26.1.10

Cultura en temps de xarxes-2


Segueixo amb les anotacions prèvies a la taula rodona "Cultura en temps de xarxes" que moderaré aquest dissabte 30 de gener a les 9:30 a les Terceres Jornades de la Catosfera.

2- Reflexió sobre les xarxes socials

Formem una societat de nòmades digitals, individualistes interconnectats que busquem una tribu on poder reconèixer-nos. Les xarxes socials permeten aquestes connexions on line. Àgora virtual. Ciberpolis. Comunitat global de diàleg. Intercreativitat.

Nova cultura digital on prima allò col·lectiu. Tenim les eines per a fer coses junts sense haver de menester les tradicionals (i obsoletes) estructures organitzatives (l'exemple dels partits polítics és flagrant).

Cadascú de nosaltres és un node d'identitat. Ja no som una massa unitària i uniforme de subjectes, sinó epicentres en els quals pivoten reticularment els altres d'acord amb uns interessos comuns.

Les xarxes socials permeten cada vegada més l'adaptació a l'individu. Blogs, Facebook, MySpace, Delicious, Twitter, YouTube, Flickr... Llocs de trobada on l'usuari és un subjecte actiu que interacciona.

Museus, biblioteques, llibreries, teatres, cinemes... No poden esperar que el client o usuari vagi al lloc, sinó que han de buscar-lo a la xarxa. Cal ser-hi present, establir una conversa, intercanviar experiències, crear una comunicació multidireccional que permeti després passar de lo virtual a lo presencial.

Valor de la creació i valor de comunicació. Avui es publiquen massa llibres (de paper). L'escriptor el que vol és ser llegit, i on trobarà més lectors és a la xarxa. Hem d'anar cap al model de comunicació cultural lliure...
"Una nueva era delimitada por los horizontes ideales de la distribución universal y el acceso universal... No hay duda de que un panorama donde los lectores tengan acceso libre y gratuito a los libros es el modelo deseable, y vale la pena trabajar en esa dirección." (Javier Calvo)
No n'hi ha prou amb usar les eines i tenir les destreses, sinó que cal reflexionar sobre elles, pensar-les, conceptualitzar-les. La cultura a internet és sobretot un univers de processos i agents. Cal entendre millor cap a on anem en els nostres projectes culturals.

NB: Com diu Clay Shirky, si no fos per internet, tots estaríem veient televisió, i aleshores l'avorriment encara seria més mortal.



4 comentaris:

Lucía Calvo ha dit...

Hola Toni!

Interessant obertura de debat! Com a participant a la taula de la Catosfera, afegeixo algunes opinions personals – i en cap moment en nom del Centre de Cultura Contempòrània de Barcelona, institució on treballe temes relacionats amb continguts web, projectes multimèdia i participació en xarxes socials -.

La Xarxa ha suposat un canvi radical del model de comunicació i de creació. Abans uns pocs tenien la informació i la feien arribar a les "masses". Uns pocs eren els “creadors” i la resta consumia els seus productes de forma passiva. El fluxe de comunicació/creació era vertical, de dalt a baix. Ara (gairebé) tothom té accés a la mateixa informació i en pot emetre fàcilment gràcies a les eines tecnològiques. Comunicació horitzontal, tots amb tots.

Al meu parer, aquest canvi ha trasbalsat la manera de fer i de comunicar-se de totes les organitzacions (siguin empreses, diaris, ajuntaments, museus, centres culturals etc.). La clau està en veure com estan afrontant aquest canvi les organitzacions. Com ho estan fent els centres culturals i museus? En podem parlar dissabte.

El que sí que trobe una mica reduccionista és pensar- com tinc la sensació que està ocorrent- que perquè un centre cultural o museu tingui presència a les xarxes socials, ha aconseguit fer aquest salt qualitatiu que suposa comunicar-se i crear en la societat-Xarxa. Crec que les xarxes socials permeten noves formes de difusió i comunicació però en cap cas suposen (de moment) un canvi en el model de treball, producció i creació dels centres culturals/museus.

Les qüestions que planteges al primer post (http://entrellum.blogspot.com/2010/01/cultura-en-temps-de-xarxes-1.html) com ara la cultura en xarxa, el pas d'un públic consumidor a un públic contribuïdor, la cultura del copyright versus la cultura lliure són temes que el cicle I+C+i (Investigació i Innovació en l'àmbit cultural) ha tractat en les sessions que porta organitzant des de l'any 2007. En el bloc http://www.cccb.org/icionline (ARXIU) es recullen algunes de les línies de debat que hem abordat al cicle. Interessant per si voleu fer-li una ullada de cara a dissabte.

Seguim!

Lucía

Conxa Rodà ha dit...

Toni, Lucia, interessant tot el q plantegeu.
Per anar escalfant motors abans de dissabte, afegeixo també alguna reflexió personal, q a la taula ja hi haurà ocasió d'expandir.

El tema del canvi dins les organitzacions a mi em sembla una qüestió clau. No es tracta només q les maneres de comunicar han variat profundament, sinó q l'entrada a les xarxes socials suposa un canvi profund en les maneres de treballar, de cooperar, d'aprendre, de relacionar-se amb els usuaris.

Això genera incerteses i pors. Ja no controlem el q circula sobre el nostre centre, la veu del museu ja no és unidireccional ni unívoca. L'enriquiment i el valor afegit q suposen els continguts generats pels usuaris representen per les mentalitats 1.0 un "perill" de pèrdua d'autoritat, un desdibuixament de les parcel·les de feina.

En l'entorn 2.0, on tots esdevenim creadors i consumidors, lectors i autors, primen la generositat, el compartir, el participar activament. No tothom hi està ben predisposat. Els museus i centres culturals hem de saber exercir un paper més actiu i agosarat, perdre la por a la crítica.

Totalment d'acord amb la Lucía, q no n'hi ha prou q els museus estiguin a les xarxes socials, el q cal és saber connectar bé amb els usuaris, tenir una participació molt activa, sense por a equivocar-se i brindar als usuaris una experiència de qualitat en la seva interacció amb el museu.

Continuarà...

Toni Ibanez ha dit...

Gràcies a les dues!! La taula de dissabte promet ser d'allò més interessant. (Estic preparant unes preguntes...)

Toni Ibanez ha dit...

Ah, de pas, volia recomanar dos enllaços:

musseu_picasso_xarxes

cccb_ici_blog