21.12.07

SEGON ANIVERSARI

Avui fa 2 anys justos que vaig escriure el primer post d'ENTRELLUM. Inspirat en un fet luctuós, es titulava Nadal al caixer automàtic.

L'objectiu d'aquest nou blog era superar l'etapa de Tros de Quòniam, canviar de màscara blogogràfica, renovar l'estil i la veu, aspirar a un producte millor. Els dos anys de TdQ havien estat apassionants, però calia depurar certes coses, aprendre dels errors, buscar una nova manera de bloguejar.

2 anys de TdQ i 2 anys d'ENTRELLUM. El dia 1 de gener de 2008 farà 4 anys que vaig escriure el meu primer post. 4 anys bloguejant!!!!

El balanç d'ENTRELLUM en xifres és aquest:

966 posts
179.500 visites
125 d'autoritat Technorati (1.083 blog reactions)
lloc en el rànquing d'Alianzo en català (3r. en la categoria de Literatura)

Xifres a banda, ENTRELLUM ha suposat la consolidació d'un projecte ciberdietarístic en el qual vaig creure des del primer moment. El nou escriptor de l'era digital, l'Escriptor 2.0 (digueu-li com vulgueu) no és una entelèquia virtual. Hem d'aprofitar les immenses possibilitats que ens ofereix la xarxa. Des d'un punt de vista literari no es pot demanar més: escric cada dia, publico cada dia, em llegiu cada dia... ¿A què més puc aspirar?

El blog s'ha convertit en el gresol on experimento. Escriure ja no és un acte isolat, sinó col·lectiu. La Catosfera demostra que la comunicació transversal i plural és la base del futur. La nostra llengua i la nostra cultura hi surten guanyant.

Ens trobarem aviat a Granollers i en sortirà un llibre pioner. Tot convida a l'optimisme. 2 anys no són res. 4 tampoc. Encara som a les beceroles...

La droga dura del blog. La satisfacció al capdavall de la feinada...

Hem caminat fins aquí...

De veritat: GRÀCIES A TOTS!!!

BONES FESTES DE NADAL I VENTURÓS 2008

20.12.07

C'est quoi, un blog?

Un blog c’est un truc à mi-chemin entre media personnel et drogue dure.

C’est un peu à l’écriture ce que le fast food est à la restauration.

C’est l’expression d’un égo masturbatoire. Beaucoup d’énergie à projeter sa semence en pure perte. Mais ne vaut-il mieux parfois se branler que d’être mal accompagné ?

C’est aussi une addiction, un élément d’une stratégie professionnelle, un modèle économique imparfait et ça demande beaucoup de boulot.

Un blog peut aussi être un substitut électronique de la chaise qu'utilisent les orateurs de Hyde Park. En plus confortable, surtout quand il fait froid l'hiver...

Un blog est une fenêtre de liberté

Mon plus beau jouet.

> Extret d'écrans

I per tu, què és un blog?
Deixa la teva opinió als comentaris...

19.12.07

Menys Filosofia

Temps era temps el batxillerat tenia 4 cursos: 1r, 2n, 3r de BUP i COU. A COU fèiem 4 hores setmanals de Filosofia. Va venir la LOGSE felipista i va instaurar la puta ESO i un batxillerat-bonsai de només 2 cursos. I la Filosofia es va quedar amb 3 hores setmanals.

Avui m’ha arribat una “crida urgent” de l’Associació Ad Hoc de professors de Filosofia a Secundària on se’m comunica que en el nou batxillerat LOE hi ha prevista la reducció de la matèria de Filosofia a 2 hores. És a dir, en una dècada hem passat d'un batxillerat de 4 anys amb 4 hores de Filosofia a un batxillerat de 2 anys amb 2 hores de Filosofia.

No oblidem que aquest filosoficidi és responsabilitat de governs d’esquerra... ¿Enteneu quin és el problema? Sota l’eufemisme “educació per a la ciutadania” s’amaga la por a la reflexió crítica, la fòbia al pensament lliure... La Filosofia és (sempre ho ha estat) una assignatura incòmoda, molesta, certament inútil...

Millor augmentar les hores de matemàtiques, castellà, gimnàstica, tecnologia, informàtica, música... La Filosofia l’escanyem a poc a poc, la liquidem, no sigui que –per la seva mala influència- alguns alumnes es replantegin les coses, s’adonin de la realitat, qüestionin el Sistema... Volem ciutadans com cal, és a dir, votants i clients submisos, xais descervellats, consumidors acrítics... Els filòsofs són mòmies del passat. Enterrem-los d'una vegada!

Visca els progres i la mare que els va parir!

18.12.07

Un blog sense comentaris no és un blog

Alguns, emparant-se amb arguments agafats amb pinces d'estendre la roba, intenten justificar-se, però no cola. Un blog sense comentaris no és un blog, sinó un web 1.0 del segle passat, unidireccional, castrat. Un blog sense comentaris és com cardar sense escórrer-se, un blog-interruptus. De què teniu por? Podria posar els enllaços de quatre o cinc presumptes blogs d'escriptors, totxos o polítics de cert renom que no tenen collons d'acceptar comentaris. La millor alternativa és la moderació dels comentaris: el blogmestre se'ls llegeix i decideix quins publica i quins rebutja. Ja sabeu que no m'agraden els anònims, però són inevitables, formen part del paisatge catosfèric. Si no ets capaç d'admetre l'opinió dels altres, aleshores tens un greu problema. Els monòlegs sovint condueixen a l'autisme, quan no desemboquen en actituds encara més perilloses...

[Subirana se l'agafa amb paper de fumar... diu no sé què de "les clavegueres"... ell sempre tan fi i tan delicat... per damunt del bé i del mal... sobretot del mal... no fos cas que s'enllordés amb la realitat de la vida... Internet és el que és... i vostè pot seguir immaculat a la seva torre de vori...]

17.12.07

[LCL_08] Sèrie Blogs & Literatura


(29.11.07) Blogs & Literatura (bases convocatòria)
(29.11.07) Nosaltres sí, que som imparables
(02.12.07) Amb un parell d'e-mails
(11.12.07) Taula Blogs & Literatura
(13.12.07) Ja som 50! (llista participants)
(16.12.07) Literatura del present
(17.12.07) Mapa de la catosfera literària
(23.12.07) JA SOM 100!!!
(30.12.07) Diari d'una desconnexió
(31.12.07) Últim post de l'any
(03.01.08) 137
(25.01.08) Presentació taula rodona Blogs & Literatura
(26.01.08) El blog com espai-temps de literatura provisional
(26.01.08) Vídeo de la taula rodona Blogs & Literatura
(26.01.08) Segona jornada catosfèrica
(27.01.08) Blogs que parlen de la taula literària
(28.01.08) Vídeo taula Blogs & Literatura
(28.01.08) Els 100 blogs seleccionats
(29.01.08) Jutjar
(01.02.08) 450
(03.02.08) Capvespre 1.2.08
(13.02.08) El futur dels llibres
(18.02.08) Paper i xerrameca
(01.04.08) Ja tenim la coberta del llibre!
(17.04.08) Novetats LCL
(18.04.08) Més novetats sobre LCL
(20.04.08) Cartosfera?
(24.04.08) Dissabte 17 de maig a Vallromanes
(25.04.08) Audio LCL
(29.04.08) SlideShare LCL
(01.05.08) LCL a Vilaweb
(01.05.08) LCL a Parauladeblog
(07.05.08) LCL a L'internauta
(08.05.08) LCL a Lecturàlia
(09.05.08) Ja els tenim aquí!
(10.05.08) Podcast de L'internauta
(10.05.08) LCL a l'Alguer
(11.05.08) Capvespre 9.5.08
(11.05.08) Com arribar a Vallromanes
(12.05.08) Batosfera?
(12.05.08) Un tast de LCL
(13.05.08) Dia d'Internet
(13.05.08) El somni s'ha materialitzat
(13.05.08) LCL a NacióDigital
(13.05.08) Saül Gordillo
(13.05.08) La Tafanera
(14.03.08) iCATitzat
(15.05.08) Presentem LCL als mitjans
(15.05.08) LCL a la Catalònia
(15.05.08) Marc Vidal
(16.05.08) LCL: vídeos & entrevistes & premsa
(16.05.08) Sala de premsa de Cossetània
(17.05.08) LCL a Vallromanes
(17.05.08) Falca ràdio
(17.05.08) Notícia Vilaweb
(18.05.08) GRÀCIES A TOTS!!!
(19.05.08) LCL a El País
(19.05.08) Agenda LCL
(19.05.08) Vídeos presentació LCL a Vallromanes
(19.05.08) Entrevista Cat Ràdio LCL
(21.05.08) Blogs literaris sobre el paper
(21.05.08) Els valencians de LCL
(21.05.08) LCL a TV3
(26.05.08) LCL a Canal Reus
(27.05.08) Aquest dijous al Telenotícies
(28.05.08) LCL a Espai Internet de 3cat24
(29.05.08) Reportatge del TN de TV3
(02.06.08) Entrevista Ràdio4
(06.06.08) Entrevista a Ràdio Sabadell
(07.06.08) LCL a El Punt
(11.06.08) Ajudant a néixer LCL
(17.06.08) Presentació de LCL a Fnac Triangle
(27.06.08) LCL a Ona Mallorca
(04.07.08) LCL a Literata
(08.07.08) LCL a Cultura21.cat
(08.07.08) LCL Fnac Triangle
(08.07.08) LCL a l'Avui
(14.07.08) LCL a Digitals de COM Ràdio
(26.07.08) LCL al Tour
(18.08.08) LCL a Qwerty
(28.08.08) Presentació de LCL a Mallorca
(03.09.08) Presentem LCL a Mallorca
(04.09.08) 24 hores a Mallorca
(05.09.08) El relat mallorquí
(25.09.08) LCL entre els més venuts
(06.11.08) LCL a Caràcters [+]
(25.12.08) LCL_08 DIGITAL
(15.01.09) Nascuts per a desaparèixer
(28.01.09) LCL electrònica
(24.04.09) e-book

Presentació a Vallromanes (SG)

Presentació a Barcelona

Presentació a Mallorca

Mapa de la catosfera literària


Mostra un mapa més gran

Ja hem rebut 74 col·laboracions per al llibre Blogs & Literatura, primera antologia de la catosfera literària. Hem confeccionat un mapa amb les localitzacions dels participants. Hi ha blogaires d'arreu dels Països Catalans. El més allunyat geogràficament és Salvador Macip, que viu i treballa a NYC. Això demostra que la catosfera no té fronteres. El que ens uneix és la llengua i la blogferidura... i ens unirà també, gràcies a Cossetània, aquest llibre imprès.

Encara hi faltes tu. Hem d'arribar a 100!

Aquí tens les bases: B&L

16.12.07

Literatura del present

"Vaig subratllar que en la Catosfera es fa una part essencial de la literatura del present"

Biel Mesquida

"Curiós invent el dels blogs, que ens fa anar tard a dormir i provoca l’oblit d’altres ocupacions. És el regne de l’escriptor frustrat, autopublicat i sense censura, o de l’escriptor prolífic, que no sap on dipositar el talent que emana de la seva ploma virtual (...) La història jutjarà els creadors de contingut, bloguers, bloguistes i blogòlegs enamorats del sentit literari de l’existència."

Lourdes

Us podeu imaginar en quin estat comatós i catatònic es troba la literatura catalana (em refereixo a la de paper) que, quan no deixen els premis deserts (i últimament n'han deixat uns quants), concedeixen els guardons a obres realment curioses. Pep Coll s'ha endut el Sant Jordi amb una novel·la sobre la vida de Bernadeta Soubirous, la nena a qui se li va aparèixer la Mare de Déu a Lourdes... ¿Voleu res més destrempador?! I després alguns es queixen de què la joventut no llegeix! Aquests jurats i aquests editors farien bé d'anar a Lourdes, a veure si també se'ls apareix la Verge. ¿O és que ja només llegeixen novel·les de paper les velles beates de missa de dotze? Aleshores res, no he dit res. Vosaltres aneu fent... que ja arribarà Sant Jordi. (Suggeriment: amb el llibre podeu regalar un rosari, una estampeta del Papa o una ampolleta d'aigua beneita).


CAPVESPRE 14.12.07 Poema d'Agustí Bartra: Quan de mi, finalment... Tangos amb lletra de Juan Gelman. Recordem Josep Guinovart, Stockhausen i Sebastià Sorribas. Més tangos. Recitem poemes de Jordi Sarsanedas. Parlem de coses vàries: TV3 a València, el compromís del creador amb la societat, l'actual mediocràcia... Avui sense la Mariluz.



CAPVESPRE

15.12.07

Plou

Plou a Vallromanes. Bufa vent del nord. Les gotes esquitxen el vidre. Cauen les fulles darreres. De nit, amb la glaçada, potser serà neu i demà ens llevarem tots blancs... Plou. Quina alegria!

Quedaran les lletres

Són versos d'Agustí Bartra. Intento imaginar-me les llàgrimes d'un martell... La mort no admet metàfores.



13.12.07

Ja som 50!

Encara no fa dues setmanes que vam anunciar la convocatòria i ja hi han participat 50 catosfèrics! 50 persones que han enviat el seus textos amb els quals composarem aquest LLIBRE 2.0, un experiment absolutament innovador en l'àmbit de les lletres catalanes. Pura ciberliteratura.

Els que encara us ho esteu rumiant, afanyeu-vos! Teniu temps fins el 31 de desembre. Hem d'arribar a 100! 100 és una xifra rodona, perfecta. Encara tens l'oportunitat de formar part d'aquest projecte col·lectiu. Vinga, que tu no hi pots faltar.

Consulta les bases aquí

Llista de blogs aspirants a formar part de la
primera antologia de la catosfera literària
:

1- [Bauen_blog]
2- Cal Seixanta
3- Tinta Xinesa
4- La Garrofa de Mont-roig
5- Antaviana
6- Els dies i les dones
7- RdY
8- LlunÀtic
9- Raons que rimen
10- Mira pel forat
11- Contes de Storyville
12- Filant prim
13- Bloguejat
14- El que mai et vaig dir
15- La Panxa del Bou
16- El basar de les espècies
17- Col·lecció de moments
18- Salms
19- Photolog
20- El Cau del Plany i del Dolor
21- Tinc una palla a l'ull
22- El vertigen del trapezista
23- Reflexions del món i de l'educació
24- Remove Viewers
25- Emigdi Subirats
26- Més llibres, més lliures
27- B&N
28- Serret Blog (G. Fandos)
29- Josep Pujol
30- Itching like grass
31- Meditacions des de l'esfera
32- Melicotons al sementer
33- Versos que em fan absent
34- Velocitat limitada
35- La veïna del pis de sota
36- David Gálvez Casellas
37- L'Escriptori
38- Castells de cartes
39- Marina Martori
40- Propense
41- Segons literaris
42- Poeta per un dia
43- No em diguis que és un somni
44- Escrits
45- Combray - Balbec
46- Ilercavònia
47- És l'hora d'hissar els somnis
48- Bitassa a lloure
49- Nuesa literària
50- Bloc al circ
51- ReGisTRes parTiCulaRS
52- Gazophilacium
53- Tens un racó dalt del món
54- L'habitació grisa
55- Ara plou
56- eLiteratura
57- Llum de dona
58- BLOG:RNiA
59- Pedra Lletraferida
60- Amu Daria
61- Vilafestuc
62- Malerudeveure't
63- Trencantesquemes
64- El cuirassat Potemkin
65- Aristòcrata i obrer
66- El Llibreter
67- Dipofilopersiflex II
68- L'home dibuixat
69- Entrellum
70- Serret Blog (J.J. Rovira)
71- Too much strong ma non troppo per te
72- Anotacions rizomàtiques
73- Pa sucat amb oli
74- Antesi permanent
75- Greenie
76- El radar de Sarrià
77- La Cuca al Cau
78- Tot és possible
79- De tard en tard
80- Serret Blog (O. Serret)
81- De Roquetes vinc, a Tortosa baixo
82- Esborranys solemnes
83- El llegidor pecador
84- Cat-al-indi
85- SorroBloc
86- El submarí terrestre
87- La vida diferida
88- Lectures de l'Espolsada
89- Mirades des de Musairibo
90- Va de bo, cavallers!
91- Xavi - Sant Fost
92- Frannia
93- Reflexions De Mitjanit
94- BibloSfera
95- Nau Argos
96- Marta Insa
97- Fonamental
98- Centpeus
99- B de Llibre
100- Meo Quidem Animo
101- Des del carrer estant
102- La nit de la iguana
103- Assumpta Montellà
104- Entre somnis i realitats
105- Vent d Cabylia
106- Depasseig
107- Verba volant, scripta manent
108- El bloc de la jaka
109- Platxèria
110- Pinyol d'oliva
111- Núria Aupí
112- Creació filosòfica II
113- Tirant al cap
114- L'efecte Jauss
115- Nausica
116- El Quadern d'Albert Calls
117- Letters, words and poetry
118- Més content que un gínjol
119- Poemes des de l'Alguer
120- Gumets
121- Diari d'Albert Balada
122- Papers reciclats
123- Diari de la meva escola
124- Poca mandra
125- L'esperança de la utopia
126- Ultralocàlia
127- L'altra cara de la lluna
128- Violette Moulin
129- Diari d'un captaire moral
130- Ariadna al laberint grotesc
131- Sega de mots
132- Apunts des de dalt del baobab
133- Flaneuse
134- Pluges, plugims i plovisqueigs
135- Espais tacats
136- El pèndol de petites oscil·lacions
137- Siknus.com
138- El cadafal

Mapa de la Catosfera Literària

Amb la col·laboració de

Un espai de comunicació

"Una nació és un espai de comunicació"

Eliseu Climent


La CATosfera és, a hores d'ara, el principal espai de comunicació digital de què disposem els catalans d'arreu del món. Per cada repetidor de TV3 que clausuren, s'obren 1.000 blogs nous... La tele aviat serà una antigalla que no es mirarà ningú. Internet és el present i el futur. Catalunya serà catosfèrica o no serà. La Revolució Catosfèrica només ha fet que començar...

12.12.07

Misèries catosfèriques

La catosfera no es diferencia gaire de la resta de realitats humanes. A la catosfera hi ha gent que penca i genteta que només sap criticar, enveja podrida, miserables, paràsits inútils, canalla sense cap mena de respecte ni de criteri. Ni fan ni deixen fer. Perquè, malgrat tot, hi ha gent que fa coses, gent amb idees i iniciativa, gent que se la juga cada dia, que dóna la cara, que fa GRAN la nostra catosfera. Al final, com sempre, el temps posarà cadascú al seu lloc. A la catosfera, com a la vida, sovint també hi ha mals rotllos. Jo n'he patit uns quants. La meva memòria recorda cada detall i cada nom... Hi ha coses que no s'obliden. Al final, els miserables desapareixen com puces insignificants.

Avui he perdut un altre premi
Vicenç, felicitats!

(en aquest no em puc presentar)

11.12.07

Taula Blogs & Literatura

En el marc de les Jornades de la Catosfera, que tindran lloc a Granollers l'últim cap de setmana de gener, hem programat per al dissabte 26 a les 10 del matí una taula rodona sobre els blogs i la literatura. He estat l'encarregat de coordinar-la i en seré el moderador. Us avanço quins seran els components d'aquesta taula:
  1. LAURA BORRÀS: Professora de la UOC, directora grup de recerca Hermeneia. Dirigeix un màster en estudis literaris en l'era digital.
  2. MIQUEL BONFILL: Responsable d'Omatech, empresa que gestiona el web de Relats en català.
  3. JORDI FERRÉ. Editor de Cossetània i blogaire.
  4. JESÚS M. TIBAU. Escriptor i blogaire.
[BIEL MESQUIDA ha excusat la seva assistència per motius de salut]

Ciberliteratura, dietarisme digital, e-poesia, blognovel·la, hipertext, literatura ergòdica, blogografies, autoedició, del paper al blog i del blog al paper, internet i els llibres, què significa ser escriptor a l'era digital, edició 2.0, el futur de les lletres virtuals... Parlarem de tot això i més. No te la pots perdre.

10.12.07

La línia vermella d'ERC


Blogosucció

He aprofitat el pont de la Immaculada Constitució per a fer vàries coses: llegir, endreçar el jardí, veure pel·lícules, gaudir de la xemeneia... Però el que més temps m'ha ocupat ha estat l'operació quirúrgica que he hagut de practicar a la versió original de Catosfera Ciberdietaris 04-05-06, l'obra guanyadora del Premi Nadal Batle. Avui fa un any del veredicte. Enguany ha quedat desert. El volum que vaig presentar tenia 500 pàgines que aplegaven els textos bloguejats a Tros de Quòniam (04-05) i els textos del primer any d'ENTRELLUM (06). El servei de publicacions de la UIB m'ha dit que calia "aprimar-lo"... No us podeu ni imaginar què suposa rellegir-ho tot i haver d'aplicar el bisturí sacrificant textos que saps que es quedaran al calaix... L'he de reduir a la meitat. Quina liposucció blogològica! Cal eliminar el "greix" sobrant, la morralla. Al final, el llibre ha de tenir com a molt 300 pàgines. El criteri de selecció és clar: deixar sobretot els posts més blogològics. I la resta? Vaig esborrar gairebé tots els arxius de TdQ. L'any 2006 d'ENTRELLUM, en canvi, està tot a la vostra disponibilitat. Tres anys d'escriptura digital esdevindran unes quantes pàgines de cel·lulosa... Què dura és la vida!
En l’edició de 2006, Toni Ibánez rebé aquesta distinció per l’obra Catosfera 04 05 06 Ciberdietaris. El seu treball feia referència al sorgiment dels blogs com una eina de contribució a la consolidació d’un nou espai de creació i de comunicació (la blogosfera), en el qual la llengua catalana també té un lloc.
Fet: Montilla i Puigcercós ara estan callats i han oblidat el que van prometre.
Fet: després de més de vint anys Alacant no veu TV3 (...)
Paraules: em vaig apuntar al nacionalisme quan encara vivia Franco i jo era menor d'edat.
Paraules
: recorde pocs dies més tristos que avui, quan tinc la sensació que m'han clavat un punyal en l'esquena els meus, els de més amunt de l'Ebre. Meus? I ara què president Montilla? I ara què conseller Puigcercòs? I ara què conseller Tresserras? (VP)

9.12.07

Residuals

Han de venir de la Universitat de Stanford per a confirmar-nos el que nosaltres ja fa temps que diem: Catalunya es descatalanitza...
La descatalanització és avui més greu que fa vint, trenta, quaranta anys. Les poques persones que encara poden recordar el període republicà saben que literalment han canviat de país. Els que reprenem el contacte amb Barcelona d’any en any, som molt sensibles a l’ensulsiada, perquè en lloc de viure el procés de manera gradual el vivim a batzegades. Cada vegada hi ha menys Catalunya en aquesta ciutat, cada vegada més els catalans hi són residuals.

8.12.07

El vel pintat

Pel·lícula basada en la novel·la de Somerset Maugham The Painted Veil (1925), títol inspirat en un vers de Shelley: The painted veil which those who live call Life... Es tracta d'una reflexió sobre l'amor profund, l'amor que perdura en el temps malgrat les vicissituds de la vida, la grandesa de l'amor que esdevé substància del que som, fins i tot més enllà de la mort. L'amor ferit pel desamor. La mútua comprensió. Naomi Watts. Edward Norton. Exòtics paisatges de la Xina. Crítica del colonialisme. Música de Satie. Una lliçó de silencis. Un poema audiovisual. Recomanació ENTRELLUM.

7.12.07

No escrigues!

Ah, si tinguera un fill... Si tinguera un fill li diria: no escrigues! No et dediques a l'art, no conrees el món del pensament. Viu, tan sols viu, aprofita cada moment, cada instant, cada bocí de la teua existència: ocupa'l de plaers reconfortants, de distraccions amables, de bons moments. Oblida el teatre, la poesia, l'art, t'estalviaràs les seues ingratituds, les seves hores llarguíssimes de soledat. Molt pocs aconsegueixen vèncer aquesta soledat, i si estàs poc dotat de talent, o tan sols dotat a mitges, et transformaràs en un pocapena, en un amargat, en un home consirós i trist, però si eres un artista genuí, mai no et podràs evadir, et desesperaràs davant la presó on t'ha conduït el teu desig de transcendir. No enraones, enamora! Sigues tan sols fidel a tu mateix, als teus instints, a la probitat de la teua consciència, però mai no descobresques la teua posició, mai no reveles públicament les teues coordenades, mai no et poses a tir, sigues eteri, veloç i no et deixes capturar pels falsos paranys d'aconseguir la veritat i conquerir la cultura!

Martí Domínguez, El retorn de Voltaire, p. 118