22.4.12

El nostre millor discurs


Sóc un escriptor que es malfia de les paraules. Cada dia que passa se'm queden més curtes. És com si la vida fos llum i elles ombres. M'apassiona ser, no pas dir. Que els batecs i els petons siguin reals, profunds, intensos; que la pell s'amoroseixi amb la cal·ligrafia dels dits; que les mirades es fonguin sense comes ni conjuncions; que fem del silenci el nostre millor discurs. Aquesta és la saviesa que voldria posseir: dir-ho tot sense dir res, callar per sempre més, aprendre a escoltar els ocells, la remor de les onades, la música del vent entre les branques dels roures, la tendresa que em deixes quan te'n vas. És com si la vida fos llum i elles ombres. Escriure és ofuscar-se.

[El Land Rover-Barbie l'ha pintat el meu amic Andy de Mata-solana, un artista, un savi]

Dietari de Terradets

18.4.12

Caliu


L'amor no té camins, només dreceres.
De dia i de nit s'obre pas com el riu que, impetuós, travessa muntanyes.
El foc de l'amor no crema.
És un caliu que perdura més enllà de la passió i la pena.
Si tens amor, cuida'l.
Si no en tens, inventa'l.
Sense amor la vida no val la pena.

(dedicat als meus pares en el seu 50è aniversari de noces)

agraïments

10.4.12

Bancs

De bon matí entro al meu banc on line i descobreixo que m'han cobrat 60 euros en concepte de "quota anual de la tarjeta de crèdit". Quins collons! Telefono al servei al client. Els pregunto si es tracta d'una broma. Em diuen que no, que patatim i patatam. Aleshores replico dient que és un robatori, que ja pago prou interessos per usar-la, que no estan els temps per anar furtant al personal. La senyoreta, amb to de veu conciliador, roman immutable, fins que li dic: Miri, o em retornen avui mateix aquests 60 euros o dono baixa ipso facto la targeta i marxo del banc... demà tindran un client menys. I penjo. Tres minuts després rebo una trucada: Sr. Ibañez, no se preocupe, le abonamos un importe de 60 euros en su cuenta para que Vd pueda seguir disfrutando de las ventajas de nuestro banco. ¿Le parece bien? Resposta: Me parece perfecto, no esperaba menos de usted. La senyoreta riu. Jo també. M'encanta que em tractin de Senyor. El dia no ha començat gens malament...


    Dietari de Terradets

    9.4.12

    A-2

     
    THE MEANING OF LIFE - LEARNING - CONSCIENCE - TO SHARE

    Quin és EL SENTIT DE LA VIDA? Per què vivim? Potser la vida no té cap sentit, sinó només direcció: del bressol a la tomba, naixem, creixem, fem una pila de coses... i després morirem. Això és tot? Em penso que aquesta no és la resposta correcta a la pregunta pel sentit. Estic convençut que estem aquí per alguna cosa. Estem aquí per APRENDRE. Aquest és el nostre objectiu. Totes les experiències que vivim són lliçons, les bones i les dolentes, les felices i les infelices, triomfs i fracassos, les relacions, fins i tot les malalties. Tot el que ens passa ens ha de servir per aprendre. Hem de quedar-nos amb l'essència de totes les vivències i esdevenir més savis. El veritable sentit de la vida és assolir un alt nivell de CONSCIÈNCIA, estar despert, adonar-se, enriquir-se (no pas des d'un punt de vista material, sinó en sentit espiritual). Coneixement, saviesa, consciència. Som aquí per aprendre, a través de l'existència, pas a pas, any rere any. I no es tracta només d'un objectiu individual o egoista, perquè després cal COMPARTIR tot això amb els altres. Per tant, estem aquí per aprendre i compartir, per a caminar junts pel camí de la vida, ajudant-nos els uns als altres.

    Sèrie A

    Dietari de Terradets

    Us recomano un blog imprescindible: 
    (Tinc l'honor d'haver sigut professor del seu autor, 
    un dels millors alumnes que he tingut mai) 

    6.4.12

    Enlloc està escrit

    Ningú decidirà per tu. Ningú ha de dir-te què has de fer, quan ho has de fer i com ho has de fer. Ningú. Hi ha decisions que poden canviar-te la vida. Hi ha vides que depenen d'una sola decisió. De vida només n'hi ha una i enlloc està escrit que hagi de ser sempre igual, repetitiva, previsible, rutinària, avorrida, grisa. ¿Quantes vides hi caben dins una vida? ¿Per què hauríem de descartar els somnis? ¿Per què ens aferrem a allò conegut i no ens arrisquem amb allò desconegut? ¿Per què la por ha d'avortar les ànsies? ¿Per què hem de ser gira-sols mirant la lluna? Ningú decidirà per tu. Només la mort. I aleshores ja serà massa tard per a lamentar-se.



    Dietari de Terradets

    4.4.12

    Perfecció


    La perfecció és no ser res, no viure en el passat ni en el futur, no recolzar-se en allò fugaç i efímer. La perfecció és enfilar-se a una roca i romandre-hi, esperant que el món s'esvaneixi als teus peus i que tots els vels caiguin per tal que la veritat resplendeixi. La perfecció és estar en el lloc correcte, en la posició cognitiva adient, afermat en la sòlida roca de la senzillesa, de la puresa de l'ànima, de la buidor-plenitud interior. Només llavors es manifesten la consciència i la joia absolutes. Sobre una roca. Vet aquí la veritable perfecció.


    TAO TERRADETS

    Dietari de Terradets

    2.4.12

    Gaudeix Terradets



    Fa 9 mesos que visc al Pallars Jussà, al vessant nord del Montsec de Rúbies, on el Barcedana s'aiguabarreja amb la Noguera Pallaresa nodrint el pantà de Terradets. Aquest ha sigut el context en el qual he anat escrivint els meus darrers textos. Un entorn privilegiat, gairebé verge, gens turístic, ple d'energies tel·lúriques. 

    Amb l'arribada de la primavera, la natura mostra tota la seva exuberància: muricecs, serps, sangartilles, granotes, papallones, ocells, flors, brots tendres... El paisatge reverdeix. L'hort comença a esquerar-se. És el moment de gaudir a l'aire lliure, respirar puresa, deixar que el sol et colri la pell, perdre's dins el bosc resseguint els corriols dels senglars, remuntar el rierol, banyar-se a la cascada, endinsar-se a les coves, enfilar-se al capdamunt del massís, visitar pobles abandonats, contemplar les estrelles...

    M'agradaria compartir tot això amb vosaltres més enllà de les paraules. Us puc fer de guia, ensenyar-vos els secrets que he descobert, acompanyar-vos en la recerca del vostre camí de creixement personal. Individualment o en grups petits, podeu venir a passar el dia o un cap de setmana. M'adapto als vostres interessos i necessitats. Si voleu conèixer un territori intacte i una forma de vida alternativa, lluny de la ciutat i de la crisi, ja sabeu on sóc. Hi esteu convidats.

    Per a més informació, envieu-me un mail a tonibanez@hotmail.com


      Mostra Vall de Barcedana en un mapa més gran

        TAO TERRADETS
        Dietari de Terradets

        1.4.12

        Taoisme


        De vegades em pregunten què sóc. Aquesta pregunta em posa frenètic. No suporto les etiquetes. L'important no és què sóc, sinó qui sóc. Per a sortir del pas, acostumo a dir que sóc "escriptor". És la resposta més superficial. Si veig que la persona que m'interroga està interessada en aspectes més profunds i considero que pot comprendre'ls, aleshores responc que sóc "taoista tàntric". Sense deixar de ser etiquetes, aquestes dues paraules són les que, a hores d'ara, defineixen millor el què, no pas el qui

        Fa 20 anys va caure a les meves mans un llibre que em va canviar la vida. Dir que un llibre t'ha "canviat la vida" és dir molt, però així va ser. Des que el vaig llegir per primera vegada, sempre m'ha acompanyat, no he deixat mai de rellegir-lo, fins al punt que, juntament amb el Daodejing, s'ha convertit en la meva "Bíblia". Pocs llibres m'han ensenyat tant. Aborda dues qüestions fonamentals: l'alimentació i la sexualitat. Com que el seu contingut és eminentment pràctic, he anat experimentat-lo al llarg dels anys amb resultats d'allò més satisfactoris. Si per mi fos, seria lectura obligatòria a totes les escoles.  


        He trobat el PDF a la xarxa. Feu-me cas: llegiu-lo. No us en penedireu.

        Taoisme
        Tantrisme

        Dietari de Terradets

        30.3.12

        Sense adjectius

        Que morin tots els poetes amb totes les seves paraules sobreres que només serveixen per a emmascarar i enterbolir la llum de la vida pura, blanques vivències, hores supremes entre els llençols, vora el riu, sota el cloquer gòtic, campana que repica, àngel de la guarda, llisca la barca, cavall de foc, dits esmaperduts, cireres i xocolata, boques que es mengen l'una a l'altra, emporta-t'ho tot, no deixis res de mi, ni els batecs dins el cor, ni la sang, ni la mel, no et diré adéu, queda't aquí per sempre, ebri de tu, ineluctablement, en el silenci de la posta, en la ressaca infinita, escuma sobre la sorra, queda't amb mi, matem els poetes, matem les paraules, siguem la flor i l'ocell, el cel que som, l'instant present, una dona i un home, sense adjectius.    


         

        Dietari de Terradets

        28.3.12

        Diràs que és massa lluny


        Diràs que és massa lluny,
        que la distància entre els cossos és insalvable,
        que té raó el mestre de Llofriu quan sosté
        que l'amor físic és l'únic real i perdurable,
        trobar l'encaix eròtic, la clau per al teu pany,
        l'adoració i el plaer compartits, la tendresa,
        el luxe d'esdevenir una sola carn, el diàleg,
        l'acoblament de les ànimes solitàries,
        evitant el platonisme, tan inhumà,
        tan decadent, tan trist.

        Diràs que és massa lluny,
        que haurem d'aprendre a viure entre l'enyor i l'esperança,
        sargint l'absència amb els mots, esvalotant les ombres,
        glatint afamats, assedegats del cel que som
        sense poder abastar-lo.

        Diràs que és massa lluny,
        nineta del meu cor, la teva pell intàctil,
        els llavis que, agosarats, es desclouen del tot,
        els dies més blaus que l'oceà, les nits més clares de lluna,
        la boira que vol ser llum, la vida que no es resigna.

        Diràs que és massa lluny el somni de poder estar junts,
        davant un horitzó infinit sense baranes, sense pors, sense entrebancs,
        perduts per sempre més entre les ones, nàufrags de l'amor recòndit,
        and I miss you so much, there's no one in sight, 
        and we're still making love, in My Secret Life,
        ho farem millor que mai, els àngels seran còmplices,
        el vent, la pluja, els cims nevats, la sorra blanca de les platges,
        ho farem millor que mai, com només ho fem nosaltres,
        I’ll be marching through the morning, marching through the night, 
        moving cross the borders, of My Secret Life,
        I no hi haurà paraules que ens separin
        I no hi haurà rellotges, ni ficcions, ni amagatalls
        I serem i estarem i tindrem i farem
        i volarem plegats




        Dietari de Terradets

        26.3.12

        Tres homes

         

        Tres homes ens hem retrobat després de trenta anys. En teníem divuit quan els nostres camins van separar-se. No pot ser "casualitat" que, per art de màgia, haguem tornat a coincidir. Avui hem passat el dia junts en un indret molt especial. Ens hem posat al dia. Xerra que xerraràs, hem descobert que les biografies s'assemblen en molts aspectes, adonant-nos d'alguns paral·lelismes força sorprenents. No us estic explicant una novel·la ni una pel·lícula. La realitat sempre supera a la ficció. Ho he viscut incrèdul i agraït. He guanyat dos amics. Una setmana abans de retrobar-nos, un dels homes va somiar-me. No meyspreeu els somnis. Som allò que les dones que ens han estimat han fet de nosaltres. És l'amor qui ens esculpeix, de vegades amb tendresa i de vegades a martellades. La llum que cerquem enmig de les ombres sovint apareix en uns ulls que et miren. No hi ha res més profund que la mirada.

        Dietari de Terradets

        23.3.12

        A-1

        Aprofitant l'avinentesa que ja fa 9 mesos que visc a Terradets; amb la primavera acabada d'estrenar i amb la pluja encara degotant, amarant els boscos; atès que, com vaig dir en el penúltim post de la Sèrie T, aquesta etapa de la meva vida ha suposat una mena d'auto-gestació; voldria exposar algunes de les conclusions (sempre provisionals, per descomptat) a les quals he arribat.  

        Em ve de gust canviar de format, així que en comptes de teclejar paraules perquè les llegiu, em gravaré en vídeo i em podreu veure i escoltar. No sé si això enceta una nova Sèrie. Podria ser.



        POR - LLIBERTAT - FLUIR - VOLAR - SENTIR 

        Dietari de Terradets

        Obligacions

        No tinc obligacions. L'única obligació que tinc és ser feliç i fer feliços als altres, si es deixen. El problema és que, de vegades, la gent té molta por de ser feliç...

         Dietari de Terradets

        21.3.12

        El darrer petó

        Si fóssim realment conscients de la mort, no ajornaríem res, no permetríem que la por s'apoderés de les nostres decisions, no ens quedaríem arrepapats en el sofà esperant el proper anunci de la tele. 

        Si fóssim realment conscients de la mort, tots els petons serien el darrer petó i cada paraula un epitafi. Amb el benentès que fóssim realment conscients, que no és el cas, em temo.

        Com diu el poeta:
        ... i saber que, a l'hora de morir, només ens penedirem del temps que hem perdut sense ser feliços.... podent-ho ser..... això em mata abans que la mateixa mort...

        Dietari de Terradets

        18.3.12

        Donar-nos

        Saps quina diferència hi ha entre l'amor i el desig
        El desig vol posseir mentre que l'amor en té prou amb donar.
        Les possessions (d'objectes o de subjectes) ens atrapen, ens esclavitzen, no ens deixen ser el que som de veritat... 
        Donar-nos és el més elevat que podem fer en aquesta existència.

        Ah, i fes-me cas: no pixis mai contra el vent.

        ----------------------------------------------------

        ¿Sabes qué diferencia hay entre el amor y el deseo?
        El deseo quiere poseer mientras que al amor le basta con dar.
        Las posesiones (de objetos o de sujetos) nos atrapan, nos esclavizan, no nos dejan ser lo que somos de verdad...
        Darnos es lo más elevado que podemos hacer en esta existencia.

        Ah, y hazme caso: no mees nunca contra el viento.

        ----------------------------------------------------

        Do you know what's the difference between love and desire?
        Desire wants to own whereas love has enough giving. 
        Possessions (objects or subjects) catch us, enslave us, they don't let us be what we really are...
        Giving to others away is the highest thing that we can make in this life.

        Oh! Pay attention: Don't piss against the wind. 



        Dietari de Terradets

        16.3.12

        La mar i tu


        M'esmunyo dins la fosca quan te'n vas
        Invento paraules noves per atrapar-te
        Somio paisatges nostres fets de rialles
        Enyoro el demà que ha d'arribar

        Tu amoroseixes totes les hores
        Ets tan melosa que em llepo els llavis
        La mar i tu, camí dels somnis
        La mar i tu, bressol i llar

        Som aigua que avança sense aturall
        No hi ha pedres que l'entrebanquin
        Farem un niu de paraules
        Els déus ens envejaran

        M'esmunyo dins la fosca quan te'n vas

          My first singer-songwriter perfomance...

            Me deslizo en la penumbra cuando te vas / invento palabras nuevas para atraparte / sueño paisajes nuestros hechos de risas / añoro el mañana que ha de llegar / Tu suavizas todas las horas / eres tan dulce que me relamo los labios / la mar y tú, camino de los sueños / la mar y tú, cuna y hogar / Somos agua que avanza sin cesar / no hay piedras que la frenen / haremos un nido de palabras / los dioses nos envidiaran / Me deslizo en la penumbra cuando te vas 

            I slip away in the darkness when you leave me / I invent new words to catch you / I dream landscapes of us made by laughs / I miss the futur that is coming / You temper all the hours / you are so sweet that I lick my lips / the sea and you, the way of dreams / the sea and you, cradle and home / We are water which move forward without obstacles / there aren't stones obstructing it / we will make a nest of words / the gods will envy us / I slip away in the darkness when you leave me
             

            poemes

            Dietari de Terradets

            14.3.12

            SOM



            Enfonso els peus al fang
            Me'ls rento amb aigua pura
            Deixo que el sol em colri la pell
            Escolto el clapoteig de l'aigua a la cascada
            Ressegueixo el vol de les papallones
             M'embadoco com les granotes
            Veig una guilla i dos esquirols
            Medito amb el Daodejing

            Aquell que estima és valent
            El que lluiti amb amor vencerà


            Parlo amb el pastor

            Ets amb mi
            SOM


            12.3.12

            horitzó

            Si l'horitzó és finit no és horitzó, sinó gàbia.

             Dietari de Terradets

            10.3.12

            Apassionadament

            La raó no governa la vida. Són les passions les que manen. Sense passions ens avorrim. Sense passions som un riu embassat. Els embassaments només es poden construir a les depressions. Apassionar-se és viure la vida intensament, enlairar-se. Davant això, la raó té les de perdre. Hume afirmava que les passions són "irreductibles". La raó s'entesta a controlar l'incontrolable mentre que la passió ho destarota tot com una tramuntanada. Cal perdre l'oremus per a guanyar el sursum corda. No es pot servir alhora dos senyors. El cap serveix per als barrets, però és el cor el que batega i fa bullir la sang. Després hi ha els intel·lectuals, els moralistes i els carallots que tenen la sang d'orxata. Una colla de dropos que no fan cap bé a l'espècie. Si hi ha passió hi ha ales. Sense passió ens arrosseguem com els talps. No tinguis por de les passions. Són la cosa més natural i sana que hi ha. Res no s'ha fet en aquest món sense l'impuls libidinal i divinal de la passió. Diuen que dura 18 mesos com a màxim, que si s'allargués més temps moriríem d'esgotament, exhaurits, buidats. Val més morir espremut que viure com un coala, que dorm 20 hores al dia. És com els que tenen calés i no se'ls gasten. S'ha de ser molt capsigrany. O l'amor és passional o no val gran cosa. Després hi ha el matrimoni, que és la passió deixatada, la responsabilitat dels fills i el rebut de la hipoteca. I 4.000 obligacions més. Però lo més divertit de tot plegat és que nosaltres no escollim les passions, sinó que són elles les que ens escullen a nosaltres i, llavors, la presumpta llibertat se'n va a fer punyetes ipso facto. Val més ser esclaus de les passions que senyors del desert. I Buda que s'ho faci mirar.


               

            Dietari de Terradets

            9.3.12

            La joia



            La joia ets tu -va dir el mestre. No la busquis enmig de la gernació. No hi és. No la busquis a les parelles, ni en els compromisos. Tampoc es troba en aquest lloc. No la busquis als núvols, ni a l'altre extrem del món. No la trobaràs tampoc allà. Busca on saps, on realment es troba, en l'absència d'ignorància, en l'absència d'ombres i en la tranquill·litat de consciència del que camina amb el cor net per la vida. Busca-la justament aquí.

            El deixeble va preguntar: I en l'amor?

            El mestre el va mirar amb infinita tendresa i va respondre: L'amor és l'única joia que podem compartir.