14.2.08

Dia de vaga

La primera va arribar fa una setmana i la segona en fa tres. Ambdues alumnes són nouvingudes i cal acollir-les, per descomptat, com sigui, amb els pocs recursos que tenim. [Us recordo que treballo en un centre públic de l'àrea metropolitana]. Ahir van fer una redacció sobre el seu país d'origen. Cal·ligrafies que esgarrapen l'ànima...

Noves patologies del nihilisme

«O mundo vai tornar-se tremendamente imbecil. Nos próximos anos, a coisa vai ficar muito aborrecida. É uma sorte vivermos agora e não mais tarde» Flaubert

13.2.08

El Futur dels Llibres

descargar la revista

ENTRELLUM FOTOBLOG

Novetats ENTRELLUM

Un blog no és una cosa estàtica, sinó quelcom que evoluciona i creix a mesura que passa el temps. Cal redissenyar-lo constantment, adaptar-lo a les noves exigències de la xarxa. Us presento les dues últimes novetats entrellumíniques:
  • ENTRELLUM WordPress & puntCAT. Gràcies a la iniciativa de catosfèrics, he creat http://entrellum.catosferics.cat en el qual trobareu tot el contingut de l'ENTRELLUM original Blogger. Es tracta d'una versió minimalist on la lletra és l'única protagonista. A partir d'ara, en aquest espai arxivaré els textos més literaris. Hi podeu accedir punxant el logo W que apareix a la cantonada inferior dreta.
  • ENTRELLUM videoblog. Com que no era qüestió d'omplir la barra lateral de vídeos en miniatura, he creat http://entrellumvideo.blogspot.com on guardaré la meva particular selecció de vídeos.
  • ENTRELLUM fotoblog. Una selecció de les meves fotos preferides http://entrellumfoto.blogspot.com

    12.2.08

    El trapezista guanya un premi

    És tot un honor poder comptar amb amics que, a més de ser paisans, col·legues de professió, escriptors i bloggers, també guanyen premis. El vertiginós trapezista Òscar Palazón és el flamant guanyador del XVIè Premi Narrativa Vila de l'Ametlla de Mar. Moltes felicitats!!!

    Vagues

    Potser que ens ho fem mirar. No és normal que la mateixa setmana hagin estat convocades vagues que afecten tres dels serveis més bàsics de la societat: el transport públic, la sanitat i l'ensenyament. Aquests governants (tan preocupats per la precampanya) que parlen d'optimisme i d'alegria potser que toquin una mica de peus a terra i mirin quins són els veritables problemes que preocupen el ciutadà, perquè la realitat convida més aviat a la tristesa i al pessimisme. No m'estranya que la política estigui desprestigiada. No m'estranya que l'abstenció augmenti.

    Catosfera en català

    [Resposta al post de José A. Rodríguez Catosfera o Catalonosfera?]

    Joselito, valoro molt positivament el teu esforç clarificador del concepte o idea de CATOSFERA, i no em desagrada pas aquesta distinció terminològica que fas entre CATOSFERA (sociològica) i CATALONOSFERA (lingüística), tanmateix, com deia Tomàs d'Aquino: sapientis est non curare de nominibus (no és propi dels savis discutir pels noms).

    El que més greu em sap és que la CATOSFERA pugui aparèixer com un lloc d'exclusió, quan precisament va néixer com un lloc d'acollida i identificació entre catalans. Ni autisme ni discriminació per raons de llengua. No accepto que hagi de demanar perdó per escriure en la meva llengua, el català. Tu escriu com et plagui.

    Em diràs que el castellà també és la llengua de molts catalans... i (ens agradi o no) és cert. La sociologia de Catalunya (a la qual tu apel·les tota l'estona) és la que és. Això només demostra una tesi que fa temps que sostinc: Catalunya es descatalanitza. Per a mi (sóc escriptor), la importància de la llengua és cabdal. Internet ens permet mantenir-la amb garanties malgrat que la realitat sociològica sovint contradigui el nostre "miratge virtual".

    El conflicte el generes tu, no pas jo. Pretens descatalanitzar la CATOSFERA. No ho puc admetre. Si treiem la llengua que uneix els catosfèrics (i que dibuixa molt bé la realitat dels Països Catalans) què ens queda? Sociologia? Territorialitat? Política? No ens queda res. Guanya la idea progre del cosmopolitisme que dilueix qualsevol signe d'identitat.

    Has de ser conscient que sense la llengua pròpia els catalans no ens diferenciem gaire res dels espanyols o dels francesos o de la resta... CATOSFERA en català. Així de senzill.

    11.2.08

    notimeforlove

    There is no time for love in the basque country,
    please extend the solidarity


    Ez dago maitasunerako aukerarik Euskal Herrian,
    zabaldu elkartasuna


    No hay tiempo para el amor en el Pais Vasco,
    extiende la solidaridad


    No hi ha temps per l'amor al País Basc,
    escampa la solidaritat!
    GARA
    BLOG
    Cacera de bruixes

    Top Alianzo 11.2.08

    1 LitCat
    6 Català
    67 Catalunya
    450 Spain

    TOP ALIANZO

    Ocata

    Prenc el sol assegut en un banc de fusta davant l'església de Sant Pere d'El Masnou. El mar llueix com les escates d'un peix (tronada metàfora). Al fons, Montjuïc. La campana toca la una. Cases de poble amb el seu pati i el seu ametller acabat de florir. També floregen les buguenví·lies. Passa un vell amb gorra de mariner i un caliquenyo als llavis. Vaixells ancorats a port. Quina bonança. Ocata... Rere l'església, un antic col·legi duu aquest nom. Camino per carrers que pugen i baixen. ¿I si, per casualitat, em trobés Gregorio Luri?

    Bienvenido a la Losantosfera

    10.2.08

    ZP versus OBAMA



    Defender la alegría versus Yes, We Can

    Aquesta comparació sí, que és odiosa

    Lucidesa

    No he caminat gaire lluny. Aquest sol de diumenge, aquest cel sense núvols, aquesta absència de mots -tan insòlita-, aquest somriure dels nadons que encara no saben res...

    No he caminat gaire lluny, però les cames em fan figa. No sé si vull arribar enlloc. Em perdo carena amunt fins que la mar esdevé el refugi del meu esperit perdut.

    La tècnica del somni lúcid. Aquesta mentida enllaunada que ens fa tant de bé. Berga o Miami? Ronyons o còrnies? Realitat o somni? La lucidesa s'escriu sempre amb minúscules.

    Pintades

    Fa anys que col·lecciono pintades. Tinc una carpeta on guardo totes les pintades que s'han fet al meu poble d'ençà que hi visc. He d'afanyar-me a fotografiar-les abans no siguin esborrades per la brigada municipal. Gràcies a aquest arxiu, ja reconec cal·ligrafies, modus operandi, indrets predilectes...

    La darrera mostra d'aquest art al carrer l'hem patit fa un parell de dies. Era previsible. Sempre que s'acosten eleccions surt el mateix desgraciat a perpetrar la seva cagadeta, sempre repetitiva, gens original. Ho fa amb nocturnitat. Amb el seu civisme exemplar, emmerda el nostre preciós poble amb els seus grafits de merda. La policia té fonamentades sospites sobre l'autoria dels fets gràcies a la inestimable col·laboració d'un testimoni que ha donat detalls de la indumentària del delinqüent. Perquè el paio és tan burro que aquesta vegada no n'ha fet una, sinó sis, de pintades, resseguint l'itinerari del carril bici des de la carretera fins a l'església. Tampoc no cal ser gaire espavilat per endevinar d'on provenen aquestes covardes porquícies i el color polític que les inspira...

    Aquí les teniu, per a vergonya pública i com a denúncia dels mètodes que usen alguns indesitjables que després s'omplen la boca dient que "defensen el poble" quan l'únic que fan és embrutar-lo amb els seus actes i la seva mera presència:







    9.2.08

    Et regalo un blog

    Avui és l'aniversari de la meva dona i li he regalat un blog. Espero que l'aprofiti, perquè jo no penso ser el seu Ghostblogger. Estic segur que -si s'hi posa- ho pot fer millor que jo...

    8.2.08

    Aquest ridícul teatre

    Quan descobreixes que darrere de tot no hi ha res comences a interpretar millor el teu paper en aquest ridícul teatre que anomenem vida.

    Sociograma d'ENTRELLUM


    7.2.08

    Traduint

    M'autotradueixo a altres llengües. Traduir un poema és crear un poema nou. No hi ha paraules intercanviables. Cada paraula guarda un sentit exacte, com cada gest, com cada mirada... Quan acabo la traducció la llegeixo en veu alta. Si alguna paraula grinyola en cerco una altra fins que la música s'imposa amb naturalitat. Verbigràcia:
    amb el temps

    ... amb el temps
    tot esdevé no res
    i l’oblit s’ensenyoreix
    de la nostra disbauxa.

    Mar, amor, la por
    i la mort que ens assetja
    cada segon…

    Vida i poema
    travessen el cor.

    Naufragi de mots.
    Màscares i silencis.

    La Nit ens ha fet
    captius de l’enyor.

    I encara que sembli mentida...
    No, no estic boig.

    con el tiempo

    ... con el tiempo
    todo se vuelve nada
    y el olvido se apodera
    de nuestro desenfreno.

    Mar, amor, el miedo
    y la muerte que acosa
    a cada segundo…

    Vida y poema
    atraviesan el alma.

    Naufragio de palabras.
    Máscaras y silencios.

    La Noche nos ha hecho
    cautivos del recuerdo.

    Y aunque parezca mentira...
    Todavía estoy cuerdo.

    Con il tempo

    Con il tempo
    tutto si trasforma in niente
    e l'oblio s'impadronisce
    del nostro disordine.

    Mare, amore,la paura
    e la morte che ci assedia
    ogni secondo...

    Vita e poesia
    attraversano il cuore.

    Naufragio di parole.
    Maschere e silenzi.

    La Notte ci ha reso
    nostalgici.

    E sebbene ciò ti sembri bugia...
    no, non sono folle.

    (versió de Lliri blanc)

    A partir d'avui ENTRELLUM també
    en WordPress i punt CAT

    6.2.08

    Supina mediocritat

    És descoratjador constatar que sovint damunt teu regna la supina mediocritat. No diré noms. Em refereixo a "directors", "presidents" i altres càrrecs similars. Que la mediocritat ocupi els espais inferiors ho trobo lògic, però que assoleixi els cims superiors em sembla d'allò més abjecte, perquè demostra que la nostra societat està malalta.

    No hi ha manera d'ocultar la mediocritat. Els mediocres que "manen" es posen massa sovint en evidència. Alguns callen perquè no es noti que no tenen res a dir. Són els muts que s'estimen més els fets que les paraules. Quins fets? Fets mediocres. Altres ho dissimulen exercint el seu poder sobre els més dèbils mentre ataquen els que excel·leixen. El manaire mediocre no suporta que algú millor que ell li faci ombra, per això s'envolta de més mediocres per tal de poder brillar sobre les ombres.

    ¿Què cal fer davant d'un mediocre amb poder? Desemmascarar-lo públicament. La seva mediocritat és la seva debilitat. La seva ambició el delata. El seu poder és un miratge. La seva existència és un greu entrebanc per al progrés de la humanitat.

    Aniversari catosfèric


    Avui fa 3 anys i un mes que em vaig empescar la paraula Catosfera. Va ser en un post de TdQ que es titulava Qualitat. Hauríem d'inventar una paraula nova... I la vam inventar!

    Després de 3 anys i un mes, té 230.000 entrades al Google, un article a la Viquipèdia i acabem de celebrar unes Jornades sota aquest rètol. Però el més important és que la paraula ha esdevingut vox populi, la fa anar tothom. No cal dir que em sento orgullós d'aquesta paternitat, però encara em sento més orgullós de la seva popularitat.

    Alguns discuteixen el concepte i la naturalesa de la Catosfera. No hi ha res a discutir: el CAT ho diu tot. La nostra llengua vehicular és el català. Això no és cap visió etnolingüista ni cap afany de discriminar ningú. Ens ho fem en català i escrivim per al món global, sense complexes. I a qui no li agradi que s'hi posi fulles (o punxi les banderetes traductores que hi ha aquí a la dreta).

    Gràcies a la Catosfera, la presència i la vitalitat de la nostra llengua a internet és un fet indiscutible i certament engrescador. Ho he repetit vàries vegades: Catalunya serà catosfèrica o no serà.

    Feliç aniversari!

    Catosfèrics.cat