M'aborda pel carrer. És un home ros d'uns trenta anys, vestit amb un xandall negre, més baix que jo, ulls clars, grassonet. Em diu en català:
- Hola, quina alegria trobar-te!
- Qui ets? (faig jo, no l'he vist mai, no el reconec ¿?)
- Sí, home, vas parlar fa 4 o 5 mesos amb mon pare, el Salazar, el pintor...
- Crec que et confons de persona.
- Que sí, que ets tu.
- Jo no conec ton pare. Si no em dónes més pistes...
- Coi, si no ets tu, allavontes tens un doble! Clavat a tu!
- Pot ser...
- I com et dius?
- Toni, em dic Toni.
- Miri, senyor Toni, mon pare s'acaba de morir (el paio es posa a plorar!). 52 anys, una angina de pit, pobret. Estic destrossat. Mon pare era la meva vida...
- Hosti. Ara sí que m'has fotut. Em sap greu.
- M'acaben de trucar de Barcelona, la meva dona, que està allà a l'hospital, hi he d'anar. Sr. Toni, a veure si em podria donar alguna cosa per al tren...
- Aquest truc ja me'l conec (li dic amb una rialleta)
- ….... (descobert, marxa mutis i cap cot)
- No, no te'n vagis. Vine un moment (faig el gest amb la mà)
- Què vols?
- Vull que m'expliquis la veritat.
- Quina veritat?
- La teva. ¿Et sembla bé anar enganyant la gent d'aquesta manera? ¿Et sembla bé usar de forma tan macabra la figura de ton pare, manipulant les emocions de les persones?
- ….... (calla sense saber què dir)
- Reconec que te n'has sortit prou bé. Les llàgrimes de cocodril t'han fallat una mica, però serviries per al teatre. T'ajudaré si em dius la veritat.
- Què vols saber?
- Suposo que si vas repetint aquest drama pel carrer és que et funciona, no? Quanta gent ha picat?
- Alguns...
- I la teva veritat quina és?
- No entenc...
- Vull saber la realitat de la teva vida. Si m'ho expliques t'ajudaré.
- No.
- No, què?
- Que no li explicaré res.
- Per què?
- Perquè la meva realitat és massa trista. A més, a vostè què li interessa? No n'ha de fer res.
- Sóc escriptor. Potser en faig un relat o una novel·la. Clar que m'interessa.
- I per on començo?
- Doncs pel principi.
- Ufff. El principi-principi?
- Sí.
- Se'ns farà de nit...
- Jo no tinc pressa. I tu?
- No...
- O encara vols entabanar uns quants transeünts més?
- No, no li penso explicar res.
- Ara te'n desdius?
- És que vull saber quant em donarà. Si vostè després fa un llibre i guanya diners, jo tinc dret a cobrar també per la meva història.
- Et donaré tot el que porto a sobre.
- I quant és això?
- No t'ho diré. T'has d'arriscar.
- Segur que és poc...
- O no. Qui lo sa... Jugues o no?
- No. Vostè és un ésser molt estrany.
- Per?
- Mai m'havia trobat ningú com vostè.
- Ni te'l tornaràs a trobar.
- Digui'm la quantitat de diners que duu a sobre i li explicaré el que vulgui.
- No t'ho diré.
- Aleshores me'n vaig.
- Ok. Tu t'ho perds.
- I tu també.
He intentat reproduir la conversa el més fidelment possible. Encabat, ell ha marxat en la direcció contrària a la meva. Tot ha succeït al Passeig de Ronda, entre la Plaça dels Pagesos i l'Avinguda de Madrid, enfront del monument a Gaspar de Portolà, a tocar de la farmàcia.
Em pregunto per què m'ha escollit a mi, què ha vist a la meva cara que li ha fet imaginar que podria picar. Suposo que us preguntareu quants diners portava a la cartera. Ell s'ho estarà preguntant durant molt de temps. Exactament portava 17 euros i mig. No sé si és poc o molt. ¿Quant val una bona història?
Em pregunto per què m'ha escollit a mi, què ha vist a la meva cara que li ha fet imaginar que podria picar. Suposo que us preguntareu quants diners portava a la cartera. Ell s'ho estarà preguntant durant molt de temps. Exactament portava 17 euros i mig. No sé si és poc o molt. ¿Quant val una bona història?





















