14.6.08

Casa Gran vs decadència tripartítica

Hotel Augusta, Vilanova del Vallès. Congrés Comarcal de CDC. Dinem. Taula rodona 1: Catalunya 2.0. Roc Fernàndez, Carles Puigdemont, Jordi Roigé, Marc Vidal, Carles Campuzano...

Fragment de la meva intervenció:

El web 2.0 està de moda, però no és un concepte prou clar: Nobody really knows what it means (tret del Marc Vidal ningú no sap ben bé què significa). ¿Retòrica dels tecnoutopistes? ¿Una nova etiqueta esnob? Es tracta d’una actitud a la qual s’arriba mitjançant tota una sèrie de noves aplicacions tecnològiques (programes, eines, xarxes socials, portals) que generen més dinamisme, interacció i col·laboració entre els usuaris, el que s’anomena la “intel·ligència col·lectiva”. El lloc 2.0 no pot ser un jardí tancat, sinó que l’usuari el pot modificar creant i compartint informació. Blogs, Wikis (Wikipedia), Flickr, GoEar, YouTube, Facebook, Twitter, Delicious, Technorati, SlideShare… Ens trobem davant de noves formes de producció i d’edició de continguts que ens porten cap a un nou paradigma en la comprensió de la xarxa, un model més horitzontal i descentralitzat. L’antiga “societat civil” ara es troba en aquest nou espai virtual de la ciberpolis, l’àgora d’Internet (sense la limitació de l’espai o del temps), on tots podem dialogar, participar activament, establir lligams, ciberactuar… Es crea així una comunitat (Catosfera) que promou la construcció cultural, social i política, connectant idees i iniciatives.
Taula rodona 2: La refundació del catalanisme. Feliu Guillaumes, Alfons López Tena, Lluís Recoder, David Madí, Àngel Colom...

Frases:
"El catalanisme és una font permanent de frustracions" (Alfons López Tena)
"L'autonomisme és una dolça decadència" (Lluís Recoder)
"I han fet President de la Generalitat l'empleat de la RENFE" (David Madí)
"L'adversari no és ERC, sinó els socialistes" (Àngel Colom)

11.6.08

Estic corregint

De filo han caigut Plató i Descartes. Tinc 186 exàmens sobre la taula. Fins que no els tingui corregits no tornaré a postejar.

10.6.08

Primer matí de selectivitat

7:40 Ja sóc a l'Autònoma. Plou. He hagut d'agafar el cotxe. Estaré els propers tres matins aquí, a la Facultat de Lletres, tribunal 319, aula 601. Comencen a arribar autocars plens d'alumnes...

9:30 Fa mitja hora que hem començat el primer examen, el de castellà. Ha caigut un fragment de Nada de Carmen Laforet i un de l'informe PISA 2006! (quin recotxineo, els que han patit el sistema educatiu ara han de jutjar-lo: "Valore, a partir de su propia experiencia, los aspectos positivos y negativos del sistema educativo actual. Proponga alguna medida para su mejora." --Cágate lorito!!!).

A l'aula tenim 65 alumnes, la majoria de la via 1 (científic-tecnològic), meitat de La Vall i meitat de Viaró. La rehòstia, mai millor dit. Un dels vocals del Viaró m'ha reconegut... I és que totes tenim un passat.

11:10 Prova de català. Torna a ploure i fa una certa xafogor. 65 adolescents respirant alhora dins d'aquesta gàbia resulta un pèl angoixant. Opció A: Mil cretins del Monzó, concretament el relat Trenta línies. Opció B: un text de Palau i Fabre que parla de Picasso. Tocava, per defunció, com tocava la Rodoreda, per aniversari. Molt bona la proposta 2b de l'opció B: "Desenvolupeu, en unes 200 paraules, aquest tema: Les meves preferències en matèria d'arts plàstiques". Com hi hagi algun grafitero...

He vist que alguns alumnes porten mitjanes altíssimes: 9,9 és la màxima, però hi ha 9,8 i 9,7 i 9,6... Collons, aquests de la privada inflen més que el Michelin. Descarat.

Joves ben alimentats, saludables, ferms, ben pentinats, ben perfumats, amb roba cara... Privada en estat pur. Opus Dei. Segur que no tenen famílies desestructurades ni històries xungues a casa. Segur que no tenen el pare missing o la mare canviant de manso cada setmana. Segur que no tenen cap germà a la garjola o al reformatori. Golf, esquí, equitació, vela... Comme il faut! Només han d'estudiar, no tenen altra feina. No han estat mai barrejats amb persones de l'altre sexe: elles al seu col·legi amb el seu uniforme i ells al seu, també uniformats. Avui és el primer cop que s'asseuen plegats en una mateixa aula, coincidint sospitosament en el mateix tribunal. ¿Qui no et diu que d'aquí en pugui sortir alguna parelleta? Potser les famílies ja es coneixen i, d'acord amb el costum ancestral, es casaran entre ells. El cercle es tancarà, doncs. Les PAU són el primer contacte que tenen amb la realitat real. Han viscut tots aquests anys dins la bombolla familiar-escolar opusiana, envoltats de cotó fluixos. Avui han sortit, han trepitjat l'Autònoma (on segurament no estudiaran ni tornaran mai). Després d'aquests tres dies retornaran a l'úter impol·lut de l'Obra Divina, al seu món confortable, a la seva vida interior... Aprovaran sense problema. Tenen una bona dotació genètica, cognoms compostos amb una "de" al mig, potencial neuronal (una bona alimentació a la infantesa fa molt), la sort de cara, perquè van néixer amb l'estrella al cul. Estudiaran la carrera a la privada i es col·locaran a l'empresa del papà. Es casaran amb una com ells, es faran supernumeraris i tindran família nombrosa, amb fills que repetiran el cicle. Tot lligat i ben lligat.

Jo, que vaig néixer fora d'aquest cercle, hi vaig entrar de casualitat (1981), vaig viure un temps en el nucli (1982-1984) i vaig sortit disparat per la tangent més centrifugadora... Des de l'any 1985 sóc un ex-cèntric ex-opusià. Ells encara em vigilen, em llegeixen...

No és el primer any que em toca corregir el Viaró de Sant Cugat, però enguany la cosa és encara més bèstia. M'agradaria saber quantes estampetes de San Josemaría hi ha amagades ara mateix dins l'aula. Tufeja a encens.

12:02 He anat un moment a la facultat de Dret per a saludar els del meu institut. Són al tribunal 307. Les professores acompanyants s'estaven al bar. Enguany només presentem 19 alumnes. No tenen res a veure amb aquests, però res. Ni estèticament ni èticament. Hi ha un abisme immens, insalvable.

13:30 Segueix plovent. Ja han fet la prova auditiva d'anglès. El text (reading comprehension) parla dels "toxic friends". Interessant. Al writing han d'escollir entre la influència dels psicòlegs a la nostra societat o bé escriure una carta a un suposat "amic tòxic" que t'està arruïnant la vida... Posats, també podrien parlar dels "toxic lovers", atès que no hi ha res més tòxic que l'amor, pura intoxicació sentimental...

Comencen a aixecar-se els alumnes que lliuren l'últim exercici d'avui. Demà més. A les nou en punt ens retrobarem. No se m'ha fet llarg. Potser és perquè no fa la calor d'altres anys. Recordo algunes selectivitats anteriors suant i a punt de deshidratar-me. El primer examen de demà és el de filosofia (o història, depèn del que hagin escollit). A veure què cau. Segur que si surt Nietzsche, d'aquest tribunal no l'agafarà ni déu, mai millor dit. M'agradaria saber com els han explicat Nietzsche els seus profes de filo... M'ho puc imaginar perfectament.

Un mosquit volia picar-me i l'he esclafat. És el que s'ha de fer amb els mosquits i altres éssers indesitjables.

He fet bé de no agafar la moto. Ja em vaig xopar l'altre dia fins als calçotets. Suposo que demà també plourà. Aquest país ja sembla més Irlanda o Astúries que Cal Tripartit. La magnòlia del jardí està encantada. Mai no l'havia vist tan ufanosa.

Quan la lluna surti


No se’n va la pluja ni la memòria de les hores que, lentament, esculpeixen totes les formes possibles de la tristesa.

No se’n va el perfum ni la llum matisada de la tarda vora les roselles.

S’escolen paraules-llàgrimes que ombregen el futur.

No serem besllum de glòria ni bestreta d’enyors.

Mira’m als ulls i mossega’t el llavi. ¿No volies aprendre a ser princesa¿ ¿No volies tastar el parany del goig?

No se’n va la pluja ni tampoc aquestes passes ens allunyen d’enlloc.

Romandre sempre així, amb la melodia ininterrompuda dels records, so sweet, so sweet you are, I could be so good to you

He deixat de cercar la sortida del laberint que sóc.

Tornarem a creuar el pont de fusta i ens perdrem dins la cançó que canten els ocells a les branques dels pins.

Music drips from your lips like sweet sips of a summer's kiss

Quan la lluna surti ens beurem tot l’horitzó.

9.6.08

No us diré com

Massa cops he rumiat que era el moment de prendre una decisió transcendental que capgiraria el curs de la meva existència. Massa cops m’he fet enrere.

Totes les "grans decisions" són ridícules. Ara només rumio la manera de trobar una estona per escapar-me de tot i de tothom. Sovint ho aconsegueixo. No us diré com.

--&--

Avui em tocarà circular així:




8.6.08

De la dubtosa importància d'un mateix

Comences a ser important quan surts a la tele, t'entrevisten arreu, sovinteges la premsa, et fan caricatures, acudits, paròdies, guanyes premis, publiques llibres, et conviden a taules rodones i a formar part de jurats, no pares de presentar coses (llibres, exposicions i els saraus que faci falta)...

Comences a ser realment important quan aconsegueixes mantenir-te, mes rere mes, en les primeres posicions dels rànquings, amb un número d'enllaços i de visites prou acceptable, alhora que els teus posts inspiren altres posts en blogs aliens... (foteu-vos, no us penso enllaçar)

Però el súmmum de la veritable importància arriba quan descobreixes que els enemics et llegeixen cada dia compulsivament tot esperant la teva imminent desgràcia, que ja triga massa...

PACIÈNCIA, col·legues, que tard o d'hora tot caurà pel seu pes...

7.6.08

Macronatura


Molt amablement, l’amiga Pilar Masip m’ha convidat a presentar aquesta exposició, que és la primera que fa al Casal de Vallromanes, per això avui és un dia molt especial per a ella i per a tots nosaltres.

No cal presentar la Pilar, tots la coneixem. És un luxe per al nostre poble poder tenir artistes com ella, que s’inspiren i treballen aquí, enriquint així el nostre patrimoni cultural.

L’any 2000 (fa 8 anys, com passa el temps!), ja vaig tenir el gust presentar “El llenguatge de la terra” a Can Xerracan de Montornès, on la Pilar exposava algunes obres presents (“la serra” i “punt de mira”). Aleshores, vaig dir que les seves creacions “ofereixen pau, equilibri i reconciliació amb la natura”. NATURA. Aquesta és la paraula clau que defineix la seva obra. L’exposició s’anomena MACRONATURA, que també és el títol d’un dels quadres. L’art de la Pilar brolla de la natura, és natura, natura que ha esdevingut obra artística gràcies a la seva mà.

Estem davant de 9 escultures i 16 quadres que condensen el seu univers personal ple de sensibilitat i sensualitat. Trobem materials diversos (còdols, marbre, ferro, fusta, vidre, pintura, tinta...) tractats amb tècniques diverses (collage, gravat, esmalt…) tot aprofitant les últimes innovacions, com ara la fotografia aplicada a la pintura.

De primer, ens rep “una mar tranquil·la” que, mitjançant les formes de la pedra, aconsegueix transmetre’ns el moviment de les onades. L’horitzó marca el límit entre la marina i el cel rogent; paisatges de sorra, la força dels blaus, arbres fossilitzats, fulles que cauen, la pedra fàl·lica i la nostra estimada Roca Foradada…

Són obres dels últims anys, fites que marquen l’evolució del treball creatiu de la Pilar; sempre investigant, sempre buscant noves maneres d’expressar la bellesa, una bellesa materialitzada, feta de formes i colors, textures i perspectives inèdites.

Contempleu les obres sense pensar-les. Contempleu-les i deixeu-vos endur per la màgia de cada peça, mireu-la des d’angles diferents per a descobrir totes les cares del misteri. Hi ha un fil conductor que uneix el cel i la terra, el sol i la lluna, el passat i el futur, el cor i el cervell. Hi ha un missatge que s’oculta rere cada tela, un poema visual en cada escultura…

La Pilar és l’alquimista que ens ofereix el seu or -pur, brillant, riquíssim- després d’hores i hores de treball ocult en el seu estudi vallromaní.

Gràcies, Pilar, per la teva feina. Us convido a tots a gaudir-la.

6.6.08

Tallen l'AP-7

11:45 Surto de l'entrevista que m'han fet a Ràdio Sabadell, agafo la moto i enfilo l'AP-7 direcció Girona.

11:55 A l'altura del CIM Vallès veig que el trànsit s'alenteix, i a Mollet els vehicles ja estan aturats. Penso que deu ser per culpa del Premi de Motociclisme d'aquest cap de setmana al Circuit de Montmeló. Avanço pel lateral...

12:10 Una mica abans de la sortida 13 (Granollers) veig que hi ha quatre cotxes blocant el pas, un per cada carril. Avancen a pas de bou. Els condueixen joves que porten enganxines. Davant d'ells, l'autopista és un desert. M'aturo i els demano què passa. Em diuen que és una acció contra l'apujada del gasoil. M'informen que més endavant, al peatge de La Roca, hi ha més gent amb pancartes.

12:15 Surto de l'autopista i corro cap a casa a buscar la càmera. Torno a entrar a l'autopista en direcció al peatge de La Roca.

12:34 Efectivament, allí em trobo més vehicles aturats, un camió groc que no para de fer sonar el clàxon i una colla que foten xivarri davant d'unes dotacions dels Mossos antidisturbis i un helicòpter que sobrevola la zona. Faig fotos i gravo alguns vídeos. Hi ha pocs periodistes. Aparco la moto i em poso pel mig de la gent. Entrevisto un home que sembla de l'organització. ¿Això és periodisme ciutadà, no?.


Tallen l'AP-7 from Toni Ibañez on Vimeo.

12:41 Els Mossos desvien els vehicles cap als carrils de l'esquerra i aixequen les tanques perquè circulin més ràpid... El camió groc capdavanter, quan passa el peatge, és aturat per una furgoneta dels Mossos... Nervis. ¿Els detindran? No arriba la sang al riu.

13:00 Decideixo marxar. Passo pel peatge amb la tanca aixecada sense agafar el ticket. Quan arribo a la sortida de La Roca em fan pagar els 65 cèntims...

5.6.08

Entrevista per a L'Accent Català

Em telefona Jeroni Parrilla, encarregat de la llengua i la cultura catalanes del Consell General dels Pirineus Orientals, per a proposar-me una entrevista que sortirà al proper número de la revista L'Accent Català. M'envia les preguntes per mail. Voilà:

¿En què i com l’entrega del Premi Machado va emocionar-lo?

Em va fer molta il·lusió perquè era el primer català que guanyava aquest premi i perquè Machado és un mestre per a mi, i Cotlliure un lloc de peregrinació.

El seu recull Entrellum és una passejada lírica al país de la filosofia dels jocs de l’amor. ¿Per què ha triat aquest tema i quins són els seus subjectes predilectes?

L’amor és el tema fonamental de la poesia. Com a filòsof i poeta, m’interessa la reflexió lírica sobre l’amor. Nosaltres no triem l’amor, sinó que és l’amor el que ens tria a nosaltres. Els poemes d’Entrellum són un intent d’aprofundir en el misteri de la vida.

Se li atribueix similituds amb Antonio Machado. ¿Se sent a prop d’ell?

Ell també era professor d’institut, i una de les seves obres més importants és el Juan de Mairena, de caire filosòfic. Sempre m’he sentit molt a prop dels seus versos, però sobretot sento admiració pel Machado persona, compromès amb la seva època, que va ser víctima d’unes circumstàncies molt poc poètiques.

¿Quins són els seus futurs projectes?

Primer publicar l’obra en versió trilingüe (català / castellano / français) a Cap Béar Éditions. Després continuar escrivint en el meu blog i crear obres literàries cada cop més innovadores i excel·lents.

Vídeo Premi Machado

Gràcies al Joan, hem aconseguit millorar la qualitat del video del lliurament del Premi Machado (24.2.08). Aquí el teniu:


Atenció: de 6:43 a 7:40


4.6.08

La impotència dels mediocres

A la Catosfera hi ha diferents maneres de cridar l'atenció per tal d'augmentar les visites del teu blog. La més típica és deixar comentaris en els blogs més llegits; una altra és enllaçar-los; també pots provar d'engegar una polèmica amb algú prou conegut tot esperant que caigui en la trampa. Però aquestes fòrmules no sempre funcionen. Aleshores, in extremis, sempre et queda l'opció de perpetrar un blog eròtic. Tot plegat fa molta pena i només serveix per a refermar la impotència dels mediocres els quals, facin el que facin, seguiran sota mínims amb el seu blog minoritari.

3.6.08

La condemna

Que el caràcter és el destí ja ho va dir el vell Heràclit, però el caràcter és també la condemna: som allò que no podem deixar de ser i fem allò que no podem deixar de fer. Si la llibertat fos alguna cosa més que un mite romàntic, aleshores podríem ser d'una altra manera i fer coses diferents. De vegades, el riu d'Heràclit sembla un toll d'aigua pudenta. Aquesta dramàtica constatació és la que explica tota la gènesi dels heterònims pessoans i, en general, el sentit profund de la catarsi literària.

> VOTA <

2.6.08

Nothing to lose

When you got nothing, you got nothing to lose
You're invisible now, you got no secrets to conceal


El dilema sempre és el mateix: ¿Què puc guanyar o què puc perdre? Les revolucions sempre les han fet els que no tenien res a perdre, tret de les seves il·lusions. ¿Qui arriscaria el que té per una mera il·lusió?
En la red, eres lo que compartes, tu personalidad digital se compone de lo que aportas, de lo que enlazas, no de lo que escondes.

Un blog és una catapulta identitària. Som allò que bloguegem. Rere la façana digital potser existeixen secrets, però l'escriptura és un bon sistema d'ocultació. L'escriptor és l'Emmascarat, l'Encobert, l'Invisible que no té res a perdre, tret de les paraules que el protegeixen de la intempèrie existencial. Revestits de paraules, bloguegem dia rere dia, nit rere nit, tot empenyent setmanes, mesos i anys... ¿Per a què? ¿Què ens fa por?

Ens fa por la invisibilitat, la solitud, la nuesa descarnada de l'ego anorèctic i raquític... Ens acolloneix que algú descobreixi el nostre últim secret, el més ben guardat, el més íntim: que no som res, absolutament res, tret d'aquest manat de paraules que ens embolcallen tendrament...

Entrevista Ràdio4 (26.5.08)


Programa Què està passant... v 4.0 amb Mariola Dinarès i Joan Arenyes. Una de les entrevistes més interessants que m'han fet. No te la perdis.

Caminada dominical


Caminada 1.6.08 from Toni Ibañez on Vimeo.

31.5.08

Retalls de premsa

He passat la tarda de dissabte ordenant papers vells. Sóc dels que ho guarda tot. Els anys corren de pressa i, quan mires enrere, t'envaeix la boira de la nostàlgia. Vaig començar a sortir als diaris l'any 1998... He creat un àlbum en el qual he posat els retalls de premsa més significatius d'aquesta dècada...

Un altre juny

Camino sense esma pels camins daurats
El verd és tot nou i el cel molt més blau
M'acompanyen ginestes i roselles
Les flors s'esbadellen al meu pas
Mastego fonoll
Cullo sucoses cireres

M'endinso pel bosc amarat de penombra
Flairo amb delit la pinassa molla
Refilen ocells invisibles
Falgueres i heures infinites
Les fulles del roure em saluden
Arribo a la font on copulen els senglars

Camino sense esma pels camins daurats
Un altre maig que se'n va i un altre juny que comença


30.5.08

L'Indépendant 3.3.08

Per fi he rebut una fotocòpia de la notícia que va sortir publicada a L'Indépendant el 3 de març amb motiu de la concessió del Premi Machado a Cotlliure.


29.5.08

Vicenç Villatoro a Vallromanes

Al migdia he sortit al Telenotícies i al vespre he presentat l'últim llibre de Vicenç Villatoro al Casal de Vallromanes.

Villatoro ha fet una classe magistral (amb pissarra inclosa) analitzant la situació política de Catalunya en relació a Espanya. Ens trobem en un moment molt delicat i la perspectiva no és gaire esperançadora...

De totes les frases que ha dit, em quedo amb aquesta: "La gent és d'allà on el porten els seus rius". Això explicaria la distància que separa els catalans (mediterranis) dels castellans (atlàntics), una divergència que es remunta en els segles.

L'hora i mitja de tertúlia se m'ha fet molt curta. Villatoro és un dels intel·lectuals més lúcids del panorama actual. Li he regalat un exemplar de LCL i m'ha confessat que llegeix aquest blog. Tot un honor per a mi.

Reportatge del TN de TV3


28.5.08

Gnosticisme

Es que entre agnosticismo (Machado) y gnosticismo (Pessoa) hay una distancia mucho mayor de lo que parece.


Un blook estiuenc

Me'l vaig trobar ahir a la bústia: un regal de Josep Porcar, poeta i activista ciberliterari (el seu premiat Blogs de Lletres ja és una referència internacional). El llibre és una joia analògica que conté 40 poemes que primer havien aparegut en edició digital, és a dir, ens trobem davant d'un altre blook. N'ha regalat 100, tots numerats i dedicats. La màgia del número 100: 100 blogaires que hem participat en LCL i 100 exemplars del poemari Els estius. Volums de paper que van néixer a la Xarxa... Llibres que fan història. Gràcies, Josep!



27.5.08

Congressos 2.0

Els dies 11, 12 i 13 de juliol Convergència Democràtica de Catalunya celebra el seu 15è Congrés. CDC farà un seguiment especial del Congrés des de la seva pàgina web.

Com en ocasions anteriors, els blogaires també hi tindrem un paper important. Els que estigueu interessats a seguir el Congrés des del vostre blog podeu omplir aquest formulari.

Però abans aniré al Congrés Comarcal de CDC del Vallès Oriental [programa] que se celebrarà el dissabte 14 de juny a l'Hotel Augusta. M'han convidat a participar en una taula rodona titulada Catalunya 2.0, juntament amb Carles Puigdemont i Jordi Cabré. La taula, moderada per Roc Fernàndez, començarà a les 15:30 i està oberta a tothom.

CiU VALLROMANES

Aquest dijous al Telenotícies

M'avisen que la data prevista per a emetre el reportatge sobre la LCL i els blogs literaris al Telenoticies Migdia de TV3 és el proper dijous [Setmana dedicada a la lectura] . El TN comença a les 14:30, però el reportatge apareixerà al final, després dels esports i abans del Temps. No us el perdeu! [Vid. enregistrament]

M'agrada molt aquest disseny

26.5.08

Capvespre 23.5.08

Comencem amb Desert Moonrise. Ens acompanyen les cançons de Brett Dennen. Parlem de les presentacions de llibres que van tenir lloc a Vallromanes la setmana passada. Tema central: Maig del 68. Che Guevara, Sartre, etc. La mort de Rauschenberg. Acabem amb el poema L'ona de la poetessa algueresa Anna Cinzia Paolucci, inclòs en el llibre La Catosfera Literària 08.



25.5.08

Vídeo del lliurament del Premi Machado

Ahir em van donar el DVD de l'acte de lliurament del Premi Internacional Antonio Machado 2008 que vam celebrar a Cotlliure el 24 de febrer de 2008. Malgrat que arriba amb 3 mesos de retard, és un document extraordinari el contingut del qual servaré a la memòria tota la vida. La qualitat no és gaire bona, però (per ara) no he pogut fer res més. De pas, us servirà per a practicar una mica el francès...


Online Videos by Veoh.com

El "poema sorpresa" en versió trilingüe que recitem al final (amb la Mariluz i l'Etienne) es titula Somiar la tendresa i el vaig fer expressament per a l'ocasió.

El temps de les cireres


Quan he sortit de Vallromanes plovia. Un dia rúfol. He arribat a Cotlliure a dos quarts d'una. Com que la reunió a la qual estava convocat no començava fins a les 14 h. he aprofitat per passejar una estona fins que m'he assegut a la terrassa del restaurant Le San Vicens, davant del mar, i he demanat un verre de vi blanc.

Vaig començar el Quadern de Cotlliure el 21 de febrer. Avui el duia amb mi i he continuat escrivint...
El cel està molt ennuvolat. Bufa vent de tempesta. Sembla que la gropada prové de Catalunya. Si cauen gotes m'hauré d'aixoplugar dins el restaurant. He demanat una assiette San Vicens (una salade que porta salmó fumat i un bloc de foie). El vi blanc és sec i fresc, perfecte. La reunió és al Centre Cultural. Primer m'entrevistaré amb l'editor, Jean-Pierre Gayraud, de Cap Béar Éditions. Hem de decidir com farem el llibre. Serà trilingüe (català / castellano / français). La traducció al castellà ja està enllestida. L'he feta jo mateix amb l'ajuda de l'amic Carles Latre, professor de castellà del meu institut. Ara ens falta escollir qui serà la traductora al francès. Hi ha dues candidates. Aprofitant que l'any vinent és el 70è. aniversari de la mort de Machado, la Fundació està preparant un programa d'actes molt especial entre els quals s'inclou la presentació del meu llibre... Torno a ser a Cotlliure. És el temps de les cireres.
Havent menjat m'he reunit amb l'editor. Ens hem posat d'acord de seguida. Vol fer una edició normal i també una pocket. Es distribuirà a tots els Fnac francesos i espanyols; a més, es podrà trobar en algunes llibreries catalanes. Després he estat convidat per Guy Llobet (el president de la Fundació) a l'Assemblea General que, oh la la, ha durat tres hores! Érem una dotzena de persones de diverses procedències: una representant de l'Ajuntament, Miquel Martinez (secretari), Pau Combaut (tresorer), Renada-Laura Portet, Monique Alonso, André Bonet, etc. Ens han anunciat que la Casa Quintana (l'hotel on va morir Machado, i que encara està com aleshores), per fi podrá convertir-se en museu. La sorpresa ha estat quan Guy Llobet m'ha demanat si volia pertànyer al Consell d'Administració de la Fundació i ser membre del Jurat del Premi Machado 2009. Non, c'est pas une blague! Amb el meu precari francès de l'època del batxillerat he agraït la confiança, conscient de la responsabilitat que suposa aquest repte. Havia arribat al matí com a lauréat d'enguany i marxo per la tarda com a membre de la Fundació i del Jurat!

La pluja no ha durat gaire. Pels volts de les set he enfilat el camí de retorn. A la vora de la carretera hi havia una parada on venien cerises de Céret. N'he comprat una capsa. Boníssimes. Diuen que són les millors de França. C'est vrai.

24.5.08

Més reflexions catosfèriques

Marc, trobo molt encertat el teu post, sobretot per la càrrega d'autocrítica que inclou i per les ganes de superar una situació que és la que és, ens agradi o no.

Ets un idealista. Jo també. Voldríem que tot fos millor, però la Catosfera no és gaire diferent de la realitat analògica, i el nostre país es troba ara mateix en un estat catatònic des dels punts de vista econòmic, polític i cultural (per citar tres àmbits decisius).

Els catosfèrics (i els catalans en general) tenim un problema molt gros: no sabem què volem i ens barallem massa entre nosaltres. Mira aquest exemple: Ni maulets ni hòsties

Considero que els Premis Blocs Catalunya són una bona iniciativa. Estic d'acord amb què hem de sumar i "guanyar tots", però sóc partidari de premiar l'excel·lència i destacar els millors. El llibre de "La Catosfera Literària" és un model de col·laboració on 100 persones han sortit "guanyant" i el "premi" és compartit entre tots.

Es tracta de seguir inventant. Es tracta de buscar sinèrgies, complicitats, horitzons nous. Catalunya serà catosfèrica o no serà. La Catalunya 2.0 determinarà el nostre futur com a poble al bell mig del segle XXI. No val a badar. Jo no sóc tan pessimista com tu. El català a internet gaudeix de bona salut i d'una vitalitat envejable. Encara és massa d'hora per valorar la importància històrica del que estem fent.

23.5.08

Les coses que no existeixen

Són les coses que no existeixen les que ens sedueixen des de la seva inexistència perquè volen esdevenir realitat....

Com els somnis que han de ser perpetrats

Com els petons que busquen llavis nous

Com les mirades que inventen miralls

Les coses que no existeixen: el que no som i el que no hem fet, el que mai no serem i mai no farem...

Coneixes res més atractiu?

[Post inspirat aquí]

Desert Moonrise

És la cançó de bressol que no et cantaré la que m'inspira avui mentre la lluna creix rere els turons. Són els petons que no et faré i les albades que no esperarem abraçats en la platja deserta del futur les que m'inspiren. Els ulls de la nit. La pluja i el bosc.




22.5.08

Maulets digitals

Quina bogeria! "Catosfera" (una paraula que fa tres anys i mig no existia) ara dóna 231.000 resultats al Google, i "Catosfera literària" 43.900. Acabarà sortint al diccionari?

Els catosfèrics som la nova avantguarda del segle XXI. Maulets digitals, lluitem a la xarxa, bon cop de teclat, defensors de la nostra identitat mil·lenària...

Com diu Biel Mesquida al final del pròleg de LCL:

«La Catosfera és una part dels fonaments vius de la reconstrucció nacional de la llengua i la cultura catalanes, d’aquests fragmentats i minoritzats PPCC units per la Xarxa, d’aquest País Català futur d’ara mateix!»

Qui ens podria aturar?

21.5.08

LCL a TV3

Aquesta tarda els de TV3 han vingut a casa per a gravar un reportatge sobre LCL. Han estat una hora i mitja que quedarà reduïda a dos minuts en un Telenotícies migdia de la setmana vinent, que dediquen a la literatura i al foment de la lectura. M'han dit que LCL compartirà reportatge amb Relats en català. Aquí teniu algunes fotos de l'enregistrament...


Blogs literaris sobre el paper

20.5.08

El dia que faci 100 anys


Ara que Blogger permet programar els posts perquè siguin publicats en el futur, la meva malaltissa imaginació s'ha disparat a mil per hora. Acabo de preparar un post que serà publicat dintre de 56 anys, concretament el dia que faré 100 anys. Us deixo la captura de pantalla...



Si encara sou vius aleshores, deixeu-me comentaris...

Life with no illusions

Així fou reconegut Eugenio Montale quan li atorgaren el Premi Nobel de Literatura l'any 1975:
"for his distinctive poetry which, with great artistic sensitivity, has interpreted human values under the sign of an outlook on life with no illusions"
¿És possible viure sense il·lusions? ¿No és una altra il·lusió pensar que podem viure sense il·lusions?

19.5.08

Entrevista Cat Ràdio LCL


Intervenció al programa de Llucià Ferrer On vols anar a parar? de Catalunya Ràdio.

Vídeos presentació LCL a Vallromanes

PowerPoint inicial:



Parlaments (Marina, Saül, Marc, Toni i Jordi):



Jaume Comas & Jar Band & Foto de família



Piscolabis & Jar Band:


Bloggers identificats al vídeo: Pere, Toni, Núria, Rafael, Jordi, Agnès, Enric, Saül, Marina, David...

Agenda LCL

Dilluns 19 de maig (18:30 h.) Intervenció al programa On vols anar a parar? de Catalunya Ràdio. [Escolta Podcast]

Dimarts 20 de maig
(19 h.)
Entrevista a Ràdio Torredembarra.


Dimecres 21 de maig
(17:30 h.)
Un equip de TV3 vindrà a Vallromanes per enregistrar un reportatge sobre el llibre. L'emetran la setmana vinent al Telenotícies dins la setmana dedicada a la literatura i al foment de la lectura. [Vid. Vídeo]

Dijous 22 de maig
(14:00 h.)
Ràdio Andorra. Programa Ningú és perfecte. Hi participen els catosfèrics andorrans Dávid Gálvez i Climent Miró.

Canal Reus TV. Programa La Cara C. [Vid. Vídeo]


Dilluns 26 de maig
(17:30 h
.) Entrevista en directe a Ràdio 4 en el programa Què està passant? [blog] [Escolta Podcast]

(21.00 h.)
Entrevista a Ràdio Sant Celoni Punt 7. Hi participa el catosfèric celoní Pere Lleixà.

Divendres 6 de juny
(11:15)
Entrevista a Ràdio Sabadell al programa A Bona Hora

Divendres 27 de juny
(19:00) Mca en xarxa. Ona Mallorca [Escolta Podcast]

Dimarts 8 de juliol
(19:30) [Presentació a Fnac Triangle]

Dijous 10 de juliol
(16:00) Gravació del programa Digitals de Mònica López a COM Ràdio

Dijous 4 de setembre
(20:00) Presentació a Can Alcover-Espai de Cultura a Palma de Mallorca

LCL a El País

Edició digital

Un altre article de Tomàs Delclós: 'La Catosfera'