17.6.06

Abans de menjar caragols...

Abans de menjar caragols i llobarro, i sense reflexionar gaire sobre el meu vot de demà, passo un matí distret llegint Rebelión en Catanya de Juan Abreu, una novel·leta divertidíssima que imita l'estil d'Orwell a Animal Farm i que podeu aconseguir aquí en PDF. Jo he agafat 150 folis dels que guardo per a reciclar (escrits per una cara) i (a la cara que quedava neta) he imprès el text amb l'opció de qualitat "esborrany". Us asseguro dues hores d'hilarant lectura. Molt recomanable per als acòlits d'ERC i altres bufanúvols amb vel·leïtats taratrubeolíniques... L'argument és una típica reductio ad absurdum amb un final realment genial. L'humor i l'autocrítica són les millors armes contra la imbecil·litat generalitzada.

Recomanació ENTRELLUM

Línia Vallès núm 120 (16.6.06)...

16.6.06

Brutal, extraordinari, clarivident...

Brutal, extraordinari, clarivident article de Baltasar Porcel avui a LV (p.29): La utopía y Maquiavelo. L'esquema que vertebra el text és senzill i contundent:


















Em quedo amb la frase més genial de l'article, una afirmació que alguns somiatruites que no toquen de peus a terra (situats a la columna dreta de l'esquema) haurien de tatuar-se al cervell:
No existe la magia que pueda materializar en un futuro ignorado un Estado inexistente en una sociedad no establecida.
Només per aquesta sentència lapidària Porcel mereixeria passar a la història. ¿Voleu la traducció simultània perquè l'heu llegit tres cops i no l'enteneu?
Els idealistes (columna de la dreta) es nodreixen de ficcions i, talment profetes, prometen un futur que només se'l poden creure quatre babaus capaços de combregar amb rodes de molí. Per sort, la majoria de la gent no és tan imbècil.

PS: Mitja hora després de publicar aquest post, un entrellumaire m'ha enviat aquest mail:







Chapeau! Jo no ho hagués pogut resumir millor. Però, alhora, al mateix mail, podem substituir la paraula Catalunya per la paraula España i tindrem la fe mística pepera, un altre nacionalisme de caire teològic, fins al punt que la Conferencia Episcopal Española aviat decretarà que la indisoluble unidad de España és un dogma de fe. Tales para cuales. Guerra de religions.

La vida és dura...

La vida és dura. Sort que tenim la Beefeater i la Literatura. No sé si és més complicat exercir de professor que de pare. El que és segur és que el més difícil del món és exercir de marit. Per això escric: perquè, almenys, mentre escric, m'eximeixo de les responsabilitats docentspaternomaritals, massa responsabilitats per a un irresponsable com jo. La meva senyora (més santa que Sant Escrivá) no acaba d'assimilar la meva grafomania crònica. Normal. La vida és dura, molt dura, sobretot per a les esposes dels escriptors de pedra picada. La meva filla, en canvi, passa. Sap que son pare no hi és tot. L'únic que li treu la son és que la castigui emportant-me el cable de l'ordinador. És addicta al messenger. Sense arribar a la lamentable addició que té son pare als blogs. Tot s'hereta. Per sort, la seva vida encara no és gaire dura. Podria treure excel·lents, però es conforma amb notables perquè no vol que la resta de companys i companyes li diguin empollona. Alta, rossa, maca, intel·ligent... (tot s'hereta). No hi ha déu que suporti tanta superioritat. La tenen amargada. Jo li dic: "No t'amoïnis, dona, a mi em deien cuatro ojos capitán de los piojos i, ja veus, els que m'ho deien, ¿on són ara?" (El que ha arribat més lluny és 2n. Tinent d'Alcalde de l'Ajuntament de Lleida. I d'ERC! No es pot caure més alt). Ella em diu: "Sí, però les que suspenen tenen més amigues que jo..." - "Tranquil·la -li dic-, mira jo, que mai no he tingut amics... L'amistat és per als dèbils." Collons. Què dura és la vida. No sé què faria sense la Literatura i la Beefeater. Potser ja m'hauria suïcidat. Com diu la meva idolatrada Shakira: No, no se puede vivir con tanto veneno...

15.6.06

En els tres judicis...

En els tres judicis en els que he hagut de comparèixer a la meva vida les tres vegades hi havia una jutgessa que s'expressava en castellà, o sigui, tres jutgesses diferents que coincidien en el por favor, si no le importa, le rogaría que hablara en castellano... I servidor, clar, amb els nervis i tal, pensant que aquell no era el millor moment per a fer-me el catalanista, me ponía a hablar en castellano sin rechistar...

Aquest matí m'han telefonat del Jutjat de Pau de l'Ajuntament perquè anés a recollir la sentència absolutòria del darrer judici. El secretari del Jutjat de Pau és nou, no el conexia: uns trenta anys, prim, amb ulleres. M'ha dit buenos días i, també en castellà, m'ha demanat el DNI... Ha apuntat no sé què, ha segellat la sentència (tota ella redactada en castellà) i, malgrat que jo responia tota l'estona en català, la resta de la conversa l'ha seguit mantenint sempre en castellà. Al final, abans de marxar, li he dit:

- Vostè és nou, oi?
- -ha fet ell.
- I ha hagut de treure una oposició per aquesta plaça, no?
- Sí, efectivamente.
- I en aquesta oposició no li han exigit el coneixement del català?
- No. Son oposiciones de la Administración de Justícia del Estado.
- Ah. Ja.
- Y, además, yo no le he obligado a usted a hablar castellano.
- Només faltaria! No n'he tingut prou amb haver de parlar castellà als judicis que, a sobre, ara em trobo que al meu ajuntament també... És increïble! ¿Vostè ha nascut aquí?
- Prefiero no hablar de cuestiones personales -ha respost el paio.
- Però -li he replicat-, ¿li sembla que hi ha res més "personal" que la llengua que parla una persona? Això ja passa de mida!
- Le rogaría que saliera, que tengo trabajo...

He sortit empipat com una mona. Els plataners de la riera m'han sentit renegar.

Quan he arribat a casa m'he trobat a la bústia un exemplar (bilingüe!) de la Proposta d'Estatut d'Autonomia de Catalunya que serà sotmesa a referèndum aquest diumenge 18 de juny de 2006. M'he entretingut una estona llegint-lo fins que a la pàgina 9 he ensopegat amb l'article 33: "Drets lingüístics davant les administracions públiques i les institucions estatals". Aquí teniu els punts 2 i 3:









Oh, meravella! Quina casualitat! I m'he posat content. Sí. Un altre pas endavant...

Per això (entre moltes altres raons) votaré aquest diumenge.

AFEGIT (19:00): Molt amablement, un entrellumaire estudiant de Dret m'ha enviat un mail en el qual exposa els aspectes més tècnics d'aquest article 33 tot comparant la redacció anterior amb la definitiva. Llegiu-lo

Fas aquest comentari...

Fas aquest comentari en un blog polític:

VICTIMISME I MÉS VICTIMISME

Toni Ibàñez dijous, 15 de juny de 2006 08:26

Carod va de víctima, pobrissó: "Van a per mi, van a per nosaltres." Si els han fotut fora DE TOT ARREU per alguna cosa serà, no? On és l'autocrítica? N'hi ha prou amb el victimisme? El Tinell ha estat un fracàs. El Tripartit ha estat un fracàs. ERC l'ha cagat ben cagada i ara es fa la víctima com si tot fos producte d'una Gran Conspiració del Poder Ocult... Au vinga, Carod, que se't veu el llautó! Per què no admets d'una vegada que has estat un polític incompetent i nefast per a la història de Catalunya i per al teu propi partit (que el millor que podria fer és engegar-te)? Per cert, ¿em vols dir com t'ho faràs diumenge vinent per a esbrinar quines paperetes del NO són teves i quines són del Rajoy i de l'Acebes? Ho tens pelut, xaval.

I, automàticament, provoques tot un seguit de reaccions. No falla. La psicologia humana és una ciència exacta.

14.6.06

Última classe...












Última classe d'alternativa a la religió amb 1r. d'ESO [Sincerament: l'única alternativa real a la religió és el nihilisme, però no tothom està preparat per a viure sense ficcions]

En Razik, a tall (mai millor dit) de comiat, m'ha clavat el pílot a la barbeta. Ha estat "un accident", esclar. Jo el tenia destapat a la mà i ell, entremaliat i juganer com d'habitud, ha empès la meva mà amb tanta mala sort que l'esmolada punxa del pílot ha traspassat la pell del meu mentó esquerre. Res greu. En veure l'efecte de la tinta blava barrejada amb el vermell de la sang, el paio ha dit: Profe, como los colores del Barça!

L'Ivan (el búlgar nouvingut) ja xampurreja algunes paraules molt nostrades: tonto, gilopollas, cabrón, capullo...

La Laura m'ha dit que no parla català porque no me gusta, porque yo soy castellana y española, profe, como mis padres... La Laura va néixer a Badalona fa 13 anys. És un exemple típicament montillero de xarneguisme militant. Si hem estat incapaços d'integrar aquella immigració, ¿em voleu dir com collons ens ho farem per a integrar aquesta d'ara? Catalunya es des-integra a camades. Si el paradigma és el Raval, ja podem plegar. RIP. Em fa l'efecte que no n'hi haurà prou amb programets televisius com Un lloc estrany...!

Que consti que estem parlant dels cadells de la tercera generació fruit d'aquella invasió demogràfica del tardofranquisme que va okupar sobretot l'àrea metropolitana barcelonina creant depriments ciutats-dormitori envoltades de polígons industrials. D'aquí treu els vots el PSC i, últimament, també ERC. Alguns fills de xarnegos se n'avergonyeixen i volen semblar més catalans que els mateixos catalans... No sé què és pitjor.

La Laureta, almenys, és sincera. Repeteix el que ha escoltat a casa tota la vida. Per a ella, hi ha una distinció molt clara entre "los catalanes" i "nosotros". La llengua segueix sent el tret diferencial. La llengua i alguna cosa més...

Ja ho sé. No hauria de parlar d'aquest tema. És políticament incorrectíssim. Hi ha el perill de relliscar cap a la xenofòbia, etc. T'exposes massa, Toni. Dedica't a la poesia. Millor amagar el cap sota l'ala, oi?

Una cosa és el que hauria de ser (o el que ens agradaria que fos) i una altra el que és (el que hi ha = la realitat = la veritat). ¿Què fer, doncs? Entomar-ho, adaptar-s'hi, suposo. Alguns, en canvi, s'estimen més seguir somiant truites amb el discurs multiculturalista i progre, tot aspirant a no sé què...

Jo no sóc gaire optimista. El que veig en perill és la Catalunya catalana, és a dir, el nostre horitzó cultural com a poble amb identitat pròpia. O com diu el preàmbul del nou Estatut:
Catalunya és un país ric en territoris i gents, una diversitat que la defineix i l'enriqueix des de fa segles i l'enforteix per als temps venidors.
La retòrica al servei del suïcidi cultural. Reconeguem-ho: l'artifici de la normalització ha fracassat. Els que ens hi entestem semblem idiotes (en el sentit etimològic del terme: aquest isolament catalanista tan nefast). La dialèctica autoafirmació/obertura és fotuda. No sé ben bé què hem de fer. Ni idea. Ser català no és cosa senzilla. L'enemic a fora i l'enemic a dins. L'autoodi. Els complexes. Etcètera. I la repera ja és quan intentes continuar endavant i, al·lucinat, descobreixes que són els més puristes i oficialistes (manaires pantumaqueros) els que, si poden, t'encamellen i et fan la tinyeta... Quina misèria! I tu els engegaries a pastar fang si no fos que encara "creus" que paga la pena escriure en català malgrat els obstacles... que sempre serem a temps de passar-nos al castellà o a l'anglès.

El que us deia al principi: sense ficcions és molt difícil viure.

PS: La noieta de la foto amb la senyera es diu Ari i viu a Sant Pere de Vilamajor. La vaig trobar posant "senyera" al Google imatges. Aquí teniu el seu web

13.6.06

Faune melancòlic...




















Sabem que demà...

Sabem que demà serem morts com papallones que duren un sol dia i a penes tenen temps de mirar el sol. Ho sabem i juguem a amagar-nos rere excuses que ens protegeixen de la pròpia llibertat. Ho sabem i construïm muralles d’obscures raons, maons que ens empenyen a semblar honrats, ciutadans morals i modèlics. Ho sabem i fem veure que tot va bé quan tot és un absolut artifici creat per a dissimular el caos inherent a la nostra condició de micos tecnificats perduts enmig del nihilisme postmodern. Ho sabem i ens agafem a qualsevol nansa per tal de poder sobreviure al naufragi amb una certa ridícula elegància... Sí, sens dubte sabem que demà serem morts i, tanmateix, la vida segueix maquillant-se com una vella meuca que encara ens sedueix quan es fa fosc...

No t'ho perdis...

NO T'HO PERDIS:

A PARTIR D'AVUI
(que no és el meu sant perquè jo el celebro el 17 de gener)
I COM QUE HEM ARRIBAT AL POST NÚMERO 200

ENS HEM FET UN REGAL

ENTRELLUM TÉ
RÀDIO

(Una ràdio a la carta. Punxa i escolta música de la bona)




Escrius...














Escrius:
Vaig bastir una paret tota sola, no massa gruixuda ni massa alta, però ho vaig fer tota sola. Fa molts anys, quan ja no era verge però tenia l’ànima a flor de pell i els ulls em sortien com agulles. Vaig bastir un amagatall, un miratge, un racó de música, silenci i poques paraules on poder desar-me (...) Vaig bastir una paret tota sola, a còpia de paraules silenciades amb mossegades de llengua, somnis condicionats i menjars inapetents. Ets el desig que s’amaga darrere. Ets la paraula. El cor em surt per la gola quan retornes com l’onada i m’envaeixes. Obro la boca com obro l’ànima. Tanco els ulls i no veig l’esquerda.
Responc:
Fou una petita escletxa
Una onada sinuosa i delirant
La teva real presència
Com un remolí de joia
Ofèlia -heura d'angoixes
Flaire de glicines-
Qui em rescatarà d'aquest naufragi?
Qui em rescabalarà l'equilibri?
Ofèlia, Ofèlia!
Mon cor sanglotarà ton nom
per totes les cantonades
Seré captaire dels instants que compartírem
Ofèlia -heura d'angoixes
Flaire de glicines-
Musa enyoradissa
Digues-me: què puc fer jo
si sóc esclau dels teus somnis?

DP
He recordat capvespres inoblidables plorant paraules inesborrables cridant el teu nom com un orat... No hi ha parets que aturin el desbordament de la vida. Som fràgils, massa fràgils. Sí: mon cor sanglotarà ton nom per totes les cantonades...


powered by ODEO

12.6.06

Aquest és el post número 200...

Aquest és el post número 200 d'ENTRELLUM.

Malgrat que vaig començar aquest blog el desembre de 2005 arran d'un fet prou bloguejable, ENTRELLUM és un CIBERDIETARI de l'any 2006. Això significa que, com els iogurts, té data de caducitat: 31.12.06.

El dietarisme és un gènere ben curiós que el format weblog no ha fet més que potenciar. Després d'una sèrie d'experiències bloguístiques, entre les quals destaca [TdQ]04-05, vaig decidir emprendre aquesta nova singladura a la xarxa conscient de què es tractava d'una obra limitada en el temps a la qual volia imprimir un estil nou, diferent.

Ara que som a l'equador, vull fer balanç i reflexionar una mica.

Visites des del 8.1.06: 22.222
Mitjana diària de visites: 145
Dia amb més visites (19.2.06): 470
Visites per països:













ENTRELLUM suposa el repte d'escriure cada dia: Nulla dies sine post. Això no és cap problema. De fet, hi ha dies que escric més d'un post.

ENTRELLUM no admet comentaris. La decisió pot ser justificada de múltiples maneres. Principalment, volia concentrar-me més en el que escrivia que en les reaccions dels lectors. Molts m'ho han retret, però altres ho han entès i m'han enviat mails quan han volgut dir la seva.

ENTRELLUM ja ocupa 100 pàgines en word i, un cop enllestida l'obra, no descarto la possibilitat de publicar-la en format clàssic de llibre de paper. Si alguna editorial n'està interessada, que es posi en contacte amb mi i en parlarem.

Perquè un blog és una obra: work in progress. Tancar un blog és cloure una obra. Obrir un blog és encetar una obra nova. Sincerament, encara no sé que faré el dia 1 de gener de 2007. Només sé que no serà ENTRELLUM.

Ciberescriure m'ha ensenyat moltes coses. Ofici. Disciplina. Dosar les paraules. Esbaldir les idees. Autogestionar la meva llibertat. Experimentar. ¿La millor gratificació? Tenir lectors fidels i conèixer gent interessant.

ENTRELLUM segueix. Demà ens veiem, si Blogger vol.

(La imatge que il·lustra aquest post no té res veure amb el contingut, però la poso perquè és una foto que he fet aquest matí a la glicina del jardí. M'ha fet gràcia contemplar que la natura no perd el temps)

11.6.06

No hi ha dreceres...

No hi ha dreceres cap a la felicitat. O potser sí. Que quan s'acabi el paper higiènic trobis que hi ha un rotlle nou a l'abast. Agafar un CD de El Último de la Fila i escoltar aquella cançó que feia anys que no escoltaves. Ensumar la pols molla després d'un ruixat. Reconèixer un ocell pel seu cant. Veure créixer els bambús. Deixar de pensar... La felicitat no és un camí ni una meta, sinó una sensació subjectiva amarada de lleugeresa. Si la vida pesa, la felicitat se'n va. Instants com ales que et permeten volar. Com un surar sobre els neguits que ens atabalen. Instants. Instants com melodies que ens aïllen de tot plegat. La felicitat d'un diumenge de juny amb el curs enllestit i les notes passades...



Powered by Castpost


A todos mis sucesivos “jefes” les irritaba que yo supieses más que ellos de todo: actualidad española incluida.

10.6.06

M'arriba aquest mail...

M'arriba aquest mail d'una entrellumaire...
Toni,

No has parlat de la teva successora al premi Ferrater.

El que és curiós és que sou la cara i la creu, ella tan espiritual i tu tant...

Seriosament, n'hauries de fer un input.

Salutacions
Responc:
Benvolguda amiga,

No puc parlar de la meva successora al Premi Ferrater, la comtesa de Balàfia, baronessa amnèsica de la soga de la Pastilla i marmessora del quadrat del tros, altrament dita Dolors Miquel, perpetradora de la Missa Pagesa, per les següents raons de pes:

1- Vaig formar part del Jurat que va decidir qui havia de guanyar el Ferrater d'enguany. No tinc cap vocació de Marsé, jo. Cada cop m'agraden menys les polèmiques.

2- La Miquel no és la Janer. On vas a parar!

3- ¿Espiritual la Miquel? ¿Vols dir? Von allem Geschriebenen liebe ich nur Das, was Einer mit seinem Blute schreibt. Schreibe mit Blut: und du wirst erfahren, dass Blut Geist ist.

4- Potser algun dia, més endavant, em decideixo a parlar...

5- O potser no caldrà dir res. N'hi haurà prou amb llegir l'obra premiada quan surti publicada:
Mare nostra que esteu en el zel
Sigui santificat el vostre cony...

Ella fuma... (amor & tabac)

Ella fuma.
Tu odies el tabac.
El tabac és car, brut, pudent, fastigós...
Si te l'estimessis de veritat, l'acceptaries amb el seu tabac, estimaries també el seu fum i el seu alè nauseabund.
¿¿¿???
¿No diuen que estimar és voler el bé de la persona estimada?
Per tant, el que tu vols és la seva salut, que deixi de fumar.
Si ella s'estimés de veritat, deixaria de fumar.
Si ella t'estimés de veritat, deixaria de fumar.
Però ella segueix fumant...
¿¿¿???
¿L'amor al tabac pot ser més fort que l'amor a un mateix o l'amor a la parella?
¿Quina puta merda té el puto tabac que esclavitza tant?
Fumar és desig de cendra.
Fumar és suïcidi pàmfil.
Fumar és incinerar-se sense anestèsia.
Però ella segueix fumant...
¿¿¿???
¿Per què no l'engegues?
¿Quina voluntat falla més: la seva o la teva?
¿O és que l'amor és una pura confusió tan irracional com el fet de fumar?
???¿¿¿

9.6.06

No hi ha cap sensació...

No hi ha cap sensació que s'assembli a la sensació de sortir d'un revolt estripant amb la moto gas a fons, el motor bramant entre les cames, el gest decidit del canell transmetent el poder a la màquina que et catapulta cap endavant de manera brutal...

No, no conec una sensació igual. Potser per això les motos m'han captivat sempre. Des de molt jove, sempre he tingut moto: un Vespino taronja, una Montesa Enduro vermella, una Vespa 200 groga, una Yamaha Diversion verda, un scooter platejat, una Honda negra... Gairebé tantes motos com xicotes. Igual que les dones, la majoria de les vegades he hagut de canviar-les per culpa d'accidents o traumatismes irreparables.

Ara que ho penso: alguna mena de paral·lelisme hi deu haver entre conduir una moto i fer-s'ho amb una dona... Ella (la moto o la dona, ambdues femelles) s'escalfa, és cavalcada, vibra entre les teves cames, s'hi arrapa... Es crea una simbiosi quasi perfecta quan els cors bateguen a l'uníson i els cossos es confonen.

Hi ha dies que la meva Honda va tan fina que la petonejo. Sovint parlo amb ella. Els núvols emmirallant-se en el dipòsit negre. Brunzim plegats assagetant l'aire. La bellesa mecànica, estètica, dinàmica... Ella sempre m'espera amb ganes de gresca. Mai no m'ha deixat a l'estacada. Ella coneix els meus estats d'ànim millor que jo mateix. Només demana una mica de benzina de tarda en tarda. És quan l'espremo fins al final que em correspon amb escreix, dòcil, sense queixar-se. Ja són 30.000 km junts.

No, no hi ha cap sensació que s'assembli a aquesta sensació. El control, l'equilibri, la tensió, el risc, el perill, el seny, la disbauxa... Saber que tot el poder pot esclatar en qualsevol moment... Menjar-te veloçment l'espai... Beure't l'horitzó a glopades...

El malson de qualsevol blogger...



























Encara que sempre ens pot salvar una metàfora...


8.6.06

És aquesta estranya sensació...

És aquesta estranya sensació de què tot t'és ben igual. El món sempre fora, lluny. La gent xerrant i gesticulant sobre l'escenari. Tothora canten el ocells. Fa sol. Insípida, la vida llisca reiterant-se. Aquesta estranya sensació de què, en el fons, res no t'afecta, de què podria passar qualsevol cosa i tu et quedaries quiet, silenciós, contemplant la desfeta sense immutar-te. Com si els sentiments haguessin fugit del teu cor o del teu cervell o dels teus collons. Vés a saber on rauen els sentiments. Aquesta estranya sensació d'indiferència gairebé absoluta, de decepció, d'inèrcia lànguida. No esperes res de ningú, ni tan sols de tu mateix. Fa calor. Menjaves xocolata i cireres mentre la tarda s'escolava a l'obaga dels mots. Tot és incert. Tot. Tot menys aquesta sensació estranya que ja fa dies que t'acompanya com una ombra certa cap a enlloc. Com si el futur fos buit. Com si fossin buides totes les paraules. Com si tot el que has fet fos no-res i tot el que encara podries fer fum. Fum que fumeja entre els teus dits. Aquesta estranya sensació de què podries morir ara mateix i seria perfecte.

Sexisme...













Sexisme
: separen nens i nenes en escoles diferents.

Anticatalanisme: la llengua vehicular d'aquests centres és el castellà.

Integrisme religiós: la ideologia opusiana és sectària i atempta perniciosament contra els drets humans.

Etcètera...

I això ho financem TOTS de la nostra butxaca amb el vistiplau d'un Govern catalanista i d'esquerres!

Font: e-notícies

7.6.06

Quin dret...

¿Quin dret tenim a esperar res? Tota esperança és il·lusòria.