo que per això diuen que aquest és un país “emergent”, o sigui, el contrari que decadent.


Ja fa uns dies que dormo amb tela mosquitera. Les mosquites aquí tenen molta mala llet. Pitjor són els aparells de música que els joves posen a tot drap al carrer. No he portat taps!   


16.1.18

Conceiçao dos Gatos



He seguit la trilha riu amunt fins a la cachoeira das Cobras. Estic sol. El poço té l’aigua de color d’aram (és per la quantitat de matèria orgànica que porta). Hi entro. No està gaire freda. Hi ha libèl.lules, papallones, colibrís (que liben unes boniques flors vermelles). La melodia de l’aigua i aquesta lleugera brisa em fan sentir al paradís. He de posar-me a l’ombra si no vull morir fregit pel sol tropical. 


He seguit la dica (consell) d’en Gabriel, el propietari de la pousada Vila Clara on m’estic. La seva dona es diu Daniela i és suïssa. Tenen una filla de 3 anys, la Clara, loirinha (rosseta) i angelical. Es van conèixer a São Paulo en el centre d’Amma. Anit vam estar força estona batendo papo (petant la xerrada) sota el firmament més estrellat que he vist mai. La Chapada Diamantina em recorda molt l’altra chapada, la de Viadeiros, on vaig estar l’any passat. Esoterisme, ufologia, connexió amb la Pachamama... Els hippies són la nota més extravagant d’un corrent que nodreix invisiblement aquest paratge allunyat del món convencional. No hi ha cobertura telefònica, els camins són de terra (l’asfalt més proper és a 20 km). 


Sembla ser que els indígenes que van fer les pintures rupestres fa 15.000 anys eren negres, els Tapuias (negros da terra), la qual cosa significa que la influència africana és anterior a l’arribada dels esclaus. Potser quan Àfrica i Sud-amèrica estaven unides en un sol continent? Hi havia l’Atlàntida al bell mig i estaven comunicats? Misteris ancestrals.


El poble té un nom ben pintoresc: Concepció dels Gats. És un carrer amb una dotzena cases, la meitat chácaras antigues en venda. Dinaré a Dona Maria, d’acord amb la dica d’en Gabriel: el millor menjar casolà de la zona. Fa moqueca amb palmito jaca. 




Segueixo sol. La gent es queda al primer poço perquè els brasilers detesten caminar. A més, com que sempre calcen chinelos (xancles), no els resulta fàcil saltar de roca en roca. Jo tinc l’articulació del dit gros del peu esquerre adolorida de resultes de la crisi de gota que vaig patir al Nadal. Avui hagués pujat a la cachoeira da Fumaça, però he preferit no empitjorar la cosa. 


El dolor no admet negociació. El dolor et retorna a la realitat ipso facto. És lo menys poètic que puguis imaginar. No t’hi acostumes mai. T’ajuda a créixer en la humilitat i en la paciència. La lliçó és: no cal que corris, has d’anar més devagarinho, conscient de cada passa que fas, agraint el fet de caminar i de viure. El dolor és un gran mestre. 


Al vespre visitaré Dona Miuda, la benzedeira del poble (curandera o resadora). Gabriel m’ha dit que parli amb el seu fill Naudinho, un rastafari que ven mel. Amb sort, podré rebre el seu ritual al galindó i potser guarir la malura.


“Deus foi quem te fez.

Deus foi quem te criou.

Deus é quem te cura”


Hi crec fermament, en el xamanisme i els remei de les àvies, sobretot si pertanyen a indrets aïllats i no disposen de farmacologia sintètica. Les píndoles analgèsiques fan estralls en la resta d’òrgans. Millor una bona benedicció. 


Arriba gent. Una mare i una filla amb accent carioca. Són guiades per un hippie. S’ha acabat la pau. Els carioques criden molt. Els beija-flor, les borboletes i els espiadimonis fugen ales ajudeu-me. Jo puc esperar una mica encara. O no. 


La perfecció mai és completa. Mai. O dura poc o és espatllada per la irrupció del dolor o de la contaminació humana. 


Natura. Silenci. Calma. 


El hippie encén un porret. Les dones segueixen esgaripant i fent-se fotos. Piro. 

15.1.18

Caeté-Açu



La terra vermella i la cara dels quilombos (esclaus alliberats) barrejats amb garimpeiros (cercadors de pedres precioses) i hippies, turistes ecològics i turistes new age.

Si parlessin les pedres, les més brillants, insultarien l’home, explotador de mena que remena rius i coves, lladre de tresors i llibertats.

Des de l’hamaca contemplo el Morrão i albiro la sendera que puja cap a la cascada de la Fumaça, la més alta del Brasil.

Hi ha papallones enormes i colibrís. Hi ha pau. El vent escampa els núvols. Som al centre del món i el batec d’aquest cor és visible.

En diuen alto-astral. No penso traduir-ho. 



A terra vermelha e o rosto dos quilombos misturados com garimpeiros e hippies, turistas ecológicos e turistas da New Age. 

Se as pedras falassem, as mais brilhantes, insultariam o homem, explorador que remove rios e cavernas, ladrão de tesouros e liberdades. 

Da rede, contemplo o Morrão e vislumbro a trilha que vai até a cachoeira da Fumaça, a mais alta do Brasil. 

Há borboletas gigantes e beija-flores. Há paz. O vento empurra as nuvens. Estamos no centro do mundo e o bater deste coração é visível. 

Eles chamam de “alto-astral”. Não preciso traduzí-lo. 

Lençóis 2



La felicitat deu ser estar sol molt lluny de casa (suposant que tinguis casa), no conèixer ningú, menjar coses estranyes, escoltar la música sublim que canta un street singer anònim, banyar-te en una cascada d’aigua blava, mirar el cel i veure més estrelles que mai, tancar els ulls i donar gràcies.

La felicitat deu ser saber que en algun lloc hi ha una persona que t’espera, enyorar-la i, tanmateix, no tenir pressa per retrobar-la. 



A felicidade deve ser ficar sozinho longe de casa (assumindo que você tem uma casa), não conhecer ninguém, comer coisas estranhas, ouvir música sublime que canta um street singer anônimo, banhar-se em uma cachoeira azul, olhar para o céu e ver mais estrelas do que nunca, fechar os olhos e agradeçer. 

A felicidade deve ser saber que em algum lugar há uma pessoa que te espera, ter saudades e, no entanto, não estar apressado em encontrá-la novamente.

14.1.18

Lençóis



Ara no busquem diamants ni tenim por dels bandolers, encara que les gatas-bravas de pell bruna i cabell afro es passegin amb mirada desafiant pels carrers.

El turisme verd no ha pogut soterrar l’essència d’aquests verals feréstecs on el riu guardava els somnis més materials i l’ànima esdevenia pluja sobtada vora la cascada. 

La música s’atura. Tothom s’amaga. Lençóis és el bressol de la vida, i la seva tomba. 

Agora não procuramos diamantes, nem tememos os jagunços, embora as gatas-bravas de pele escura e cabelos afro caminhem com um olhar desafiante pelas ruas.  

O turismo verde não conseguiu enterrar a essência desses paragems selvagens, onde o rio guardava os sonhos mais materiais e a alma tornou-se chuva repentina perto da cachoeira. 

A música pára. Todos estão escondidos. Lençóis é o berço da vida, e a sua tumba.

11.1.18

Sampa 3



El fil vermell que uneix els cors, invisible. 

Abracem els arbres perquè som arbres, canals entre el Cel i la Terra: arrels, troncs, branques, fulles, flors, fruits...

Els ocells hi fan el niu. El vent ens despentina. 

El vent ens pentina. Som ocells: ales i set d’horitzó...

El fil vermell que uneix els cors, etern, indestructible.

O fio vermelho que une os corações, invisível.
Abraçamos as árvores porque somos árvores, canais entre o Céu e a Terra: raízes, troncos, ramos, folhas, flores, frutas ...
Os pássaros fazem o ninho. O vento nos despenteia.
O vento nos penteia. Somos pássaros: asas e sede de horizonte...
O fio vermelho que une os corações, eterno, indestrutível.

9.1.18

Sampa 2


La vida et porta per camins de boira, lluny en la distància sobre els oceans.

Hauries d’aprendre a donar gràcies. Hauries d’aprendre a acomiadar-te amb elegància. Al capdavall, viure és un regal, i el fet de morir serenament demostraria que potser van servir d’alguna cosa tantes batalles.

Oh solitud, Oh llibertat, l’amor es rendeix en la vostra abraçada. El nen reclama el caliu. Ella ho sap: és mare. El seu poder dolç i sagaç.

La vida ens porta per camins de boira, lluny en la distància sobre els oceans.


A vida leva você através de caminhos brumosos, longe na distância sobre os oceanos. 

Você deve aprender a agradecer. Você tem que aprender a dizer adeus com elegância. Afinal, viver é um presente, e o fato de morrer serenamente provaria que talvez façam sentido tantas batalhas. 

Oh, solidão, Oh liberdade, o amor se rende no abraço de vocês. O menino exige o calor. Ela sabe disso: ela é mãe. Seu poder doce e sábio. 

A vida leva você através de caminhos brumosos, longe na distância sobre os oceanos.

7.1.18

Paraty 2



L’home és un animal trist, melancòlic. La veritable joie de vivre és difícil de trobar perquè estem obligats a adaptar-nos a un modus vivendi demencial que ha perdut la connexió amb l’energia divina, és a dir, natural. 

Les ciutats no són indrets saludables. El materialisme limita la transcendència de l’ésser. Tot plegat provoca insatisfacció i violència constants. 

La melangia humana és un record d’aquell paradís que vam perdre o del qual vam ser expulsats. Ara, entre ortopèdies tecnològiques i completament desorientats, enyorem la senzillesa i la llibertat primigènia, infantil, la innocència veritable. 

Al meu entendre, la solució no és el budisme o la meditació (camins legítims), sinó la via xamànica: reaprendre a ser salvatges de nou, abandonar la domesticació, i ser el que som realment: divins, naturals, autèntics, espontanis... 


O homem é um animal triste e melancólico. A verdadeira “joie de vivre” é difícil de encontrar porque somos forçados a nos adaptar a um “modus vivendi” demencial que perdeu sua conexão com a energia divina, isto é, natural.
As cidades não são lugares saudáveis. O materialismo limita a transcendência do ser. Tudo isso provoca violência e insatisfação constante.
A melancolia humana é uma lembrança desse paraíso que perdemos ou de que fomos expulsos. Agora, entre ortopedias tecnológicas  e completamente desorientados, desejamos a simplicidade e a liberdade primeira, infantil, a verdadeira inocência.
Na minha opinião, a solução não é o budismo ou a meditação (caminhos legítimos), mas a via xamânica: re-aprender a ser novamente selvagens, abandonar a domesticação e ser o que realmente somos: divinos, naturales, autênticos, espontâneos...

6.1.18

Paraty



Era el somni del pelegrí, caminar sense destí, admirar la bellesa del món, els detalls intraduïbles, els presents plusquamperfets, abraçar causes perdudes, aprendre a llegir en els ulls originaris, omplir-se de fang i d’algues en alguna badia remota de la selva tropical. 

Era el somni, els llavis irresistibles, la mà que et guia fins als secrets profunds i humits, dolça remor de pedres enormes i onades verdes i crancs que s’amaguen dins la sorra i la son que arriba deliciosa quan el dia no podria ser millor i ballar la samba i deixar que els déus pagans s’apoderin del cos per a sentir que pots tocar el cel amb les ales, que ets cel si et deixes estimar. 

Era o sonho do peregrino, caminhando sem destino, admirando a beleza do mundo, os detalhes intraduzívels, os presentes mais-que-perfeitos, abraçando as causas perdidas, aprendendo a ler nos olhos originais, se encher de lama e algas numa baía remota da selva tropical. 

Era o sonho, os lábios irresistíveis, a mão que guia você para os segredos profundos e úmidos, rumores doces de pedras enormes, de ondas verdes, de caranguejos que se escondem na areia, e o som que vem delicioso quando o dia não pode ser melhor e dançar samba deixando que os deuses pagãos se apoderem do seu corpo para sentir que você pode tocar o céu com suas asas, que você é o céu se você se deixar amar.

2.1.18

Sampa

Es tracta de sentir el vent a la pell, deixar que els núvols s’allunyin suaument, esperar que la nit reuneixi els cossos i que la lluna ompli la cambra amb la llum més íntima.

Es tracta de dir i de callar al mateix temps, deixar que el silenci nodreixi l’ànima, esperar que la vida s’endugui el dolor i ens porti plaer, si més no la placidesa, la serenor, el batec de pau enmig de la guerra humana. 

Es tracta de ser allò que som sense estrafer el gest ni somiar quimeres, conscients de la fugacitat de tot el que existeix sota la innúmera munió de les estrelles. 

Trata-se de sentir o vento na pele, deixando as nuvens se afastar suavemente, aguardando a noite para reunir os corpos e a lua encher o quarto com a luz mais íntima.
Trata-se de dizer e calar ao mesmo tempo, deixando o silêncio nutrir sua alma, aguardando a vida levar a dor e trazer prazer, pelo menos a placidez, a serenidade, a paz batendo no meio da guerra humana.
Trata-se de ser o que somos sem um gesto estranho nem sonhar com quimeras, conscientes da fugacidade de tudo o que existe sob a inumerável multidão de estrelas.

31.12.17

Exili 50


Acaba un any frenètic, a nivell personal i a nivell polític. El 2017 ha sigut el que més he viatjat (he travessat l’Atlàntic 8 vegades i la llista de països visitats arriba a 45) i l’any de la proclamació de la República catalana (malgrat els entrebancs i les incerteses futures). 

Destaca per damunt de tot Brasil, on sóc ara. És la tercera estada, la més llarga. La raó principal és una brasilera: Cherchez la femme! M’he saltat l’hivern europeu per a gaudir de l’estiu en aquestes terres tan amables i acollidores. Tornaré a CAT per la primavera...

Sóc optimista de mena i, per tant, crec que la lluita del meu poble per la llibertat reeixirà. Costarà, però ho aconseguirem. 

Dono gràcies per tot el que he viscut, per les benediccions rebudes i per les experiències que han omplert d’aprenentatges el meu camí. 

Fem el que fem, estiguem on estiguem, continuarem endavant, cercant la llum, estimant amb el cor net i l’esperit prest per a elevar-se a noves dimensions. 

Bon any 2018 a tothom. Que la pau, la llum i l’amor siguin amb vosaltres. 

Us regalo un text de Carlos Drummond de Andrade, un poeta brasiler que acabo de descobrir:

Desejos!

 "Para você, desejo o sonho realizado. O amor esperado. A esperança renovada. Para você, desejo todas as cores desta vida. Todas as alegrias que puder sorrir. Todas as músicas que puder emocionar. Desejo que os amigos sejam mais cúmplices, que sua família esteja mais unida, que sua vida seja mais bem vivida. Gostaria de lhe desejar tantas coisas, mas nada seria suficiente... Então, desejo apenas que você tenha muitos desejos. Desejos grandes e que eles possam te mover a cada minuto, ao rumo da sua felicidade." 
FELIZ 2018

26.12.17

Exili 49



Dia de Sant Esteve. Em regalo una antologia amb els 100 millors poemes brasilers del segle XX. Em servirà per endinsar-me en la literatura d’aquest país tan divers i fascinant. Poesia que apareix sovint a les lletres de les cançons, perquè si alguna cosa és espectacular aquí és la varietat i qualitat musical. No em canso d’escoltar-la. 

A la vida només hi ha una cosa més important que la llibertat: l’amor. Per això L’AMOR A LA LLIBERTAT és lo màxim. No hi ha cap poder que pugui imposar-se a aquesta força imparable. Estima la teva llibertat i la del teu poble. Lluita per aconseguir-la. El premi és la felicitat.

25.12.17

Exili 48



Dia de Nadal. Em sento més lliure i, per tant, més feliç, lluny de la terra catalana, a 10.000 km. Els inquisidors pretenen reprimir la meva tribu i resulta d’allò més desagradable haver de suportar tanta injustícia. El 2018 em temo que seguirà si fa no fa igual. Malauradament. 

Nadal és una mena de treva. La guerra s’atura unes hores. Les emocions positives guanyen a les negatives. Demà passat continuarà la ràbia i el despropòsit. Els inquisidors no saben acceptar la diferència, ens volen muts i a la gàbia, a la presó, a la foguera... 

Dia de Nadal. Només l’amor pot vèncer. Som aquí per a estimar. 

23.12.17

Exili 47



Brasil és dolçor i és tendresa, una certa innocència indígena, l’alegria del “tudo bom”, “prazer”, “delícia”, “gostoso”... aquesta banda sonora de samba i bossa nova, la pluja exagerada que cau sobre la ciutat, el vent de l’endemà, aquest “jeitinho” (tarannà) que s’encomana... 

Dolçor i obertura, simpatia, good vibes, “alto-astral” en diuen aquí. Perquè malgrat la misèria, la violència i les injustícies d’una societat malalta de corrupció, els brasilers gaudeixen d’una climatologia òptima, d’una natura pròdiga i d’un optimisme admirable. 

Dolcesa en el tracte, predomina l’emoció, al contrari d’Europa, on la racionalitat i el càlcul dels interessos ho han fet malbé tot. 

Per això ens sentim a gust aquí. Aquí l’amor és tan fàcil...

22.12.17

Exili 46



Molt orgullós del meu poble, de la fermesa i paciència dels catalans de debò, que lluiten i persisteixen en la seva identitat amenaçada, sense rendir-se, contra la repressió espanyola, que ha fracassat i fracassarà en la seva ofensiva feixista. 

Després hi ha la resta, els que voten C’s i sociates, els xarnegos inadaptats i desarrelats, renegats, que coven una catalanofòbia sinistra, que voldrien exterminar qualsevol rastre de catalanitat en aquesta terra que haurien de besar perquè els va acollir i els va donar l’oportunitat de menjar i prosperar. El franquisme sociològic producte de la immigració dels 60.

Que no ho dubti ningú, trigarem més o menys, però serem lliures i vencerem. 

19.12.17

Exili 45



Les coses es veuen diferentment a 10.000 km de casa. Diuen que el cor no sent si els ulls no hi veuen, però encara que hi vegin, distants, el cor contempla nous escenaris i els batecs ressonen d’una altra manera. 

El que deixes enrere cada cop té menys força per empènyer. És l’horitzó el que sedueix. El futur inconcret que es revela més enllà de les coses conegudes. El futur, aquesta curiosa barreja de somnis i de coratge. Perquè la normalitat mata qualsevol somni. Per això la detesto. 

Mai vaig ser normal. Mai. Ni quan vaig fer allò que tothom feia. La bogeria conté el privilegi més gran de tots: la llibertat. Ser lliure significa acceptar que potser hi ha altres  camins fora de l’autopista general. Els peatges que paga la gent tota la vida per a poder sentir-se arrecerat pel ramat. Ser lliure significa sobretot jugar-se-la. O escollim la seguretat (normalitat, peatges, ramat) o escollim la incertesa (solitud, risc, llibertat). 

Per això dic que només hi ha futur si hi ha coratge. Els somnis són inútils per si mateixos. Cal saltar. Cal jugar-se-la. I confiar que tot anirà bé. I va bé. L’univers protegeix i gratifica els valents. 



A 10.000 km de distància, en aquest Nadal estiuenc, contemplo la vida com el que és: un regal del cel que mereixem i que hauríem de valorar cada dia més. No és el que tenim, sinó el que som, allò que ens farà feliços. La vida no la tenim, ens té. Som fills de les estrelles i pares de les nostres accions conscients. Actuem, doncs, en conseqüència.

16.12.17

Exili 44



Deixes la sang enrere, i les arrels. T’acomiades dels indrets que et van veure créixer i de les persones que van nodrir-te amb el seu amor. Us estimo. Us porto en el meu cor per sempre més. 

L’aeroport és buit. L’avió surt de matinada. La maleta pesa massa. Se’m fa estrany endur-me la guitarra oceà enllà. 

Ens passem la vida dient adéu, aprenent a acomiadar-nos. Tot el que fem és una preparació per a la mort. Poc a poc, ens alliberem de les coses i de les dependències. Al final, ni el cos ens endurem. Per què perdem el temps acumulant coses que no tenen cap mena d’importància? O penseu que hi ha res estable, segur, durador?

Romanen les pedres una mica més que nosaltres. No gaire més. Ens podem escolar per una ferida. El múscul cardíac pot fer figa. Hi ha cataclismes imprevisibles i mil guerres clandestines que amenacen la supervivència de l’espècie. Els antibiòtics ja no fan efecte i els virus no paren de mutar. 

Deixes la sang enrere, i les arrels. Hi ha massa soroll a les ciutats i massa frivolitat. La terra ens torna la veritable essència amb el seu batec suau. 

Quan et sentis perdut, confia. Hi ha una llum que no s’apaga mai. 


15.12.17

Exili 43



L’home ocell torna a volar. Per això és ocell. Fuig de l’hivern tot cercant l’estiu austral. Com quan tenia 18 anys i va deixar la Terra Ferma, s’emporta una maleta i la guitarra, la mateixa guitarra que l’acompanya des que tenia 15 anys. 


L’home ocell estén les ales novament. El pelegrí, peregrinant, va trobar un més enllà a l’atra banda de l’oceà. Una maleta i la guitarra. Res més. El viatge de la vida exigeix despreniment. 


Potser no tornarà. No ho pot saber. No vol saber-ho. 


L’esperit decidirà.

14.12.17

Exili 42



El dia que van prohibir el groc vaig somriure. Qui pot prohibir la primavera i convertir-la en hivern? Somreia mentre observava com eixia el rajolí calent del meu penis i el dedicava als censors i als botxins. Un rajolí per als polítics i un altre per als jutges. Tots els rajolins del món per als cafres que es nodreixen d'odi i de venjança. 

Entre la llum esclatadora de les utopies i la foscor depriment de les distopies, hi ha la vida, sí, LA VIDA, amb la seva espontaneïtat i la seva força imparable. Real. Veritable.

Somriure contra la rigidesa del poderós que usa la força talment un goril.la. Somriure per exorcitzar les ombres que ens voldrien atemorir (i no se'n surten). Somriure sempre, fins i tot davant la mort.

El dia que van prohibir el groc van florir totes les pedres. Qui pot prohibir la bellesa i convertir-la en presó? No. No podran. Serem el que som fins al final. No hi ha final, només principis. Cada dia un, cada minut, cada segon. Com surt el sol, sortim i resortim nosaltres. 

Exili.



13.12.17

Exili 41



Fa 525 anys, instigats per la Inquisició, els espanyolots catolicíssims van expulsar els jueus. Per a quedar-se havien d'abjurar de la seva religió. Molts van fugir cap a l'exili i altres van esdevenir "conversos". 

Fa 404 anys: expulsió dels moriscos de la monarquia hispànica (Felip III el pietós). 

Sense jueus i sense moros, Ñ reforçava la seva identitat inquisitorialment cristiana: "Porque no he de ver en mis días la pérdida de España por culpa de estos herejes pertinaces y traidores a la Corona"...

Dels fets històrics es conclou que la tolerància no és una virtut gaire espanyola. Ja sigui com a heretgia religiosa (anatema sit) o com a dissidència política (rojos separatistas), la solució sempre és la mateixa: expulsió, assimilació o extermini.

Amb el franquisme segueix la cosa, i ara amb els seus hereus directes els quals perpetuen el supremacisme castellà catòlic.

Aquest és l'ADN espanyol: O ets com jo o has begut oli.

12.12.17

Exili 40


Si voleu fer la botifarra a l'estat espanyol voteu Puigdemont o Junqueras. Això és simbòlic i els faria enrabiar. Però si voleu avançar seriosament cap a la República voteu CUP. Sense la CUP no haguéssim arribat mai tan lluny, i cal anar encara més lluny, unilateralment, per descomptat.

El meu vot per a la CUP el vaig posar fa uns dies dins un sobre certificat a Correos. Espero que el 21-D sigui contabilitzat i no es perdi pel camí. Aleshores jo estaré molt lluny, a l'altra banda de l'oceà, gaudint d'un Nadal estiuenc. 

De la CUP m'agrada el seu anticapitalisme, la seva lluita contra el sistema, que són la nota discordant i radical enmig d'una partitocràcia que es gronxa indolent en aquest status quo vomitiu. La CUP està arrrelada a la terra, als pobles, a la gent, mentre els altres només coneixen els despatxos i els consells d'administració de les empreses de l'IBEX. 

El President Puigdemont m'inspira tendresa. És l'heroi de la tribu que lluita pels seus. El votaria també, seria la meva segona opció. Junqueras seria la tercera. Alguna cosa em grinyola amb ERC, no sé ben bé què és. La Marta Rovira és fluixeta; bona noia, però flonja. Prefereixo Mundó o Romeva. Turull tampoc em desagrada... 

En realitat, són una generació de polítics valents que han arriscat llibertat i patrimoni (o sigui, benestar personal) per la causa catalana, només per això mereixen tots els respectes, més enllà de les seves diferències. 

Guanyi qui guanyi el 21-D (i em temo que no guanyarà ningú), la solució del conflicte no la veig propera. L'estat espanyol és un Leviatan-Minotaure-Goliat disposat a esclafar-nos. L'amenaça de la presó és com la targeta vermella del futbol. El problema és que l'arbitre el tenen comprat, és dels seus. 

Pere Quart finia les seves memorables Corrandes d'exili amb aquests versos: 

"Una esperança desfeta, una recança infinita. I una pàtria tan petita que la somio completa."

Doncs això. A continuar somiant. 


11.12.17

Exili 39



https://www.elespanol.com/opinion/carta-del-director/20171209/268423157_20.html

Si com és previsible, el resultat del 21-D dóna una CAT partida per la meitat, i no hi ha diàleg ni negociació (bilateralitat), la Guerra Civil està assegurada. I jo això m'ho prendria MOLT seriosament.

España és un estat fallit, fracassat, sense futur. Governa un partit amb 900 casos de corrupció (cleptocràcia institucionalitzada en forma de casta extractiva). El deute és impagable. Les pensions insostenibles. Ara ha esdevingut una dictadura de facto per l'abús prevaricador del codi penal contra la dissidència independentista. Atès que s'està plantejant com una "causa general", hi haurà més querelles, més empresonaments, més repressió, una escalada creixent de la violència d'estat. El conflicte anirà in crescendo. La perspectiva és molt fosca. 

Cal tenir pla B i C i D... És qüestió de mesos. Cal preparar les coses i vendre tot allò que no et puguis endur. Els catalanicides no s'aturaran. Anticipem-nos.

Exili. 

10.12.17

Exili 38

Et fa res si em quedo? Em barrejaré amb l'aire. Mai havia sentit això sol. Et fa res si em quedo? Sóc el guardià de les teves nits. Converteixo la teva pena en or. Vols pagar els meus préstecs? Perquè jo no ho faré fins que sigui vell. Pots llegir els meus senyals de fum? Escolta l'univers, pots trobar una resposta. L'amor és aquí i a tot arreu. No t'espantis. Et fa res si em quedo? La teva cara em persegueix. Trobaré les respostes en els meus somnis. Encara estic penjat de tu. El teu silenci és un camí mortal polsegós. Qui sap cap on bufarà el vent. Escolta l'univers, pots trobar una resposta. L'amor és aquí i a tot arreu. No t'espantis. Només sóc un home perdut a l'espai, cridant, mentre espero escoltar un eco... 

9.12.17

Exili 37

Me adoctrinaron en la escuela y me manipula TV3. Odio a España y he roto la convivencia entre los catalanes. Soy un zombi indepe que me manifiesto tumultuosamente. Separatista, sedicioso, rebelde, anormal, etarra y nazi. Es más que seguro que voy a ir al infierno. Que Franco se apiade de mi pobre alma.

8.12.17

Exili 36


Viure amb por no val la pena. La por és un sentiment que ens escapça les ales i ens encongeix el cor. Els que pretenen governar-nos a través de la por són uns miserables. Els que s'espantin i visquin atemorits tindran també una vida miserable. La misèria humana es manifesta quan no som capaços de créixer junts en l'exercici de la llibertat. Viure sense llibertat no val la pena

7.12.17

Exili 35


Escoltant el relat dels detalls personals dels consellers innocents empresonats, arribes a la conclusió que no tenim una altra sortida que lluitar amb totes les nostres forces contra la injustícia suprema d'un estat (en minúscula) que ens vol humiliar i anorrear. Lluitar vol dir lluitar, no pas fer tuits.

Quina mena de vida és la teva si l'única lluita que t'engresca és la mesquina recerca de la teva satisfacció individual? 

I diràs: hem vingut aquí per a ser feliços i no podem perdre pas els temps i les energies amb utopies o ideals inabastables perquè la situació és la que és i no podrem canviar-la... 

Tu t'ho creus, això, sincerament? Pensa quantes coses de la teva vida mai haguessis imaginat que podien canviar i mira ara... 

El canvi és necessari i inevitable. Tot es mou, en la natura i en la societat, res no és estable. 

Que tu puguis aportar la teva empenta, a la teva manera, des del teu àmbit, és summament important. No pots desentendre-te'n. 

La vida s'omple de sentit quan som capaços de trobar una raó superior que ens motivi en els nostres actes. Aquesta raó neix de la consciència íntima i s'expandeix enfora. 

Perquè volem un món més just, més veritable, més bondadós, més bonic... Per això lluitarem i farem pinya. Treu l'heroi que portes dins. Pensa què deixaràs aquí quan te'n vagis...

6.12.17

Exili 34

(Recull de tuits)

La Santa Inquisición Ñ dice: si acatas mi Sacrosanta Constitución (Bíblia) te perdono la vida, cacho hereje (separatista sedicioso) AMÉN!!!

Ens passem la vida demanant permís a l'amo (que és qui té la força -de la seva llei-) a veure si ens reconeix la possibilitat de ser nosaltres...

La gàbia de la legalitat (summum ius, summa iniuria) no permet el vol del catalans. O trenquem la gàbia o trenquem les ales #volemvolar

Jo no acato ni acataré el puto 155. Ni de conya. Em pixo en la Inquisició Ñ.

Això no s'arregla amb manifestacions..... Fins quan aguantarem tanta humiliació?

Si a Catalunya domina la por, no hi vull viure. Amb repressió i censura no m'hi trobaran. No seré víctima, i menys còmplice d'un estat totalitari. Desobediència i clandestinitat. Front Republicà.

L'any 2011 hi havia 66.815 milions al Fondo de Reserva de la SS (hucha de las pensiones). Ara només queden 8.095 milions... Sabeu quin any va estrenar-se com a President M. Rajoy?
2011

Les falses banderes s'han de fer bé o quedes com el kul. Els mortadelos Ñ que no van trobar ni una urna ara volen trobar violència... Quina colla de patètics #falseflag

Tant odi, tanta agressivitat, tantes mentides, tantes ganes d'humiliar i anorrear... només demostrem una cosa: complex d'inferioritat, enveja malaltissa. Quan la força s'imposa sobre la raó. Quan té raó qui més crida. Quan el botxí es fa la víctima. Quan la realitat és negada.

Catalunya és catalana, si més no en un 50% dels seus habitants. Aquesta catalanitat no pot ser negada. Porten segles atacant-la i menyspreant-la, sense aconseguir exterminar-la. No és quelcom erradicable. La catalanitat és un pedrot a la sabata del conqueridor-inquisidor espanyol

No en tingueu cap dubte: tard o d'hora hi haurà morts, el problema serà esbrinar els autors reals del crim (banderes falses de mortadelos chapuceros)

Ni putu cas a les enquestes, perquè formem part de la propaganda de campanya del règim mafiós, corrupte, feixista, liberticida i catalanicida de Ñ (=Ñorda)

Si t'acusen de violent i no ho ets, què perds si decideixes ser-ho de debò? Les conseqüències són les mateixes, no?

Pacifistes acusats de violents pels feixistes violents no passaran el Nadal a casa amb la família. Caurà la maledicció funesta sobre Ñ.

Els carcellers són els que han arruïnat Ñ amb el partit més corrupte d'Europa, mortadelos chapuceros de banderes falses, promotors del terrorisme d'estat...

Oi tant, que són presos polítics! Ostatges més concretament. La Santa Inquisición tracta així els heretges indepes. No hi ha democràcia. L'arbitrarietat de la justícia és pura indefensió. A la guerra com a la guerra... A la foguera

Els que tenen el monopoli de la violència estatal i legalista (abús de la llei de l'embut) i que l'apliquen a cop de porra i ràtzies ultres, ens acusen de violents... Som terroristes perquè volem dinamitar el seu Règim corrupte a cop de vot i pacifisme... Oi tant, que guanyarem!

A les espanyes estan que no dormen amb les enquestes.  Especulen amb aritmètiques quimèriques. Saben que han perdut CAT i que els vots del 21-D ho demostraran. Haurien d'il.legalitzar la CUP per tenir una remota possibilitat... Y ni por esas. Ànims, família, i coll avall.

Han retirat les euroordres de detenció per no posar-se en evidència davant el món. Aquí al seu cortijo foten el que volen els senyoritos inquisidors. Fora fan peneta. És una trampa, si tornen els engarjolaran.

Els adoctrinadors t'acusen d'adoctrinar, els violents t'acusen de violència, els corruptes de corrupció, etc. Allò que no toleren és la diferència la qual es converteix en el seu mirall. El maleducat no suporta la teva educació i el curt de gambals odia la intel.ligència.

Rebatre una mentida cansa. La veritat ens farà lliures.

Als equidistants Déu els vomitarà de la seva boca

España no és una democràcia, sinó una oligocràcia partitocràtica o una plutocràcia demofòbica, el que més us agradi.

Que ens furtin 40 milions cada dia suposo que hauria de tenir un límit, no? O penseu continuar fotent el gandhi amb el lliri a la mà, cagadets de por (no fos cas que hi hagi morts) i les butxaques ben buides?

- Mariano, haz algo, que esto se nos va de las manos...
- Tranquila, Soraya, que los fiscales lo afinan todo...
- Pero es que de tanto afinar se nos ve el plumero hasta en Bélgica...
-No sufras, mujer, que Bélgica está muy lejos...

Quan l'Estat es converteix en presó, la dignitat s'anomena exili, resistència, rebel.lia, lluita, tossuderia...

No hi ha delicte? Me l'invento. Uso i abuso del codi penal per a eliminar la dissidència. Em carrego els drets humans fonamentals en nom de la sacrosanta unidad de la patria franquista (atada y bien atada). Perdo les eleccions i sant tornem-hi. Vet aquí la meva fiscalocràcia!!

El fdlgp Franco va deixar "atado y bien atado" el futur tenebrós de la pell de brau amb el jou (yugo) de la Sacrosanta Constitución i la monarquia, i les fletxes de l'exèrcit, la judicatura, la partitocràcia i l'Opus. Un fake de democràcia que ara és un Titànic que s'enfonsa...  L'iceberg és Catalunya!!!

5.12.17

Exili 33


O anem amunt o anem avall. O aspirem al Cel o la Terra ens engull amb les seves mesquineses materials. O som alats o som el fang on es rebolquen els porcs. Entre la papallona i el cuc, entre l'ocell i el rèptil, hi ha la teva voluntat de ser cada dia millor, oi? 

Voluntat és determinació. Sempre tindrem excuses: sóc dèbil, em poden les addiccions, tinc por, la vida és dura, el món és una merda... 

Tu saps millor que ningú que allò que et fa feliç és l'autosuperació, no pas el victimisme o la rendició. 

L'alegria veritable brolla de la vida que es fa i es refà a si mateixa, d'aquesta energia que no és nostra, però que ens empeny a ser qui som.

No hem vingut aquí a queixar-nos ni tampoc a agenollar-nos. Viurem amb la ferma voluntat d'afirmar el que som malgrat les adversitats. 

O anem amunt o anem avall. Jo de tu no dubtaria. 

4.12.17

Exili 32


Tant odi, tanta agressivitat, tantes mentides, tantes ganes d'humiliar i anorrear... només demostrem una cosa: complex d'inferioritat, enveja malaltissa. Quan la força s'imposa sobre la raó. Quan té raó qui més crida. Quan el botxí es fa la víctima. Quan la realitat és negada.

Si una cosa no t'agrada pots atacar-la, menysprear-la o negar-la. L'ataques per a suprimir-la, eliminar-la. La menysprees per a rebaixar-la, ridiculitzar-la. La negues per a no haver d'admetre que no saps com tractar-la o gestionar-la.

Catalunya és catalana, si més no en un 50% dels seus habitants. Aquesta catalanitat no pot ser negada. Porten segles atacant-la i menyspreant-la, sense aconseguir exterminar-la. No és quelcom erradicable. La catalanitat és un pedrot a la sabata del conqueridor-inquisidor espanyol. Com ho va ser l'indigenisme americà. Però vet aquí que els "salvatges" encara existeixen, més o menys assimilats. O no. Contra més reprimeixes, més enforteixes. Quina paradoxa, oi? 

La lluna plena d'avui ens regala una lliçó preciosa: hi pot haver llum enmig de la nit més freda. Hi pot haver tendresa i esperança enmig de la guerra més cruel. Guanyarem si ens estimem

3.12.17

Exili 31


Primer diumenge de desembre. Unes hores sense internet. Tot és un aprenentatge per al desaferrament. No vull posseir res. Ni casa ni dona ni destí ni a mi mateix. Ondulant, divers, excèntric, deixo que la vida (sempre sàvia) em porti allà on ella vulgui i, sobre les seves ales, em lliuro als seus plans inescrutables. 

No tinc cap dret a imposar res a ningú. No vull dominar el món ni els altres. Crec en el poder del Sol, del Mar, del Vent... Els poders humans em fan riure. Són tan mesquins i ridículs! 

Les forces del mal existeixen i insisteixen a fer-nos la guitza. Són grolleres i brutals. Cal ignorar-les amb absoluta i total indiferència. Que bordin els gossos mentre nosaltres passem de llarg. No ens mossegarà l'escorpí si no aixequem la pedra. No posis la mà al cau de la serp. No surtis a passejar amb la tramuntanada. 

El mal no suporta la llum ni l'amor. Per tant, encenem espelmes i abracem-nos cada dia i cada nit. 

Els déus estan de part nostra. El Sol, la Mar, el Vent... El cor encès. L'ànima alada, assedegada de Cel...

2.12.17

Exili 30

Un fred que pela. Sort que em queden 15 dies per a l'estiu. Serà el segon hivern que em salto. Veure el Pare Noel banyant-se a la platja és quelcom força engrescador. 

Deixaré enrere aquest ambient enrarit on alguns pretenen imposar la seva "normalitat" en nom de la legalitat. Aquests alguns són minoria absoluta a les urnes mentre branden la bandera de la democràcia per reprimir una realitat que ni comprenen ni saben gestionar. Aquests alguns (malparits de mena, vinguts de fora o nascuts aquí, però desarrelats i bords) ara van sobrats i se senten impunes en el seu CATALANICIDI indiscriminat. No patiu, que les rates del 155 aviat tornaran a les clavegueres, el seu espai natural.

Prima-Vera, istiu, tardor, prima-Vera, istiu, tardor, prima-Vera.....

Em saltaré l'hivern i l'espectacle inquisitorial d'aquest estat agònic, corrupte i en fallida. Quina vergonya haver de tornar a tocar el passaport merdós. Somio cremar-lo. Un dia ho faré. 

No, no podran anorrear-nos. Tornarem a aixecar-nos, tornarem a lluitar, tornarem a véncer. Ells no saben res de coratge i de dignitat. No saben res de res. Són matatoros i fatxes. Inquisidors de fireta . Fills de Franco. Dats pel cul. Renegats. No us tenim por. No hi ha porres ni presons que puguin atemorir-nos.

Exili.


1.12.17

Exili 29

Els Jordis i el Govern no estan empresonats, sinó SEGRESTATS. I ara demanaran el rescat (fiança).

El Poder té el "dret" de matar-te i de fer amb la teva vida el que vulgui, com robar-te la llibertat (física, d'expressió i les altres). Per això és el Poder (sota la disfressa democràtica)



Ja ho va deixar escrit Max Stirner: "El Poder de l'Estat emplea la força i l'anomena dret. En mans de l'individu rep el nom de crim."

Tot Poder està fonamentat en el crim, en la força bruta, en la conquesta assassina. Els imperis es van forjar així. Les lleis ("estat de dret") sempre les fan els vencedors (de la guerra) en contra dels vençuts.

Heràclit va sentenciar que la Guerra (Polemós) és la mare de totes les coses. 

L'estat de guerra és l'estat fundacional dels humans, com animals violents que són per naturalesa, bèsties que aspiren a la dominació dels altres. Dominació material i social, que avui en dia és sobretot econòmica (endeutament) i psicològica (atemoriment). El capitalisme salvatge n'és la mostra més fefaent: un sistema que, sota la màscara del "liberalisme", esclavitza el planeta sencer conduint-lo al col.lapse.

Si la justícia i la llibertat són incompatibles, hem fracassat tots, els amos i els esclaus, les víctimes i els botxins. 

L'estat de pau és la veritable conquesta espiritual. La veritable llibertat. Quan el teu poder renuncia a dominar els altres. Quan el teu poder ha aconseguit dominar-se a si mateix. L'estat de pau es funda, per tant, en una renúncia: el meu regne no és d'aquest món...

Exili.

30.11.17

Exili 28

Fred. Tramuntana. Les formigues encara volten per la casa. La gateta coixeta demana menjar. No es deixa tocar. Fa mesos que l'alimento i mai m'ha deixat acostar-me menys d'un metro. Ambdós prenem el sol a la terrassa, ens mirem en silenci. Amor incondicional.

El camí de la llibertat sempre serà unilateral. Tota dependència (sobretot quan és imposada) (sobretot quan és el resultat de la força i no de l'amor) mereix ser rebutjada. Puc exercir la bilateralitat quan l'altre em reconeix com a igual i em tracta amb respecte. Cosa que no ha passat mai al regne espanyol, que es manté per la prepotència d'un estat feixista sota la (cada cop més evident) disfressa democràtica. Llavors, sens dubte, l'alliberament és un deure. Ni som reconeguts com a subjectes sobirans ni se'ns tracta amb justícia, perquè la seva "justícia" està completament polititzada i forma part (com la premsa del règim) de l'armament amb el qual volen sotmetre'ns i derrotar-nos. La unilateralitat, per tant, és imprescindible. Per pura supervivència. 


28.11.17

Exili 27


Costa poc demanar perdó. És un gest només, una paraula. Opta sempre per l'actitud que faci feliç a més persones. L'egoisme no és dolent, és un instint natural. Però si no ets capaç d'anar més enllà del teu interès individual, la teva vida serà pobra i trista. 

Pensa al final del dia: He sigut feliç? He fet feliç algú? La majoria de vegades, la resposta a la segona pregunta inclou la resposta a la primera. Quan descobrim que ens fa feliços fer feliços als altres, llavors canvia tota la perspectiva. Apareix un nou "egoisme", més subtil: El que faig pensant en la felicitat dels altres, ho faig perquè em fa feliç a mi, en la mesura que els altres m'ho agraeixen, em valoren i m'estimen. O sigui: estimo per a ser estimat. Tot molt inconscient, clar. En el fons, si ho analitzes fredament, és així. 

La conclusió seria que només els dèbils s'han de prendre la molèstia de preocupar-se dels altres per tal d'aconseguir la seguretat i fortalesa que els manca. Estimar, per tant, seria una debilitat, la necessitat de refermar l'autoestima. Els forts, els poderosos, són estimats (en passiva). No els cal fer cap esforç de ser generosos. No els cal cap mena d'empatia. Els altres estan al seu servei i no mereixen gaire atenció. 

El que demana perdó... És fort o és feble?

26.11.17

Exili 26


Observes la vida dels altres, els seus maldecaps, els seus pecats capitals i les petites misèries que els empenyen a ser com són i a fer el que fan. De vegades, són éssers anònims i, de vegades, són propers, de la teva pròpia sang. Hi ha un denominador comú, molt humà: fan el que poden amb el que tenen, aspiren a la felicitat. Escoltes els seus punts de vista. Discrepen. Sovint són massa parcials. Solen culpabilitzar els altres. No falla. 

Tu també ets parcial. Tu també intentes ser feliç. Tu no ets tan diferent. Humà com ells, et situes al marge des d'una presumpta mirada distant. Tens la sort de poder elevar-te i estar fora dels treballs comuns de la majoria. Tanmateix no has aconseguit desvincular-te totalment de les passions i dels ideals del ramat. 

Hi ha tants camins com peus. Hi ha dies que el peu dret contradiu el peu esquerre i ens entrebanquem i ens fotem de lloros. Hi ha dies que se'ns acaba la paciència i elevem el to de veu i escridassem tothom. Hi ha dies que som capaços de trobar l'equilibri, la calma, el silenci. 

Al final, després dels anys i les experiències, apareix la compassió. Al final, el que pots fer per ajudar els altres és escoltar-los, abraçar-los i resar per ells. Que siguin feliços. Que no pateixin més. Que trobin el seu camí i la pau que es mereixen. Com tu. 

23.11.17

Exili 25

Lo pitjor del Poder és la seva arbitrarietat imprevisible, aquest no saber què farà ni quan ho farà ni per què ho farà. Forma part de la tortura psicològica, que sovint és més efectiva que la física. Ara et pego, ara t'amenaço, ara t'empresono, ara t'embargo, adés t'insulto, adés t'humilio, adés et desempresono, adés et tracto com un drap brut i et demostro que aquí mano jo i que aquí es fa el que em surt del forro dels collons (sempre sota l'aparença de la meva llei de l'embut dins l'aparença de la meva democràcia franquista corrupta fins al moll de l'os).

Ets un súbdit, un cagat, un vençut, un esclau, i només et queda acatar la meva sacrosanta voluntat, rendir-te incondicionalment i llepar-me la punta del gland amagant les dents i posant ullets de xai. 

Lo pitjor del Poder és la seva impunitat, aquesta prepotència del mafiós que sap que té la paella pel mànec i que,en qualsevol moment, te'l pot fotre (el mànec) pel forat del cul. 

Contra el Poder només hi ha una sortida: enderrocar-lo. I si no pots enderrocar-lo, fugir, tocar el dos ben lluny, on no arribin els seus tentacles fastigosos. Presó, exili, clandestinitat o rendició. Tu esculls. 

El Poder, per definició, és malèfic i cruel, psicopàtic. L'odi és el seu motor, propulsat per la venjança i el xantatge. No coneix la bondat ni la tendresa. No coneix l'amor. Per això sempre s'acaba autodestruint.

22.11.17

Exili 24

Temps anticiclònic. Quina delícia. El mar és una bassa d'oli. Tanta bonança s'adiu amb l'estat d'ànim. Ja tocava. A més, la solitud fa la resta: guareix les ferides, proporciona el bàlsam. 

He tornat a caminar. He tornat a treballar la fusta amb les mans. He tornat a fer música. Planejo viatges d'ultramar. 

El sol m'acarona la pell. Els corbs marins s'estan sobre els esculls. Felicito ma mare. Avui fa 77 anys. Cauen les olives a terra i se les cruspeixen els estornells. 

No crec en la salvació col.lectiva. Sempre he sigut molt individualista. A mi em salva aquest sol i aquest paisatge i aquesta pau tan nítida; i també, de vegades, em salven les paraules. Cada cop menys. 

Ser poeta és un luxe d'allò més frívol en un món on els nens moren de fam i tallen el clítoris a les dones, per no parlar dels que neguen l'holocaust o canten el cara al sol, a més de la corrupció sistèmica o del ramat ignorant i atemorit que s'ho empassa tot amb una manca absoluta de reflexió crítica.

A mi em salva saber que m'esperes. Si algú t'espera (encara que sigui molt lluny), no estàs perdut. La millor destinació són uns braços i uns ulls que t'acullen amorosos. Davant això, que el món s'ensorri no té cap mena d'importància.  

20.11.17

Exili 23


Hi ha res que puguis canviar? Tu mateix. El teu estat d'ànim. La teva percepció de les coses. Els teus pensaments. Els teus actes. 

Llavors, si és així, per què bades tant amb les coses exteriors que no depenen de tu? Per què perds el temps i les energies reaccionant als estímuls que no controles? 

Fes-me el favor de centrar-te en allò que està a les teves mans. Concentra't en tu. Sigues conscient del teu poder real. O penses seguir sent un titella d'allò que t'arriba de fora i et distreu?

Ens entretenen amb foteses perquè no ens adonem de la capacitat que tenim. És un bombardeig constant, un soroll inextingible. Tot amb la intenció d'ofegar la nostra pròpia veu i sufocar la nostra iniciativa.

Encara creus que la felicitat depèn de les coses exteriors? No pas. 

Ser lliure és ser capaç de distanciar-se, no quedar atrapat en el maremàgnum del món i dels altres. 

Ser feliç és ser capaç de fonamentar la teva alegria i la teva pau en tu mateix, en el teu centre. Quan l'essència predomina sobre l'existència. Quan el que ets és més important que el que tens o el que fas. Quan no necessites aparentar res. Quan balles la música divina...


19.11.17

Exili 22


Escolto Nacho Vidal a la ràdio. Diu que fa dos anys que no beu alcohol i no pren drogues. Parla del desaferrament, amb un deix espiritual que posa l'ànima de gallina. Parla d'amor i de tendresa, de generositat i d'agraïment... Diu que cal perdonar, foragitar l'odi i la por, viure confiadament...

Ell és un altre exemple insigne de què la vida ens pot capgirar de sobte com un mitjó. En el seu cas va ser amb un xaman en un desert de Mèxic. 

La felicitat és una paella al foc de llenya feta per una dona gran en un poble petit.

La felicitat és mirar el mar i escoltar el vent i comprendre que tot és energia: llum i amor radiants sota el cel atapeït d'estrelles. 

La felicitat és mirar-te als ulls i no dir res i saber que som el mateix, la mateixa essència divina.

18.11.17

Exili 21


No em preguntis on vaig perquè no ho sé exactament. Mai ho he sabut. Menteix el que afirma que té certeses. Que morirem i prou. La resta són conjectures més o menys inversemblants. Tots estem ben perduts. La vida es verifica o es refuta per si mateixa, en els actes que mai no estem convençuts de perpetrar. I si no dubtes, malament rai. Dubtar és ser honest, encara que l'honestedat avui sigui una virtut poc valorada.

No sé pas on vaig i no sé pas què faré. La vida decideix per nosaltres. En el nostre miratge narcisista necessitem creure que som el centre del món i que tot depèn de la nostra voluntat. Quina ridiculesa! Només els més joves podrien creure una cosa així. 

Una biografia és un argument irrefutable. Ningú pot canviar els fets encara que s'escarrassi a interpretar-los segons la seva conveniència. El que hem viscut és real en la mesura que determina el nostre present. Sóc aquell qui va ser, el resultat dels meus actes. Sóc el que queda dels meus errors i dels meus encerts. Allò que sobrevisqué a tots els naufragis. Sóc la fusta que sura i la fulla perduda després de la ventada.

El millor viatger és el que no sap on va. 

M'encanta obrir els mapes i perdre'm sobre el paper mentre pinto de colors el calendari... 

No em preguntis qui sóc, on vaig, què faré... 

La resposta, amiga meva, està en l'horitzó, allà on s'ajunten mar i cel.

17.11.17

Exili 20

Cal tornar a la poesia. Urgentment. Les amenaces contra l'estabilitat del sistema provenen de l'exterior i de l'interior. Primer de tot hi ha la salut del cos. Imprescindible. Després la pau de l'esperit. Res ni ningú, cap ideal ni cap relació, haurien d'amenaçar això. Per tant, cal retornar a la solitud i al silenci. Sense ambdues la poesia és impracticable. 

Doneu-me la línia dels blaus, l'horitzó mediterrani, l'albada i la posta, la remor de les onades. Doneu-me la buidor del cor i la buidor de l'estómac, perquè només si dejunem del món podrem esdevenir nosaltres. 

El món, la carn i el dimoni (que deien els clàssics). La temptació de l'eremita, sempre present. I és lògic, que aspiris a fugir de les ciutats i dels embolics folls de la societat folla. 

Doneu-me una mica de tramuntana, la llum radiant del sol, un núvol escadusser, les gavines blanquíssimes sobrevolant les misèries humanes. Doneu-me aquest divendres de novembre sense cap mena de propòsit. 

Potser sí, tornar a la poesia. 

I que la vida llisqui lleugera sobre els dubtes inevitables amb la certesa de saber que demà deixarem de ser aquest garbuix atabalat de somnis...

16.11.17

Exili 19

Sempre m'ha fet molta gràcia aquesta gent que pontifica ex cathedra: Això no pot ser, és impossible! Ja t'ho deia jo, que no aconseguiries res... 

S'autoanomenen assenyats i realistes. Donen lliçons de legalitat i bon capteniment. Són molt seriosos i volen fer por amb les seves amenaces. Quina genteta, déu meu.

El poder existeix perquè es basa en la por. I què és la por? Un estat psicològic. Ho han sabut sempre els torturadors i els mitjans d'intoxicació massiva de qualsevol règim. 

La por no és l'estat natural de l'home. L'estat natural de l'home és la pau i la confiança en la vida i en els altres. Qualsevol alteració d'aquesta pau, suposa un atemptat contra la felicitat. Amb por no viurem feliços. Els que ens amenacen són psicoterroristes. El poder sempre ha actuat així amb els individus lliures.  La llibertat és lo contrari de la por. Et volen ignorant i atemorit, acollonit, deprimit. Saben que si aconsegueixen induir aquest estat psicològic en la població, podran manar i manegar amb total impunitat. La religió, la màfia, el feixisme... Tots han seguit la mateixa pauta. La manera de doblegar la llibertat individual és aquesta. Pocs escapen de la gàbia. I té mèrit. 


15.11.17

Exili 18

Són els actes, les accions, les que són susceptibles d'esdevenir delicte. No pas les idees o els sentiments. No poden entrar dins la teva ment o dins el teu cor. El que penso i el que sento no pot ser empresonat. Depenent del que faci, poden empresonar el meu cos...

Escriure pot ser una acció revolucionària, un acte de sedició, de rebel.lia, d'allò més tumultuari o tumultuós. Declarar-se separatista, independentista, republicà, podria ser motiu de querella i judici dins "l'estat de dret" espanyol. No falta gaire per arribar a aquest despropòsit feixista... 

Per tant, anem amb molt de compte. El que pensem, el que sentim i el que fem és molt important. I encara més important és preservar el teu cos per tal que no pugui ser privat de llibertat... Ja m'enteneu, oi?  

14.11.17

Exili 17

Parlen de valentia els que mai han abandonat la seva zona de confort ni s'han llençat al buit sense paracaigues. És fàcil parlar de valentia assegut al sofà mentre mires la tertúlia de la tele, amb els mateixos borinots-opinadors de sempre. 

Quantes coses has deixat de fer per por? Com seria la teva vida si haguessis estat una mica més valenta? Puto seny i puta prudència que ens converteix en estaquirots. 

Sabeu una cosa? No em fa gens de por canviar de paisatge ni canviar de parella ni canviar de pell ni canviar de creença ni canviar de res. El que em fot por, moltíssima por, és momificar-me en vida, la previsible rutina, la paràlisi que assassina la creativitat i enterra la joia de viure. El que em fot una por infinita és perdre la possibilitat de reinventar-me, d'aprendre coses noves, de lliurar-me al desconegut...

Perquè allò que conec m'esclavitza, allò que controlo m'empresona. Només seré lliure si obro portes i finestres a la novetat. Cal avançar cap a noves etapes, noves dimensions, noves experiències. 

Parlen de valentia els que mai no han gosat de perpetrar cap somni.