2.12.09

Llibres a la Biblioteca i el piano de Màrius Torres


El dia de la presentació del llibre de la Marta Alòs, Històries de l'AVE, l'Albert Balada em va presentar Jordi Curcó, que treballa a la Biblioteca Pública de Lleida, la més important de la ciutat. Quan la vaig visitar el passat 9 d'octubre em va sorprendre molt gratament. Trobo molt encertada la remodelació que s'ha fet de l'antic edifici de la Maternitat. Buscant a l'ordinador, vaig comprovar que tenien la meva traducció de L'educació de l'estoic de Pessoa i La catosfera literària, però hi faltaven els meus llibres. El Jordi em va dir que els portés perquè hi havia un espai per als escriptors lleidatans.

Darrer poema 2000Una certa penombra 2005L'Oracle Imminent 2006Catosfera - Ciberdietaris 04-05-06Entrellum. 49 poemes i una elegia

Aquest matí hi he anat i he cedit a la Biblioteca cinc volums: Darrer poema (2000), Una certa penombra (2005), L'oracle imminent (2006), Catosfera (2008) i Entrellum (2009). Malauradament, no he pogut donar Tros de quòniam (2003) perquè està exhaurit i descatalogat, i només em queda un exemplar. Tanmateix, he descobert que en tenen un a la Biblioteca Pública de Girona.

El Jordi m'esperava al seu despatx de la segona planta. M'ha fet dedicar els llibres. Jo, previsor, duia la Montblanc. M'ha presentat la directora, la Carme Ariche. Després hem anat a la secció d'escriptors locals i allà m'ha fet unes fotos que adjuntarà a la nota de premsa per als mitjans. Però el més emocionant estava per arribar...

A la segona planta de la Biblioteca també hi ha l'Espai Màrius Torres. El Jordi m'ha convidat a visitar-lo. Es tracta d'una sala en la qual es guarda una part del llegat del poeta (l'altra part es troba a la Universitat): primeres edicions dels poemes, els llibres que tenia a la seva biblioteca, documents, retrats, fotos, objectes personals... El que crida més l'atenció és un piano negre amb canelobres, el mateix piano que apareix en una foto on Màrius surt tocant al costat de la seva germana Núria...


He sentit un pessigolleig idèntic al que vaig sentir davant el llit on Antoni Machado va morir, a la Casa Quintana de Cotlliure. Els dits amb els que ara teclejo aquest post han acaronat les tecles del piano d'en Màrius. El Jordi em mirava en silenci. No podia deixar de tocar aquelles tecles mentre li explicava que el més gran poeta lleidatà fou enterrat el dia 30 de desembre de 1942 (tenia 32 anys) en el nínxol 54 de l'humil cementiri de Sant Quirze de Safaja. I allà continua. El vaig visitar més d'un cop quan vivia al Vallès i sempre li portava roses. L'any vinent celebrarem el centenari del seu naixement...


Em fa molta il·lusió que els meus llibres estiguin a la Biblioteca de la ciutat on vaig néixer i a la qual, després de 27 anys, he retornat. Aviat les biblioteques seran com els museus, però sempre conservaran aquell encís romàntic, espais on poder triar i remenar, agafar un llibre, asseure's i deixar passar el temps assaborint les lletres amb calma...


El pleniluni m'ha fet aquest regal. Gràcies, Lluna. Gràcies, Jordi. Gràcies, Màrius.

3 comentaris:

Nuestros Viajes Baratos ha dit...

Benvolgut toni, felicitats pels teus llibres i sobretot, per la seva presencia a la biblioteca, que veiem que tha satisfet molt.

Som el Lucas i el Pedro, Dos gallecs estudiants a Barcelona desde fa ja 3 anys (daqui els nostres possibles errors en el catala que tescribim a continuació...)

Nosaltres també tenim un blog (www.nuestrosviajesbaratos.es), no sobre lectura (encara que tambe es una de les mes grans passions), sino dels nostres viatjes en bici, apeu, i de mili una formes diferents a les habituals.. som amants del catala i de les cultures en general...i tambe som amants de la naturalessa i la aventura, per aixo escribim el nostre blog...pero ens agradaria que arrives a mes lectors i que si pot ser, algun sanimes a viatjar com nosaltres ho fem....jaja.
Per tot aixo, ens agradaría proposarte un intercanvi denllaços, es a dir, tu ens allaças a nosaltres i nosaltres tenllaçem a tu.
Que hi dius?
que et sembla?

esperarem impacients la teva resposta

salutacions i bona sort

Toni Ibanez ha dit...

Si enllaceu ENTRELLUM al vostre blog, aquest apareixerà automàticament aql llistat (refering) que apareix al meu blog a la barra dreta al final.

Ignasi Revés ha dit...

Una amiga de la dona va llegir "Joia d'amor", de Màrius Torres, el dia que ens vam casar a la Paeria. Com diria aquell: "No hase falta disir nada más..."