28.8.07

Ibanyes (5)

Parlo per telèfon amb mon pare per tal d'aconseguir més informació sobre el seu pare i el pare del seu pare. Em diu que no va conèixer els avis paterns, però que el seu pare tenia dos germans un dels quals, Joaquim Ibáñez Rubinat (que va morir amb 90 anys i era el pare del meu padrinet, el tiet Paquito de Butsènit), va ser un dels Mossos d'Esquadra que va acompanyar Josep Tarradellas l'any 1939 en la seva fugida cap a l'exili francès a través dels Pirineus. D'això ja n'havia sentit a parlar.

Li dic si recorda alguna cosa més o coneix l'existència d'algun document de son pare, i em diu que quan van enterrar la seva mare (Maria Ribes Buixadera, que va morir l'any 1984) a la làpida hi havia escrit el cognom del seu pare amb i grega, i que ho van fer canviar perquè "estava malament"...!

Quan la meva germana Sisi estudiava la carrera d'història va fer un treball de recerca sobre els nostres avantpassats amb la intenció de confegir l'arbre genealògic de la família. Les investigacions per la línia Ibáñez la van portar fins als pobles de Sunyer (Segrià) i El Soleràs (Garrigues) on els documents havien desaparegut durant de la guerra.

2 comentaris:

tumbaito ha dit...

¡Oh, sí! El odio de los rojos hacia los papeles fue muy muchísimo considerable. ¿Cómo cambian las cosas, verdad?

Los de mi familia -en Burgos y Vizcaya- se conservaron todos. (Los nacionales -en eses aspecto- eran menos salvajes).

Pero que le voy contar a usted sobre los salvajes que no sepa ya.

Quico Ventalló ha dit...

Aviam com acaba tot aixó :)
aviam si al final et dirás Puigserinanell, i no és ironia, ni sarcasme ni filantropía. Ho dic perquè, en el meu cas, per posar un exemple, em dic Ventalló, però m'hauria de dir Raventós. (per allò que a la Catalunya rural, el cognom de la dona, si era la propietaria de les terres, passava davant el del marit. El cognom d'ell (Raventós) va ser substituis pel d'ella.). Vagi tot molt bé.