6.4.12

Enlloc està escrit

Ningú decidirà per tu. Ningú ha de dir-te què has de fer, quan ho has de fer i com ho has de fer. Ningú. Hi ha decisions que poden canviar-te la vida. Hi ha vides que depenen d'una sola decisió. De vida només n'hi ha una i enlloc està escrit que hagi de ser sempre igual, repetitiva, previsible, rutinària, avorrida, grisa. ¿Quantes vides hi caben dins una vida? ¿Per què hauríem de descartar els somnis? ¿Per què ens aferrem a allò conegut i no ens arrisquem amb allò desconegut? ¿Per què la por ha d'avortar les ànsies? ¿Per què hem de ser gira-sols mirant la lluna? Ningú decidirà per tu. Només la mort. I aleshores ja serà massa tard per a lamentar-se.



Dietari de Terradets

4.4.12

Perfecció


La perfecció és no ser res, no viure en el passat ni en el futur, no recolzar-se en allò fugaç i efímer. La perfecció és enfilar-se a una roca i romandre-hi, esperant que el món s'esvaneixi als teus peus i que tots els vels caiguin per tal que la veritat resplendeixi. La perfecció és estar en el lloc correcte, en la posició cognitiva adient, afermat en la sòlida roca de la senzillesa, de la puresa de l'ànima, de la buidor-plenitud interior. Només llavors es manifesten la consciència i la joia absolutes. Sobre una roca. Vet aquí la veritable perfecció.


TAO TERRADETS

Dietari de Terradets

2.4.12

Gaudeix Terradets



Fa 9 mesos que visc al Pallars Jussà, al vessant nord del Montsec de Rúbies, on el Barcedana s'aiguabarreja amb la Noguera Pallaresa nodrint el pantà de Terradets. Aquest ha sigut el context en el qual he anat escrivint els meus darrers textos. Un entorn privilegiat, gairebé verge, gens turístic, ple d'energies tel·lúriques. 

Amb l'arribada de la primavera, la natura mostra tota la seva exuberància: muricecs, serps, sangartilles, granotes, papallones, ocells, flors, brots tendres... El paisatge reverdeix. L'hort comença a esquerar-se. És el moment de gaudir a l'aire lliure, respirar puresa, deixar que el sol et colri la pell, perdre's dins el bosc resseguint els corriols dels senglars, remuntar el rierol, banyar-se a la cascada, endinsar-se a les coves, enfilar-se al capdamunt del massís, visitar pobles abandonats, contemplar les estrelles...

M'agradaria compartir tot això amb vosaltres més enllà de les paraules. Us puc fer de guia, ensenyar-vos els secrets que he descobert, acompanyar-vos en la recerca del vostre camí de creixement personal. Individualment o en grups petits, podeu venir a passar el dia o un cap de setmana. M'adapto als vostres interessos i necessitats. Si voleu conèixer un territori intacte i una forma de vida alternativa, lluny de la ciutat i de la crisi, ja sabeu on sóc. Hi esteu convidats.

Per a més informació, envieu-me un mail a tonibanez@hotmail.com


    Mostra Vall de Barcedana en un mapa més gran

      TAO TERRADETS
      Dietari de Terradets

      1.4.12

      Taoisme


      De vegades em pregunten què sóc. Aquesta pregunta em posa frenètic. No suporto les etiquetes. L'important no és què sóc, sinó qui sóc. Per a sortir del pas, acostumo a dir que sóc "escriptor". És la resposta més superficial. Si veig que la persona que m'interroga està interessada en aspectes més profunds i considero que pot comprendre'ls, aleshores responc que sóc "taoista tàntric". Sense deixar de ser etiquetes, aquestes dues paraules són les que, a hores d'ara, defineixen millor el què, no pas el qui

      Fa 20 anys va caure a les meves mans un llibre que em va canviar la vida. Dir que un llibre t'ha "canviat la vida" és dir molt, però així va ser. Des que el vaig llegir per primera vegada, sempre m'ha acompanyat, no he deixat mai de rellegir-lo, fins al punt que, juntament amb el Daodejing, s'ha convertit en la meva "Bíblia". Pocs llibres m'han ensenyat tant. Aborda dues qüestions fonamentals: l'alimentació i la sexualitat. Com que el seu contingut és eminentment pràctic, he anat experimentat-lo al llarg dels anys amb resultats d'allò més satisfactoris. Si per mi fos, seria lectura obligatòria a totes les escoles.  


      He trobat el PDF a la xarxa. Feu-me cas: llegiu-lo. No us en penedireu.

      Taoisme
      Tantrisme

      Dietari de Terradets

      30.3.12

      Sense adjectius

      Que morin tots els poetes amb totes les seves paraules sobreres que només serveixen per a emmascarar i enterbolir la llum de la vida pura, blanques vivències, hores supremes entre els llençols, vora el riu, sota el cloquer gòtic, campana que repica, àngel de la guarda, llisca la barca, cavall de foc, dits esmaperduts, cireres i xocolata, boques que es mengen l'una a l'altra, emporta-t'ho tot, no deixis res de mi, ni els batecs dins el cor, ni la sang, ni la mel, no et diré adéu, queda't aquí per sempre, ebri de tu, ineluctablement, en el silenci de la posta, en la ressaca infinita, escuma sobre la sorra, queda't amb mi, matem els poetes, matem les paraules, siguem la flor i l'ocell, el cel que som, l'instant present, una dona i un home, sense adjectius.    


       

      Dietari de Terradets

      28.3.12

      Diràs que és massa lluny


      Diràs que és massa lluny,
      que la distància entre els cossos és insalvable,
      que té raó el mestre de Llofriu quan sosté
      que l'amor físic és l'únic real i perdurable,
      trobar l'encaix eròtic, la clau per al teu pany,
      l'adoració i el plaer compartits, la tendresa,
      el luxe d'esdevenir una sola carn, el diàleg,
      l'acoblament de les ànimes solitàries,
      evitant el platonisme, tan inhumà,
      tan decadent, tan trist.

      Diràs que és massa lluny,
      que haurem d'aprendre a viure entre l'enyor i l'esperança,
      sargint l'absència amb els mots, esvalotant les ombres,
      glatint afamats, assedegats del cel que som
      sense poder abastar-lo.

      Diràs que és massa lluny,
      nineta del meu cor, la teva pell intàctil,
      els llavis que, agosarats, es desclouen del tot,
      els dies més blaus que l'oceà, les nits més clares de lluna,
      la boira que vol ser llum, la vida que no es resigna.

      Diràs que és massa lluny el somni de poder estar junts,
      davant un horitzó infinit sense baranes, sense pors, sense entrebancs,
      perduts per sempre més entre les ones, nàufrags de l'amor recòndit,
      and I miss you so much, there's no one in sight, 
      and we're still making love, in My Secret Life,
      ho farem millor que mai, els àngels seran còmplices,
      el vent, la pluja, els cims nevats, la sorra blanca de les platges,
      ho farem millor que mai, com només ho fem nosaltres,
      I’ll be marching through the morning, marching through the night, 
      moving cross the borders, of My Secret Life,
      I no hi haurà paraules que ens separin
      I no hi haurà rellotges, ni ficcions, ni amagatalls
      I serem i estarem i tindrem i farem
      i volarem plegats




      Dietari de Terradets

      26.3.12

      Tres homes

       

      Tres homes ens hem retrobat després de trenta anys. En teníem divuit quan els nostres camins van separar-se. No pot ser "casualitat" que, per art de màgia, haguem tornat a coincidir. Avui hem passat el dia junts en un indret molt especial. Ens hem posat al dia. Xerra que xerraràs, hem descobert que les biografies s'assemblen en molts aspectes, adonant-nos d'alguns paral·lelismes força sorprenents. No us estic explicant una novel·la ni una pel·lícula. La realitat sempre supera a la ficció. Ho he viscut incrèdul i agraït. He guanyat dos amics. Una setmana abans de retrobar-nos, un dels homes va somiar-me. No meyspreeu els somnis. Som allò que les dones que ens han estimat han fet de nosaltres. És l'amor qui ens esculpeix, de vegades amb tendresa i de vegades a martellades. La llum que cerquem enmig de les ombres sovint apareix en uns ulls que et miren. No hi ha res més profund que la mirada.

      Dietari de Terradets

      23.3.12

      A-1

      Aprofitant l'avinentesa que ja fa 9 mesos que visc a Terradets; amb la primavera acabada d'estrenar i amb la pluja encara degotant, amarant els boscos; atès que, com vaig dir en el penúltim post de la Sèrie T, aquesta etapa de la meva vida ha suposat una mena d'auto-gestació; voldria exposar algunes de les conclusions (sempre provisionals, per descomptat) a les quals he arribat.  

      Em ve de gust canviar de format, així que en comptes de teclejar paraules perquè les llegiu, em gravaré en vídeo i em podreu veure i escoltar. No sé si això enceta una nova Sèrie. Podria ser.



      POR - LLIBERTAT - FLUIR - VOLAR - SENTIR 

      Dietari de Terradets

      Obligacions

      No tinc obligacions. L'única obligació que tinc és ser feliç i fer feliços als altres, si es deixen. El problema és que, de vegades, la gent té molta por de ser feliç...

       Dietari de Terradets

      21.3.12

      El darrer petó

      Si fóssim realment conscients de la mort, no ajornaríem res, no permetríem que la por s'apoderés de les nostres decisions, no ens quedaríem arrepapats en el sofà esperant el proper anunci de la tele. 

      Si fóssim realment conscients de la mort, tots els petons serien el darrer petó i cada paraula un epitafi. Amb el benentès que fóssim realment conscients, que no és el cas, em temo.

      Com diu el poeta:
      ... i saber que, a l'hora de morir, només ens penedirem del temps que hem perdut sense ser feliços.... podent-ho ser..... això em mata abans que la mateixa mort...

      Dietari de Terradets

      18.3.12

      Donar-nos

      Saps quina diferència hi ha entre l'amor i el desig
      El desig vol posseir mentre que l'amor en té prou amb donar.
      Les possessions (d'objectes o de subjectes) ens atrapen, ens esclavitzen, no ens deixen ser el que som de veritat... 
      Donar-nos és el més elevat que podem fer en aquesta existència.

      Ah, i fes-me cas: no pixis mai contra el vent.

      ----------------------------------------------------

      ¿Sabes qué diferencia hay entre el amor y el deseo?
      El deseo quiere poseer mientras que al amor le basta con dar.
      Las posesiones (de objetos o de sujetos) nos atrapan, nos esclavizan, no nos dejan ser lo que somos de verdad...
      Darnos es lo más elevado que podemos hacer en esta existencia.

      Ah, y hazme caso: no mees nunca contra el viento.

      ----------------------------------------------------

      Do you know what's the difference between love and desire?
      Desire wants to own whereas love has enough giving. 
      Possessions (objects or subjects) catch us, enslave us, they don't let us be what we really are...
      Giving to others away is the highest thing that we can make in this life.

      Oh! Pay attention: Don't piss against the wind. 



      Dietari de Terradets

      16.3.12

      La mar i tu


      M'esmunyo dins la fosca quan te'n vas
      Invento paraules noves per atrapar-te
      Somio paisatges nostres fets de rialles
      Enyoro el demà que ha d'arribar

      Tu amoroseixes totes les hores
      Ets tan melosa que em llepo els llavis
      La mar i tu, camí dels somnis
      La mar i tu, bressol i llar

      Som aigua que avança sense aturall
      No hi ha pedres que l'entrebanquin
      Farem un niu de paraules
      Els déus ens envejaran

      M'esmunyo dins la fosca quan te'n vas

        My first singer-songwriter perfomance...

          Me deslizo en la penumbra cuando te vas / invento palabras nuevas para atraparte / sueño paisajes nuestros hechos de risas / añoro el mañana que ha de llegar / Tu suavizas todas las horas / eres tan dulce que me relamo los labios / la mar y tú, camino de los sueños / la mar y tú, cuna y hogar / Somos agua que avanza sin cesar / no hay piedras que la frenen / haremos un nido de palabras / los dioses nos envidiaran / Me deslizo en la penumbra cuando te vas 

          I slip away in the darkness when you leave me / I invent new words to catch you / I dream landscapes of us made by laughs / I miss the futur that is coming / You temper all the hours / you are so sweet that I lick my lips / the sea and you, the way of dreams / the sea and you, cradle and home / We are water which move forward without obstacles / there aren't stones obstructing it / we will make a nest of words / the gods will envy us / I slip away in the darkness when you leave me
           

          poemes

          Dietari de Terradets

          14.3.12

          SOM



          Enfonso els peus al fang
          Me'ls rento amb aigua pura
          Deixo que el sol em colri la pell
          Escolto el clapoteig de l'aigua a la cascada
          Ressegueixo el vol de les papallones
           M'embadoco com les granotes
          Veig una guilla i dos esquirols
          Medito amb el Daodejing

          Aquell que estima és valent
          El que lluiti amb amor vencerà


          Parlo amb el pastor

          Ets amb mi
          SOM


          12.3.12

          horitzó

          Si l'horitzó és finit no és horitzó, sinó gàbia.

           Dietari de Terradets

          10.3.12

          Apassionadament

          La raó no governa la vida. Són les passions les que manen. Sense passions ens avorrim. Sense passions som un riu embassat. Els embassaments només es poden construir a les depressions. Apassionar-se és viure la vida intensament, enlairar-se. Davant això, la raó té les de perdre. Hume afirmava que les passions són "irreductibles". La raó s'entesta a controlar l'incontrolable mentre que la passió ho destarota tot com una tramuntanada. Cal perdre l'oremus per a guanyar el sursum corda. No es pot servir alhora dos senyors. El cap serveix per als barrets, però és el cor el que batega i fa bullir la sang. Després hi ha els intel·lectuals, els moralistes i els carallots que tenen la sang d'orxata. Una colla de dropos que no fan cap bé a l'espècie. Si hi ha passió hi ha ales. Sense passió ens arrosseguem com els talps. No tinguis por de les passions. Són la cosa més natural i sana que hi ha. Res no s'ha fet en aquest món sense l'impuls libidinal i divinal de la passió. Diuen que dura 18 mesos com a màxim, que si s'allargués més temps moriríem d'esgotament, exhaurits, buidats. Val més morir espremut que viure com un coala, que dorm 20 hores al dia. És com els que tenen calés i no se'ls gasten. S'ha de ser molt capsigrany. O l'amor és passional o no val gran cosa. Després hi ha el matrimoni, que és la passió deixatada, la responsabilitat dels fills i el rebut de la hipoteca. I 4.000 obligacions més. Però lo més divertit de tot plegat és que nosaltres no escollim les passions, sinó que són elles les que ens escullen a nosaltres i, llavors, la presumpta llibertat se'n va a fer punyetes ipso facto. Val més ser esclaus de les passions que senyors del desert. I Buda que s'ho faci mirar.


             

          Dietari de Terradets

          9.3.12

          La joia



          La joia ets tu -va dir el mestre. No la busquis enmig de la gernació. No hi és. No la busquis a les parelles, ni en els compromisos. Tampoc es troba en aquest lloc. No la busquis als núvols, ni a l'altre extrem del món. No la trobaràs tampoc allà. Busca on saps, on realment es troba, en l'absència d'ignorància, en l'absència d'ombres i en la tranquill·litat de consciència del que camina amb el cor net per la vida. Busca-la justament aquí.

          El deixeble va preguntar: I en l'amor?

          El mestre el va mirar amb infinita tendresa i va respondre: L'amor és l'única joia que podem compartir.

          7.3.12

          No hi ha amors impossibles

          La vie est à peu près leur seul luxe ici bas 

          La vida és l'únic luxe que tenim aquí baix, cantava Brassens.
          S'acosta la lluna plena. Les serps surten dels caus.
          No hi ha amors impossibles, sinó ocells temorencs que no gosen volar.
          El devessall del vent sacseja les branques florides, doblega els canyissos, embolica els amants.
          Ell li acarona la cara, gràcil cristall, amb parsimònia infinita. No vol trencar l'encís del primer tacte.
          Ella ha emmudit i, absorta en els ulls verds, es mossega el llavi jussà.
          Qui podria desfer l'encanteri?
          Ella és barca que es gronxa sobre el blau.
          Ell marea que s'arbora, volcà a punt d'esclatar.
          La mar embogeix enllà dels aiguamolls.
          El temps es dissol entre els seus llavis.
          No hi ha amors impossibles ni àngels rebels.
          Tant de bo fos un miratge.
          Ella s'estreny contra el pit amb totes les seves forces.
          Ell sospira, somriu i agraeix.
          No calen paraules.
          No hi ha amors impossibles, sinó somnis malaguanyats.
          Els déus no regalen res endebades.
          Tinc l'ànima tendra com el lilà.



             

            Dietari de Terradets

            4.3.12

            Ich bin Isländer




            If this is Heaven, then I'll never commit another sin in my life...

            Sigur Rós

             Dietari de Terradets

            1.3.12

            Ídols de joventut

              Nietzsche i Pessoa es van equivocar. Sense amor la vida no val la pena. Ni superhomes ni heterònims ni cogombres amb vinagre poden omplir la buidor existencial d'un cor que només batega per a si mateix, d'uns llavis que només coneixen la seva pròpia llengua, d'uns dits que només teclegen paraules fredes i asèptiques les quals, per molt perfectes que siguin, mai no podran assemblar-se ni remotament a la mística experiència d'una simple carícia. 

              Pessoa i Nietzsche es van equivocar. I molt profundament. L'únic consol que els queda és haver passat a la història, que no és poc, i que els fem servir de contraexemples. A desgrat d'ells, val a dir que les lous i les ofèlies tampoc no van ajudar-los gaire. En aquest cas, l'instint femení va encertar de totes totes. Em costa molt imaginar un món on prevalgués la genètica nietzscheano-pessoana. Quin malson!

              Hi ha dues formes de suïcidar-se: tirar pel dret o casar-se amb la literatura. En el segon cas, en comptes de dessagnar-te amb sang et dessagnes amb tinta. Potser la fórmula magistral fóra barrejar tinta i sang, carícies i paraules, tenir algú amb qui poder compartir vida i obra, però molt em temo que això només està a l'abast dels escollits. Als déus no els agrada la competència. Mira com va acabar Prometeu. Jo no vull acabar com els meús ídols de joventut. Vade retro.

              Dietari de Terradets