
La tragèdia del
montillisme (i del
sociatisme en general) és que veritablement representa el que és la nostra societat. No hem d'oblidar mai que un polític és un "representant" dels ciutadans. El ciutadà necessita "identificar-se" amb el candidat. Si governa la incultura, la grisor, la mediocritat... és que la societat és majoritàriament inculta, gris i mediocre. Aquesta és la principal perversió del règim democràtic:
la tirania de la majoria. Ho sabia
Plató com ho sabia
Tocqueville, i avui ho patim més que mai. Una societat plena de
garrulos i analfabets funcionals només pot escollir governants cutres i lamentables. ¿O què collons esperàveu, de la
idiòcia generalitzada? No cal donar-hi més tombs. Aquesta
Catalunya descatalanitzada (
ravalera i acornellada) ens porta ineluctablement cap aquí. I encara les veurem de més grosses. Entre l'
espanyolisme que ens escanya i el
caïnisme que ens esquartera, tenim els dies comptats. La tragèdia del
montillisme seria còmica (com ara la catarsi poc reeixida del
Polònia) si no fos que demostra que la política, com tantes altres coses, és un subproducte -sovint putrefacte- de la realitat real. A mi, més que els polítics, el que realment em preocupa és la realitat. I la realitat cada cop és més lletja i depriment. La realitat cada cop fot més fàstic. Sort que sempre ens quedarà la
Poesia.