1.2.08

450

Nació Digital.cat:
El vídeo de la Catosfera, tot un èxit

La Fundació puntCAT va publicar a Internet les gravacions en vídeo de les diverses ponències que es van dur a terme durant les Jornades de la Catosfera a Granollers. A més, també s'hi han publicat les versions d'àudio en MP3, i en vídeo tant per a RealAudio com en MP4. L'èxit del servei l'han demostrat les més de 2.400 descàrregues d'aquests arxius, que malgrat el seu pes (com qualsevol arxiu de vídeo de llarga durada i en força bona qualitat), han animat a veure les intervencions a tothom qui no va poder-hi assistir. La taula que més cops s'ha descarregat ha estat "Blocs i literatura", amb 450 baixades.

La pàtria catosfèrica

Twitter1: Twitter2:

31.1.08

El que internet m'ha ensenyat

Jo era l'home més individualista del món. La solitud de l'escriptor i tota la pesca. Vivia aïllat a la meva torre d'ivori amb la sola companyia de les paraules. El mite de l'anacoreta misantrop, etc. El meu món era minúscul, gairebé autista. Fins que que vaig obrir un blog.

Internet m'ha ensenyat a compartir, a donar i a rebre, a descobrir que sol no vas enlloc. Internet m'ha ensenyat la lliçó més important: que tots formem part d'un col·lectiu, d'una comunitat amb la qual podem interaccionar i enriquir-nos mútuament. Això és la Catosfera. Necessites els altres si vols créixer com a ésser humà. Internet ha eixamplat el nostre horitzó de possibilitats que, antany, quedava reduït a la mera proximitat física. Ara puc dialogar sense barreres amb un internauta de Berlín, de Nova York o d'Austràlia... L'única limitació és la llengua. Els catosfèrics xerrem català, i moltes altres llengües...

Internet m'ha regalat amics que mai no hagués conegut de manera analògica. Ara tinc clar que el meu individualisme era ridícul i la solitud un miratge estèril. Ara tinc clar que, connectat a la xarxa, la meva vida és més rica i més plena... Gràcies a vosaltres!

Xuletes

¿Sabeu què fem els profes quan enxampem un alumne amb una xuleta?

30.1.08

Ni ZP ni Rajoy

No penso votar ZP perquè el meu vot val molt més que 400 €. No penso votar Rajoy perquè la seva catalanofòbia és vomitiva. No votaré en blanc perquè ho trobo inútil. Votaré l'opció que consideri més profitosa per a Catalunya.

Les roses vertaderes

Vull que se'n vagi l'hivern.
Vull que floreixin els rosers.
Vull aprendre a ser pacient
perquè les roses tardanes
són les més vertaderes;
com el nostre amor,
fruit de tants anys,
cada cop més profund,
cada cop més intens...
Vull estimar-te sempre.

29.1.08

Un perill anomenat Matrix

What are you doing? Pregunta el Twitter. I a tu què collons t'importa! Tuitejar és bloguejar més curt, més intens, més addictiu. ¿A qui importa el que estem fent? Ens fascina saber que tenim seguidors (followers) que esperen el nostre tuiteig, persones a les quals pot interessar el que estem fent en aquest precís instant. Exhibicionismes, pornografies internètiques que esbomben la intimitat. L'exigència d'una constant actualització que refermi la nostra identitat digital. Existim en la mesura que fem ping, fem tuit, som enllaçats, tenim visites, rebem comentaris... Aquesta espiral embogida ens condueix a la histèria catosfèrica. Tot passa molt de pressa i tot deixa empremta a la xarxa. Google ho captura tot. Virtual o real? Tant se val. Sóc en la mesura que estableixo relacions amb els altres. Són els altres els que em fan ser. Internet no ens aïlla, ans tot el contrari. Mai abans l'ésser humà (ara homo digitalis) havia tingut tantes possibilitats de comunicació amb els altres, mai abans havíem estat tan exposats al domini públic. What are you doing? Ara mateix em desconnectaré, és a dir, retornaré al nirvana analògic on les coses són més lentes, més naturals, més veritables; on els ocells tuitegen aliens a la follia artificiosa dels humans. (Compte, perquè twitter en anglès vol dir piuladissa, refiladissa, però també idiota!). El que internet fa és aïllar-nos de la realitat analògica, allunyant-nos de la natura. Per això, sovint, la desvirtualització és tan saludable i necessària, si no volem ser engolits per aquest perill anomenat Matrix.

Jutjar

El que més odio de la meva feina és haver de corregir exàmens; primer per la pèrdua de temps que suposa dedicar-se a una activitat que no t'aporta res i, segon, perquè posar notes implica traduir en una xifra el presumpte coneixement de l'alumne la qual cosa, per als que som de lletres, significa una veritable heretgia.

No m'agrada jutjar ni ser jutjat. Fa 20 anys que poso notes i fa 20 anys que em presento a premis literaris. N'he perdut desenes i també n'he guanyat alguns. Conec molt bé la decepció que se sent quan la teva obra és rebutjada. Els jurats emeten veredictes la responsabilitat dels quals és compartida per tots els membres del jurat.

Hi ha hagut 38 persones que no han estat escollides per al llibre catosfèric. Em consola pensar que la majoria són molt joves i tenen tota la vida per davant. Cal superar-se i fer-ho cada cop millor. No hi ha un altre camí.

28.1.08

Els 100 blogs seleccionats


    Durant la segona jornada catosfèrica, Jesús Tibau, Sani Girona, Jordi Ferré i Toni Ibañez ens vam reunir per tal de fer la tria de textos que conformaran el llibre Blogs & Literatura, primera antologia de la catosfera literària. S'havien presentat un total de 138 blogaires i n'havíem de deixar 100. Cada membre del jurat portava fetes les seves valoracions i no va costar gaire que ens poséssim d'acord en la selecció final. El criteri principal va ser la qualitat literària dels textos. El jurat, per unaniminat, va escollir els següents blogs:
    1. [Bauen_blog]
    2. Cal Seixanta
    3. Tinta Xinesa
    4. Antaviana
    5. Els dies i les dones
    6. RdY
    7. LlunÀtic
    8. Filant prim
    9. Bloguejat
    10. El que mai et vaig dir
    11. La Panxa del Bou
    12. El basar de les espècies
    13. Salms
    14. El vertigen del trapezista
    15. Remove Viewers
    16. Emigdi Subirats
    17. Més llibres, més lliures
    18. B&N
    19. Josep Pujol
    20. Itching like grass
    21. Meditacions des de l'esfera
    22. Melicotons al sementer
    23. Versos que em fan absent
    24. Velocitat limitada
    25. La veïna del pis de sota
    26. David Gálvez Casellas
    27. L'Escriptori
    28. Castells de cartes
    29. Marina Martori
    30. Propense
    31. Segons literaris
    32. Poeta per un dia
    33. No em diguis que és un somni
    34. Escrits
    35. Combray - Balbec
    36. Ilercavònia
    37. És l'hora d'hissar els somnis
    38. Bitassa a lloure
    39. ReGisTRes parTiCulaRS
    40. Gazophylacium
    41. Tens un racó dalt del món
    42. L'habitació grisa
    43. Ara plou
    44. eLiteratura
    45. Llum de dona
    46. BLOG:RNiA
    47. Pedra Lletraferida
    48. Amu Daria
    49. Vilafestuc
    50. Malerudeveure't
    51. El cuirassat Potemkin
    52. Aristòcrata i obrer
    53. El Llibreter
    54. Dipofilopersiflex II
    55. L'home dibuixat
    56. Entrellum
    57. Anotacions rizomàtiques
    58. La Cuca al Cau
    59. Tot és possible
    60. De tard en tard
    61. De Roquetes vinc, a Tortosa baixo
    62. El llegidor pecador
    63. La vida diferida
    64. Va de bo, cavallers!
    65. Frannia
    66. Reflexions De Mitjanit
    67. Nau Argos
    68. Centpeus
    69. Meo Quidem Animo
    70. La nit de la iguana
    71. Assumpta Montellà
    72. Entre somnis i realitats
    73. Vent d Cabylia
    74. Depasseig
    75. Verba volant, scripta manent
    76. Platxèria
    77. Núria Aupí
    78. Creació filosòfica II
    79. Tirant al cap
    80. L'efecte Jauss
    81. Nausica
    82. El Quadern d'Albert Calls
    83. Letters, words and poetry
    84. Més content que un gínjol
    85. Poemes des de l'Alguer
    86. Gumets
    87. Diari d'Albert Balada
    88. Papers reciclats
    89. Diari de la meva escola
    90. Poca mandra
    91. L'esperança de la utopia
    92. Ultralocàlia
    93. L'altra cara de la lluna
    94. Violette Moulin
    95. Diari d'un captaire moral
    96. Sega de mots
    97. Apunts des de dalt del baobab
    98. Flaneuse
    99. Espais tacats
    100. El pèndol de petites oscil·lacions
    El llibre el publicarà aquesta primavera Cossetània Edicions. Ja podem avançar algunes coses... També sabem que Biel Mesquida hi col·laborarà...
    I encara hi haurà més sorpreses...


      Vídeo taula Blogs & Literatura


      27.1.08

      Tercera jornada catosfèrica


      Taula de blogs de la CCMA

      Taula sobre la influència dels blogs
      (al bell mig Benjamí Villoslada)

      El respectable públic
      (al bell mig Jordi Torà de Gumets
      i al fons, dempeus, Xavier Mir)

      Més públic respectable
      (a l'esquerra JA Donaire teclejant)

      Bons amics

      Més amics
      Marina i Marc

      Jesús Tibau
      (una gran foto: sembla que parlis www...)


      Els twittejadors "oficials" de la Catosfera
      utopic, siknus (i David de las Heras a la dreta)

      Cares de cansament
      Saül, Toni i Marc

      El culpable de tot

      Us haureu fixat que aquests tres dies no he escrit gaire lletra i m'he limitat a penjar imatges al blog. En canvi, he fet anar molt el Twitter. Ja tindrem dies per a comentar la jugada a fons... Avui he intervingut com a públic dos cops: al "combat" bloC / bloG [vídeo] i a la taula final sobre la influència dels blogs [vídeo]. Quan pengin els vídeos ho podreu veure. Demano disculpes si alguns no heu estat citats o enllaçats perquè aquests dies he desvirtualitzat tanta gent que és impossible esmentar-vos a tots (si sortiu a les fotos m'ho dieu i us hi poso). Damunt la taula tinc un munt de targes vostres i ahir vaig esgotar les meves. Ara cal pair aquesta Catosfera'08. La propera serà encara millor.

      Gràcies a tots!


      Primera jornada catosfèrica
      Segona jornada catosfèrica

      Blogs que parlen de la taula literària

      26.1.08

      Segona jornada catosfèrica

      De bon matí
      Sani Girona, Antaviana, Jordi Ferré,
      Toni Ibañez, Jesús Tibau

      Taula rodona Blogs & Literatura
      [vídeo]

      Taula política
      Raül Romeva, Joan Ridao,
      Carles Puigdemont i Lourdes Muñoz
      [vídeo]

      La presentació de la Lourdes Muñoz ha estat
      (des del punt de vista ortogràfic)
      de vergonya aliena

      El jurat després de la deliberació
      Jordi Ferré, Toni Ibañez, Sani Girona, Jesús Tibau

      Acabem de sortir al Telenotícies vespre de TV3
      (una altra vergonya)

      Primera jornada catosfèrica
      Tercera jornada catosfèrica

      Vídeo de la taula rodona Blogs & Literatura

      Ja podeu veure el vídeo de la taula d'aquest matí
      Blogs & Literatura

      També aquí

      El blog com espai-temps d'escriptura provisional

      En Biel ja ha penjat el text que he llegit a la taula
      Plagueta de bord

      Segueix el Twitter

      Primera jornada catosfèrica

      Inauguració institucional


      Taula Blocs i educació
      Pitu Martínez, Anna Pérez, Núria Prunés, Enric Gil i JA Donaire

      Sopant al Sagardi del carrer Sant Roc

      25.1.08

      La Catosfera al Twitter

      Presentació taula rodona Blogs & Literatura

      Recordo com si fos ara aquell 6 de juny de 2005 a la Sala Capitular del monestir de Sant Cugat... Alguns dels presents vam compartir dos dies apassionants en els quals vam debatre sobre el dietarisme clàssic i el nou dietarisme dels blogs. Escriptors de la mà tancada versus escriptors de la mà oberta, lletraferits versus blogferits...

      Han passat dos anys i mig d'aquella trobada iniciàtica i avui ens retrobem aquí, a Granollers, en aquesta taula rodona catosfèrica per a parlar de la literatura que es fa a la xarxa -la ciberliteratura-, les lletres a la pantalla, la nova escriptura i la nova lectura del segle XXI: dietarisme digital, e-poesia, blognovel·la, hipertext, literatura ergòdica, blogografies, autoedició, del paper al blog i del blog al paper, internet i els llibres, què significa ser escriptor a l'era digital, edició 2.0, el futur de les lletres virtuals... etcètera.

      Com que em toca fer de moderador, hauré de reprimir la meva verborrea. El que voldria dir ja ho he deixat postejat en el meu Manifest Catosfèric de Granollers.

      En primer lloc, vull agrair als ponents la seva presència aquí i la disponibilitat que han tingut a l'hora d'acceptar la nostra invitació. Us els presento:

      Haureu vist que hi ha un canvi d'última hora. Malauradament, Biel Mesquida no ha pogut venir per motius de salut. En el seu lloc tenim Jesús M. Tibau.

      Jesús M. Tibau: És escriptor i coordinador del Club de Lectura de la Biblioteca de Tortosa. La seva especialitat literària és el conte curt. Ha guanyat diversos premis i té publicats dos llibres: Postres de músic i Tens un racó dalt del món, que també és el nom del seu blog, un dels blogs literaris més actius de les terres de l'Ebre. Properament sortirà publicat el seu últim llibre titulat El vertigen del trapezista, que també és el nom d'un altre blog...

      Laura Borràs: Doctora europea en Filologia i professora de la UOC. Directora del grup de recerca Hermeneia i autora de llibres com Textualidades electrónicas i La Literatura Digital. Ha fet ponències i conferències a nivell internacional. És una autoritat en la matèria. Dirigeix un màster sobre la literatura digital.

      Jordi Ferré: Editor de Cossetània i també blogaire. L'editorial Cossetània ja ha publicat uns quants llibres basats en blogs i aquesta primavera publicarà la primera antologia de la catosfera literària, Blogs & Literatura, una obra col·lectiva feta a partir de les aportacions de més de 100 blogaires catosfèrics.

      Miquel Bonfill: Editor de Relats en Català, web que va rebre el Premi Lletra 2004 i que aplega un fum d'escriptors que han trobat a internet la manera de donar a conèixer els seus textos.

      Ens hagués agradat poder comptar amb més ponents. La llista dels absents seria interminable. Deixeu-me destacar-ne un parell...
      Ambdós són un exemple de l'excel·lència que pot assolir la catosfera literària.

      Bé, anem per feina...

      El 15 de desembre passat, en Biel va escriure al seu blog que
      En la Catosfera es fa una part essencial de la literatura del present
      Partint d'aquesta afirmació, m'agradaria saber quin és el vostre parer...

      22.1.08

      MANIFEST CATOSFÈRIC DE GRANOLLERS

      Avui, festivitat de Sant Vicenç -patró de Vallromanes (on visc) i de Mollet (on treballo)-, 72 hores abans de la inauguració de les Jornades de la Catosfera, sota la lluna plena, publico aquest Manifest en el post número 1.000 d'ENTRELLUM.


      L'any 2005 vaig escriure el Manifest blogpoètic de Sant Cugat i el vaig llegir a la trobada sobre El dietarisme i el nou dietarisme dels blogs que es va celebrar a Sant Cugat els dies 6 i 7 de juny. En aquell text resumia la meva filosofia bloguística. Rellegit ara, el tornaria a subscriure totalment. Després de dos anys i mig, adobat amb la nova experiència entrellumínica, voldria afegir algunes reflexions blogològiques que ens ajudin a comprendre on som, què fem i cap on anem.

      De Sant Cugat (05) a Granollers (08) la Catosfera s'ha fet gran, ha arribat a la seva majoria d'edat. Els que, des del primer moment, vam creure en l'enorme potencialitat dels blogs, hem vist confirmades amb escreix les nostres expectatives i, a hores d'ara, podem afirmar sense embuts que la importància dels blogs (a casa nostra i arreu) és quelcom que ningú ja no gosa discutir, tret de quatre dinosaures miops ancorats al segle passat que encara s'aferren a no se sap quins privilegis o interessos.

      En aquest curt trajecte catosfèric hem vist com s'anava consolidant la presència del català a la xarxa, com esdeveníem una nació digital gràcies al .cat, com érem reconeguts en l'àmbit universitari i en l'esfera política, mentre el protagonisme i la influència dels blogs catosfèrics no parava de créixer en els mitjans... Tot plegat és la història d'un èxit vertiginós.

      La Catosfera ha generat una comunitat virtual de caràcter pluralíssim i libèrrim formada per persones que interactuem i ens enriquim mútuament. Els catosfèrics compartim la nostra catalanitat sense complexes mentre projectem aquesta identitat al món global. Diàleg, idees, plataformes, campanyes, iniciatives... Un batibull incessant que demostra dia a dia la vitalitat catosfèrica. El fet que avui estiguem aquí (i ens comencem a organitzar) augura una nova època en la qual la nostra força encara pot ser més gran. La nova societat del coneixement requereix instruments nous -com ara els blogs- per a promoure nous activismes col·lectius, noves revolucions per venir, nous horitzons inimaginables.

      Fa quatre anys que bloguejo. Bloguejar és una forma de veure el món i d'interpretar-lo, una manera de ser i d'estar. No som periodistes, però podem explicar les coses de primera mà. No som polítics, però podem exercir de ciutadans responsables dins d'aquesta àgora virtual. ¿La partitocràcia deixarà pas a la blogocràcia? ¿Ens acostem cada cop més a la ciberdemocràcia? Aquesta és la veritable Revolució Catosfèrica. L'exemple més clar és l'embranzida que, gràcies a la Catosfera, ha agafat el sobiranisme...

      La Catosfera com a ciberpolis abasta tots els àmbits de l'acció humana: esport, música, política, ètica, economia, educació, empresa, tecnologia, art, negocis, literatura... Una multiplicitat d'interessos que troben cabuda dins aquest macrodiàleg bloguístic. Però refrenem una mica l'optimisme...

      Potser un blog no és res més que un passatemps innocu. Mentre estem entretinguts amb el blog, penjats del teclat, amorrats a la pantalla, resultem inofensius. Ens creiem importants perquè rebem no sé quantes visites i hem assolit el número tal de no sé quin rànquing. Pots comptar! ¿Voleu dir que n'hi ha per a tant? 250, 280, 600 persones... ¿Què representen enmig de la inabastable societat real? Hi ha molta gent que encara no sap què és un blog, gent que no té connexió a internet, gent que -per no tenir- no té ni ordinador. ¿Els bloggers canviarem el món? ¿Els catosfèrics revolucionarem Catalunya? ¿O resulta que som els més esnobs, els més geeks, els que millor encarnem el Zeitgeist? Deixo els interrogants oberts...

      Aquest Manifest no aspira a ser profètic. No fem volar coloms. Toquem de peus a terra. La Catosfera és una immensa sardana on hi cap tothom. Ajuntem les mans i ballem junts. Ningú no és més que ningú. Som catalans i ens ho fem en català, però la nostra vocació és universal. Catosfèrics del món, virtualitzats i desvirtualitzats, unim-nos per a saltar més amunt del present. Bloguegem cada cop més i cada cop millor. Aquest és el camí. Aquest és el compromís. Aquest és el repte. Visca la Catosfera!